Головна » Алгебра |
Мета: Сприяти формуванню і розвитку інтелектуальних та творчих здібностей під час повторення навчального матеріалу за курс 5 класу. Формувати вміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях. Обладнання: Карточки із завданнями, мультимедійна дошка. Організаційний етап. Учитель пояснює,що на початку навчального року в 6 класі або на кінець навчального року у 5 класі доцільно повторити та систематизувати знання. На цьому уроці відбувається повторення матеріал у у формі гри. Клас розділяється на три команди. Кожна команда обирає капітана. При порушенні правил – команді знімаються бали.
Вступне слово вчителя: Сьогодні ми підводимо підсумок вивченого матеріалу в п'ятому класі. Леонардо Да Вінчі сказав: «Найбільшу радість тілу дає світло сонця, найбільшу радість духу – ясність математичної істини.» Ми будемо грати і повторювати. У нас три команди: 1. 2. 3. Правильність ваших відповідей оцінюватиме вельмишановне журі, до складу якого входять кращі учні дев'ятого класу та вчитель математики. В народі кажуть, що найбільше багатство - це здоров'я,найцінніший скарб - це розум, а гроші – це те, що приходить та минає. Скільки б не було грошей, їх завжди мало, тому ми гратимемо не на гроші, а на знання, яких ніколи багато не буває і вони завжди необхідні. Кожен конкурс оцінюється в п'ять балів. Перший конкурс «Назви себе.» Вчитель математики: Кожна команда зараз представить себе, покаже емблему та озвучить девіз. Виставлення балів за конкурс.
Другий конкурс «Теоретичний.» 1. Числа, які використовуються при лічбі предметів, називаються… а) мішаними; б) натуральними в) дробами. 2. На скільки розрядів розбивається кожен клас: а) на 2; б) на 4; в) на 3. 3. Скільки прямих можна провести через дві точки? а) одну б) дві; в) безліч. 4. Запис, що складається з чисел, знаків арифметичних дій і дужок, називається… а) числовим виразом; б) формулою; в) буквеним виразом. 5. Площа прямокутника обчислюється за формулою: а) S=a2 б) S=a+b в) S=ab 6. Правильними називається дріб, у якого… а) чисельник дорівнює 1; б) чисельник менший від знаменника;в) чисельник більший від знаменника. 7. Щоб відняти два дроби з однаковими знаменниками, треба… а) від чисельника зменшуваного відняти чисельник від’ємника, а знаменник залишити той самий; б) від знаменника зменшуваного відняти знаменник від’ємника, а чисельник залишити той самий; в) від чисельника відняти знаменник. 8. При додаванні десяткових дробів доданки записуються так, щоб… а) остання цифра була під останньою цифрою; б) кома під комою, розряд під розрядом;в) перша цифра була під першою цифрою. 9. Щоб помножити десятковий дріб на 0,1; 0,01, 0,001 і т. д треба а) кому перенести вправо відповідно на 1,2 і т. д цифри; б) кому залишити на місці;в) кому перенести вліво відповідно на 1,2 і т. д цифри. 10. Середнім арифметичним кількох цифр називається… а) частку від ділення суми цих чисел на кількість доданків; б) частку від ділення суми цих чисел на їх різницю; в) частку від ділення добутку. 11. Щоб знайти відстань на місцевості, треба… а) відстань на карті поділити на масштаб карти;б) відстань на карті додати до масштабу карти;в) відстань на карті помножити на масштаб карти і одержані результати перевести в кілометри. 12. Кутом називається фігура, яка … а) складається з двох прямих;б) складається з двох променів; в)складається з точки і двох променів, що виходять з цієї точки.
Виставлення балів за конкурс . Вчитель математики: До нас в гості завітали учні старших класів, які розкажуть про видатних математиків Пифагора, Архімеда та Лейбніца. Історична довідка.
Перший учень. Піфагор жив 580-500 р. до н.е. У 306 році до нашої ери йому,як найрозумнішому з греків поставили пам'ятник в римському форумі. Він народився на острові Самоса біля узбережжя Малої Азії. Його батько був заможним каменерізом. Піфагор дванадцять років вивчав релігійні таїнства та математику. Він довів багато теорем якими ми користуємося. Піфагор приймав участь в кулачному бою на 58 олімпіаді,яка проходила 548 р. до н.е. Оскільки він був невисокий на зріст,судді не хотіли допускати його до ігор. З математикою Піфагора познайомили Фалес і Анаксимандр в м. Мілет. Згодом він їде в Кротон, де і зароджується школа піфагорійців
Другий учень. Архімед – найвидатніший вчений, геній всіх віків, народився 287-212 р. до н.е. у Сікаруза в знатній сім'ї астронома. Один з його родичів проголосив себе царем Сікарузи і в Архімеда була можливість продовжити освіту. Архімед деякий час жив в Олександрії, керував спорудженням дамб та гребель. За допомогою дзеркал на відстані польоту стріли спалював римські кораблі. Він вивчив площі та об’єми багатьох геометричних фігур:циліндра, конуса, кулі, еліпса, дослідив «архімедову спіраль», наблизився до обчислення точного значення числа .Архімед написав роботу «Псаммит»,( «Иссчисление песчинок»). В цій книзі вчений запропонував числову систему, яка дозволяла підрахувати кількість пісчинок, якими можна заповнити Всесвіт ( на той час нею вважалася сфера з Землею в центрі і радіусом, що рівний відстані від Землі до Сонця). Архімед загинув під час нападу римлян. Солдатові, який заніс над ним, меч він вигукнув: «Розбий голову, але не чіпай креслень.» Він в цей час доводив теорему. Цікавим є той факт, що перший в історії планетарій ніби-то був збудований Архімедом. В 75 р. до н. е. Цицерон знайшов могилу Архімеда в Сіракузах. Ознакою відповідності стало зображення циліндра з вписаною сферою в нього. Це свідчило про відкриття вченого «Об’єм сфери дорівнює двом частинам із трьох об’єму циліндра.» Третій учень. Лейбніц народився в 1646 році в м. Лейпціг в сім'ї юриста, з семи років залишився без батька. Перечитав всю літературу власної біблі-отеки., самотужки вивчав латинську мову, захопився математи-кою,переписувався з Ньютоном. Лейбніц приїздив у Росію і зустрічався із Петром I, приклав багато зусиль, щоб у Росії розвивалась наука і культура. Він створив комбінаторику як науку, заклав основи математичної логі-ки,записав двійкову систему числення, на якій засновані комп’ютери, написав багато робіт з математичного аналізу. Заздрісні люди отруїли його. Поховали талановитого математика Лейбніца в могилі жебраків.
Третій конкурс. Виконай дії. Кожній команді пропонується приклад, учні виконують підрахунки, встановлюють відповідність між результатом та буквою в таблиці і одержують слова:тетраедр, ікосаедр, октаедри.
172 ⋅191=? (32852); 5) 28085:137=? (205);
Учень3: Число – це одне з основних понять математики. Числа несуть певну інформацію. Два – асоціація парності. Нуль – zero, в Будапешті є пам'ятник нулю, що символізує початок всіх доріг. Дев'ять – є основним при обчисленні архітектурних споруд. Три – число гармонії, за словами Піфагора. Це число синтезу, за словами Арістотеля. Це щасливе число, символ мудрості. На сімейному гербі у Бісмарка написано «У троїстості сила.» Число чотири в давнину називали символом сили. Цікаве воно тим. Що сума перших чотирьох натуральних чисел 1+2+3+4=10. Чотири точки простору утворюють просторову фігуру. Учень 4:Символом вогню в давнину вважали тетраедр, символом землі – куб (6граней), символом повітря – октаедр (8 граней), води – ікосаедр (20 граней). Виставлення балів за конкурс.
Спортивний конкурс 4.. Виходять по одному представнику від команд. Учні стрибають на одній нозі і при цьому називають математичні терміни. Перемогу отримує той учень, який назве більшу кількість термінів. Виставлення балів за конкурс. Конкурс «У країні рівнянь» 5. Розв’язати рівняння. Кореню рівняння поставити у відповідність букву, скласти слово. 25х+49=249;
Учитель:Ви отримали наступні слова – Геометрія – одна з найдавніших наук, розділ математики, «гео» –в перекладі з грецької означає «земля», «метрео» – міряти, наука, що вивчає геометричні фігури та їх властивості. Пропорція – математичний термін, про який ми будемо говорити в 6 класі. Означає співрозмірність частин між собою. Ератосфен- вчений, який жив у ІІІ ст. до н.е.. який «просіяв «числа через решето. Він написав багато робіт з математики та астрономії. Виставлення балів за конкурс.
Конкурс капітанів 6.:Капітани отримують конверти з картками, на яких написані букви слів: прямокутник, транспортир, многокутник. Виграє той, хто складе першим слово. Крім того учень дає інформацію про термін. Виставлення балів за конкурс.
Учитель:Стародавні греки дуже любили геометричні ігри. Одна з них – стомахіон. Квадрат розрізали на 14 частин різних геометричних фігур. В роботах Архімеда описані ці ігри. Схожою грою захоплювались і китайці. Вони ділили квадрат на 7 части і називали цю гру чи-чао-тю, що означає хитромудрий узор, а також – танграм. Цією грою захоплювався Наполеон, коли був засланий на острів св. Єлени. Якщо в грі 2 або більше квадратів, то гра називається полі міно. Конкурс 7. Танграм. За 3 хвилини скласти три фігурки тварин. Виставлення балів за конкурс. Конкурс8. «У країні задач». Кожна команда отримує по сім задач, розв’язує кожен член команди, відповіді показують журі і на дошці демонструють розв’язок однієї. Задачі. В прямокутній кімнаті є 10 стільців, розставити їх так, щоб вздовж кожної стіни було 3стільці. (2 стільці поставити в протилежних вершинах, а решта 8 розподілити по 2 вздовж стіни.) Виставлення балів за конкурс.
Конкурс 9. Поетичний. Прочитати вірш про математику. ( Учні можуть прочитати власні вірші. За власний вірш команда отримує додатковий бал.) (учень читає вірш) Різних чисел є чимало, всі потрібні у житті, Для ученого начала, й для таких як я і ти. В школі праця йде завзято, нам усе потрібно знати: Вміти спритно рахувати, про складне й просте сказати. Скільки грошей у кишені і цукерок є у жмені? Скільки зір дрібних, як просо,і веснянок є на носі?. Числа здавна служать людям, бо вони потрібні людям. Натуральних чисел – нескінченний ряд. Старт іде від одиниці, з двійкою вони сестриці, Три, чотири, п’ять, шість,сім, числа ці знайомі всім. Числа не стоять на місці,було двадцять, а вже двісті, Двісті тисяч та мільйон, це ж шалений марафон. В школі кожен учень знає – в гонці фінішу не має. Вирушаємо у путь, числа з нами всі ідуть.
Учень:Час журі підвести підсумки. Надаємо слово журі.
Підведення підсумків. Нагородження.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |