Головна » Біологія |
Тема уроку: Органи кровообігу: серце і судини. Будова і функції серця. Цілі уроку: продовжити формування понять «кровоносна система», «органи кровообігу»; сформувати знання про анатомо-фізіологічні особливості будови серця у зв’язку з функціями, властивості серцевого м’яза, значення кровообігу в житті людини; Обладнання: таблиця «Будова серця», розбірна модель серця, картка самоосвіти, мультимедійний проектор, маршрутний лист подорожі, підручник. Тип уроку: комбінований Форма проведення уроку: урок-подорож Методи: інформаційно-рецептивні Базові поняття і терміни: кровообіг, органи кровообігу, серце, перикард, епікард, ендокард, міокард, збудливість, провідність, скоротливість, автоматія серця. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент Слайд 1 Вчитель: Сьогодні у нас дещо незвичайний урок, урок-подорож. Всі люблять подорожувати? Який девіз мандрівника? - «Хто шукає, той завжди знаходить!» Що ж ми будемо з вами сьогодні шукати? Нещодавно я в лабораторії натрапила на секретний старовинний манускрипт і карту, де зашифрований рецепт та заповіді довголіття, і нам з вами потрібно його розшифрувати. Для цього ми повинні потрапити на «Острів скарбів», подолавши на своєму шляху всі перешкоди, і відшукати там «Еліксир життя». В подорож ми вирушимо на трьох (3 малі навчальні групи) кораблях «Вікторія», «Надія», «Фортуна» (малюнки кораблів з назвами на дошці). Слайд 2 Але перш ніж вирушимо, пригадаймо правила роботи в групах (додаток 1). Поетичне вітання Уже дзвінок нам дав сигнал Працювати час настав. Тож і ми часу не гаймо, В подорож швидко вирушаймо! Готові? Вперед!!! ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності Слайд 3 Перша зупинка «Пропускна» «Кров людська – не водиця, її проливати не годиться» Г. Сковорода Біологічна розминка «Так – ні» Завдання ланкам (вірна відповідь-1бал (серце) на корабель, мах-4бала+пропускний квиток) 1 «Вікторія» 1.Кров відноситься до сполучної тканини (так) 2. Об’єм крові у дорослої людини становить 2-3л (ні) 4-6л 3. Кров одна із основних складових внутрішнього середовища організму (так) 4. Еритроцити виконують дихальну функцію (так) 2. «Надія» 1. До складу плазми крові входить вода (так) 2. Формені елементи крові утворюються у червоному кістковому мозку (так) 3. Лейкоцити виконують захисну функцію (так) 4. Теорію імунітету розробив Іван Павлов (ні) Ілля Мечніков 3. «Фортуна» 1. Кількість води в крові сягає 90 % (так) 2. До складу крові входять органічні речовини (так) 3. Тромбоцити беруть участь у зсіданні крові (так) 4. Імунітет – це здатність організму захиститись від генетично-сторонніх тіл (так) За результатами роботи ланки отримують бали-серця на свої кораблі Слайд 4 Друга зупинка «Діагностична» «Кров – річка життя» Слайд 5 «Творча лабораторія» (мах – 4 бала-серця на корабель) Завдання ланкам (додаток 2) Перевірка! Слайд 6 «Вікторія» Слайд 7 «Надія» Слайд 8 «Фортуна» За результатами роботи ланки отримують бали-серця на свої кораблі ІІІ. Вивчення нового матеріалу Слайд 9 Третя зупинка «Екскурсійна» «Без ядра горіх ніщо, так само як людина без серця» Г. Сковорода (За роботу на зупинці - мах – 2 бала-серця на корабель) Слайд 10 Вчитель: Тема уроку: Органи кровообігу: серце і судини. Будова і функції серця. Картка самоосвіти (КС) (додаток 3) На «діагностичній» зупинці ви пригадали, які функції виконує кров. Саме виконання основних функцій крові зумовлено її постійним безперервним рухом в організмі, і такий рух називається кровообігом. (запис в КС, робота з підручником ст..71) Пригадай! Яка система органів забезпечує рух крові? (серцево-судинна). Які органи входять до її складу? (схема в КС, самостійна робота) Слайд 11 Схема «Органи кровообігу» перевірка Завдання в КС Опишіть особливості кровоносної системи хребетних у вигляді логічного ланцюжка Слайд 12 Логічний ланцюжок (перевірка) Вивчаємо! Слайд 13 Вчитель: І так, серце забезпечує кровообіг, що ж це за орган? Усе наше життя центральний орган кровоносної системи – серце, невтомно працює. Воно починає працювати, коли ми ще не народилися, й останнім припиняє свою роботу. Слайд 14 Вчитель: Серце вражає своєю витривалістю. В стані спокою серце: за 1 хвилину робить приблизно 60-80 скорочень перекачуючи більше 7 тис. л. крові за рік робить 40 млн. скорочень Як же пристосовано серце до такої титанічної роботи? Слайд 15 Вчитель: Серце - м’язовий порожнистий орган конусоподібної форми. (КС) Основна його функція – насосна. Його маса незначна – 250-360г. Розташоване в грудній порожнині, ззовні захищене грудною кліткою і майже повністю оточене легенями. Знизу до серця прилягає діафрагма. Існує твердження, що за своїми розмірами серце відповідає розміру кулака людини, якій воно належить. Пригадаймо! Вчитель: У 8 класі ви вивчали будову серця ссавців. А чи подібна будова серця людини? Чому? Дійсно, згідно систематичному положенню, людина належить до царства «Тварини», і класу «Ссавці». Слайд 16 Внутрішня будова серця Вчитель: Суцільна подовжена м’язова перегородка ділить серце на дві ізольовані частини – праву й ліву. У верхній частині двох половин розташовані праве і ліве передсердя, у нижній частині – правий і лівий шлуночки. Отже, серце людини, як у ссавців, чотирикамерне. Праве передсердя і правий шлуночок утворюють праву, або венозну половину серця, а ліве передсердя і лівий шлуночок – артеріальну половину Слайд 17 (відео) (завдання в КС «Внутрішня будова серця», робота з підручником та слайдом) Клапани серця (робота з розбірною моделлю серця) Бесіда: Розгляньте модель серця, знайдіть усі чотири відділи серця Слайд 18 Клапани серця Учитель: Так, між передсердями і шлуночками є сполучнотканинні клапани. Клапан правої половини серця має три стулки і зветься тристулковий, а лівої – дві стулки – двостулковий. Їх називають стулковими клапанами. Ці клапани відкриваються тільки в порожнину шлуночків, під час скорочень яких сильно затуляються, герметично відокремлюючи шлуночки від передсердь, не допускаючи повернення крові. Між шлуночками серця і судинами, що з них виходять, також є клапани, які відокремлюють ці відділи один від одного під час відпочинку серця. Вони мають вигляд кишеньок, повернутих проти руху крові, їх називають півмісяцеві або кишенькові клапани (робота в КС) Слайд 19 Слайд 20 Зовнішня будова серця Стінка серця утворена з трьох оболонок: внутрішньої (ендокард) (Робота з підручником в КС, заповнити таблицю та схему) Слайд 21 Властивості серцевого м’яза Збудливість Звернутись до словничка термінів в КС Слайд 22 (відео) За результатами індивідуальної роботи на зупинці ланки отримують додаткові бали-серця на свої кораблі ІV. Закріплення й узагальнення навчального матеріалу Слайд 23 «Лови помилку»(індивідуальна робота в КС) (1 бал-серце на корабель) Центральним органом кровоносної системи людини є серце, яке розташоване в правій половині грудини. Маса серця незначна – 400 - 500 г. Стінка серця складається з трьох шарів: зовнішнього (міокард), середнього (ендокард) та внутрішнього (епікард). Серце у людини, як і у всіх ссавців, чотирикамерне (два передсердя і два шлуночка) праве передсердя і правий шлуночок утворюють праву, або артеріальну половину серця, а ліве передсердя і лівий шлуночок-венозну половину. Важливими для роботи серця є клапани (два стулкові і один пів місяцевий), які перешкоджають зворотному плину крові. Перевіряємо! (Слайд 23) 1. Серце розташоване в лівій половині грудини. 2. Маса серця незначна – 250 - 360 г. 3. Стінка серця складається з трьох шарів: зовнішнього (епікард), середнього (міокард) та внутрішнього (ендокард). 4. Праве передсердя і правий шлуночок утворюють праву, або венозну половину серця, а ліве передсердя і лівий шлуночок-артеріальну половину. 5. Важливими для роботи серця є клапани (два стулкові і два півмісяцеві), які перешкоджають зворотному плину крові. За результатами індивідуальної роботи, ланки отримують бали-серця на свої кораблі Слайд 24 V. Домашнє завдання (запис в КС) 1. Опрацювати текст§23 2. Вивчити основні поняття 3. Пояснити опорну схему VІ. Підсумки уроку Слайд 25 Четверта зупинка «Ключова» Вчитель: Ось нарешті ми і дісталися останньої зупинки нашої подорожі, подолали всі перешкоди - вивчили будову та функції серця і отримали можливість потрапити на «Острів Скарбів». І ось тепер ми зможемо розшифрувати манускрипт (вчитель розгортає манускрипт і урочисто його зачитує) Слайд 26 Заповіді довголіття Раціональне харчування (додається рецепт довголіття) Рецепт довголіття Взяти продукти, що містять ненасичені кислоти (рибу, рослинну олію) Подавати до столу свіжим!!! Вчитель: Наш організм розрахований на 120 років життя. Якщо тривалість нашого життя менша, то це зумовлено не недоліками організму, а тим, як ми з ним поводимося. Що ж потрібно робити, щоб дожити до таких років, щоб не просити вибачення у серця, щоб воно було здоровим? Зараз спробуємо разом скласти заповіді довголіття (бесіда) (1 бал-серце на корабель) Не курити Слайд 27 Вчитель: Давайте звіримо наші заповіді із заповідями манускрипту. Все сходиться! Ми знайшли еліксир життя! Слайд 28 (вчитель дістає сік і вручає дітям) ви знайшли цей скарб, скуштуйте його і будьте здоровими. Ставтесь до свого серця з повагою! І до сердець оточуючих також (підведення підсумків уроку, виставлення оцінок за кількістю набраних балів – сердець)
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |