Головна » Біологія

Емоції

Мета уроку:

Освітня: сформувати загальне уявлення про емоції як форму відображення об’єктивної дійсності, в якій переважає суб’єктивний характер психічних процесів; вивчити види та властивості емоцій, їх значення  для людини та індивідуальні особливості.  
Розвиваюча:розвивати уміння логічно мислити,робити висновки та свідомо керувати емоціями й діями.
Виховна:виховувати гармонійне сприйняття навколишнього світу за допомогою творів мистецтва,а також виховувати силу волі,культуру проявів емоцій і почуттів та вміння колективного співробітництва.

 Обладнання:мультимедійний проектор,комп’ютерна презентація «Емоції», записи музичних творів, репродукції картин, збірки поезій, картки-індикатори емоційного стану,кольорові олівці, роздатковий матеріал для роботи в групах (додаток № 1-5).

 Терміни:     Емоції, емоційні реакції, афекти, емоційні стани, емоційні  відносини (почуття),настрій, механізм виникнення емоцій,  потреби, воля.

Тип уроку:урок – засвоєння нових знань.

    Хід уроку

Організаційний етап.

Учні об’єднуються у три групи.Вчитель нагадує учням правила роботи в групах.

Мотивація пізнавальної діяльності учнів.

                      Читається епіграф («Людина без любові схожа на жебрака з про-стягнутою рукою»- Сократ), після чого звучать записи  музичних творів.

     Учитель.          Які почуття викликала у вас ця музика? Спробуйте передати свої емоції через картки – індикатори вашого настрою.(додаток №1)

                               Читаючи книжки, переглядаючи кінофільми, слухаючи музи-ку, та й просто спілкуючись одне з одним, ми переживаємо, захоп-люємося, дивуємося, сміємося, плачемо, нервуємося. Все що ми відчуваємо, називається одним єдиним словом. Яким саме?

     Діти.                  Емоції.

     Учитель.            Це й буде темою нашого сьогоднішнього уроку. Ми з вами повинні будемо познайомитися  з поняттям « емоції», «емоційні реакції», «стани», «почуття» («ставлення»). Дізнаємося про те, як формуються емоції в нашому організмі, які органи беруть участь в утворенні емоцій. Дізнаємося про значення емоцій в житті людини і про те,як ними керувати.

                                І це все в нас вийде, але лише в тому випадку,якщо ми буде-мо організованішими, будемо гарними співрозмовниками, з пова-гою ставитимемося до будь- якої думки, висловленої однокласни-ками.

      Вивченя нового матеріалу

                        Спробуйте сформулювати поняття «емоції».

                        ( Використовуються елементи «мозкової атаки» ( приймаються всі версії).)

                        Емоції – це суб’єктивний стан людини або вищої тварини, що виникає у відповідь на дію зовнішніх і внутрішніх подразників.(Демонстрація слайдів презентації)

                        Емоції завжди мають особисте забарвлення, відбивають ставлення людини до себе та навколишнього світу. Емоції виникають внаслідок неузгодженості між життєвою потребою та можливістю її задоволення ( формула Симонова).

                       Учені, які вивчали емоції:  Спіноза, Анохін, Леонтьєв, Бард,      Симонов, Кеннон, Вундт.

                       Формула виникнення емоцій (за Симоновим)

                                         Е= П·(Н-С),

                         де   Е – емоція;

                                П – потреба;

                                Н – інформація, необхідна для задоволення потреби;

                                С – інформація, яка відома.

                    Якщо  П=0, то і Е=0 - емоції відсутні,

                    Якщо

  С>Н, то Е - позитивні,

                               С<Н, то Е – негативні,

                               С=0, то Е=max, негативні (звідси вислів «Невідоме                         лякає») (Демонстрація слайду презентації)

                               Функції емоцій:

орієнтація
регуляція поведінки
захист, попередження
спілкування, джерело інформації.

До основних (фундаментальних) емоцій належать:страх,радість,сором,гнів,

інтерес,сум,подив – (спробуйте їх розпізнати на запропонованих фото презентації)

     Афекти - це особливий вид емоцій, які супроводжуються сильною,                                  бурхливою реакцією і не контролюється свідомістю.

                         Стрес - це неспецифічна відповідь організму на будь-які вимоги.

                         Настрій – стійкий,досить тривалий емоційний стан.

                            Способи керування емоціями: (“мозковий штурм”- колективне створення схеми)

сила волі – це свідоме керування емоціями і вчинками, а також активізація діяльності на здійснення задуманого
стримування зовнішніх проявів
переключення на інший вид діяльності
фізичні вправи
звільнення від перенапруження (аутотренінг)
спілкування з природою
аналіз причин і наслідків

            Рефлексія вивченого матеріалу (учні класу об’єднані в три групи, кожна  група виконує завдання для опрацювання теоретичних знань і    закріплення їх на  практиці.

    Завдання № 1   групі №1  пропонується урізноманітнити схематично зображені  прояви емоцій  (додаток №2)

                                групі №2 пропонується графічно зобразити кольорову гаму різноманітних емоцій за допомогою кольорових

олівців (Очікуваний результат:

пристрасть      радість            смуток         безтурботність   

                                групі №3пропонується графічно зобразити різноманітні емоції,використовуючи будь-які значки чи символи.(Очікуваний результат:

                                                          любов        сум        радість     гнів

    Завдання №2     групі №1 пропонується перелік емоцій: спробувати до кожного поняття з першого переліку дібрати протилежні з другого (додаток №3)

                                 групі №2 пропонуються репродукції картин відомих художників: описати, які емоції переживають герої картин

                                 групі №3 пропонуються  твори відомих поетів: описати, які емоції викликають ці твори.

     Завдання №3  спільне для всіх груп: пропонується перелік емоцій: (додаток №4)              

                                  група №1  вибирає з переліку емоційні реакції;

                                  група №2   вибирає з переліку емоційні стани;

                                  група №3  вибирає з переліку емоційні стосунки

     Завдання №4  спільне для всіх груп: пропонується  скласти синквейн (п”ятирядковий вірш на тему: ” емоції” (додаток №5)

          Підсумки уроку: “вижени із серця всі прикрощі” – казали в давнину   цілителі. Старайтесь, щоб безпричинні образи та прикрощі не вик-ликали у   вас пригнічення і стресу – навчіться керувати своїми емоціями.

           Домашнє завдання: §86 підручника, дати відповідь на запитання: Чи завжди страх перед невідомим викликає негативні емоції?             

Додаток №1

Картки-індикатори емоційного стану(Картки заздалегідь виготовляються кожним учнем на цупкому папері;використовуються під час уроку і,згодом,можуть бути використані на інших уроках)                                                                                                                                                               

Позитивний

Негативний

Нейтральний

Додаток№2                                                                                                                         

     Додаток №3

    Симпатія                                                    смуток

    Повага                                                        розчарування

    Ніжність                                                     сумнів  

    Радість                                                        презирство

    Гордість                                                      ненависть      

   Любов                                                          неприязнь

   Упевненість                                                образа

   Задоволення                                               пригніченість

   Піднесення                                                 ворожість

   Дружба                                                        плач

   Сміх                                                             грубість

     Додаток №4

Схвильованість, настрій, здивування, сміх, любов,

плач, заздрість, пристрасть, радість, ревнощі,горе,

збудження, дратівливість, піднесення, дружба,

 кохання, симпатія, повага, пригнічення, тривога,

лють, переживання, страх.

Додаток №5

Складіть синквейн (синкан) – п’ятирядковий вірш.

1 рядок: ключове слово.

2 рядок: два прикметники.

3 рядок: три дієслова.

4 рядок: ключова фраза з теми синквейна.

5 рядок: іменник-синонім.

Наприклад,       Емоції

                          Позитивні і негативні

                         Орієнтують,попереджають,надихають

                         Суб’єктивний стан людини

                         Почуття.


Теги: Вакшинська М.П., емоції
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 762/166


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar