Головна » Алгебра |
МЕТА УРОКУ: закріпити навички виконання дій над натуральними числами, усної лічби, розвивати логічне мислення, правильну математичну мову, прививати любов до математики, виховувати активність, самостійність, охайність записів у зошитах. ТИП УРОКУ: урок узагальнення і систематизації знань.
Х І Д У Р О К У: 1. Організаційний момент: 2. Повідомлення теми і мети уроку: Учитель: «Дітки, Ви любите гратися? А математику? Тоді давайте займатися математикою, граючись. Сьогодні ми з Вами вирушаємо у незвичайну подорож. А оскільки наше місто розміщене на перехресті залізничних шляхів мало не з усієї України, а наша гімназія імені Андрея Шептицького розташована, власне, недалеко від залізничного вокзалу, то нам найзручніше подорожувати поїздом. А на ньому вздовж великими літерами написано: «НЕХАЙ СЮДИ НЕ ВВІЙДЕ ТОЙ, ХТО НЕ ЗНАЄ МАТЕМАТИКИ» Всі зайняли місця відповідно до придбаних квитків А тепер, рушаймо! Контролери перевіряють квитки, тобто наявність виконаних домашніх завдань. На учительському столі стоїть іграшкова залізниця з поїздом, який рухається по колу. Через певну відстань стоять вказівники з назвами тих станцій, де ми повинні зупинитися і почерпнути щось нове від подорожі. Переїзд до першої зупинки займе певний час, щоб його скоротити, люди, зазвичай, у поїзді або читають, або розмовляють, спілкуються, заводячи нові знайомства. Давайте і ми з Вами трохи відволічемося, а саме – порозгадуємо загадки.
На число це – знайте діти,- Заборонено ділити, Проте множити – чудово Зразу відповідь готова Не роби собі проблем, Обережно будь з…… (Нулем)
Від числа число відняти – Можна результат дістати. Зовсім це не таємниця Зветься результат -…. (Різниця)
Дія ця із плюсом дружить І вона важлива дуже, Бо вона – даю Вам слово – Арифметики основа Щирі Вам вітання Від дії ….. (Додавання)
Суму однакових чисел Можна обчислити швидше, Слід нам лише додавання Замінити дією іншою Спростити, обчислити можемо І це завдяки дії… (Множення) А ось і перша зупинка нашої подорожі – «Уснолічбівка». На цій зупинці ми повторимо правила усної лічби, розв’язавши приклади (записані на дошці) а) (( 4444: 44 + 23): 62 + 128 ): 130 · 419 = 419 б) (( 66 – 39 ): 27 · 77 +23 ): ( 53 +141: 3 ) = 1 в) 68 · ( 673 +101 ) + 68 · ( 99 + 127 ) = 68000 Із завданнями ми справилися, можемо сідати у потяг і рухатися дальше. Продовжимо забавлятися під час руху. Розв’яжемо декілька логічних задач. ☻ Качка, стоячи на одній нозі, важить 2 кг. Скільки вона буде важити, якщо стане на другу ногу? ( 2 кг) ☻ Боцман старший за юнгу на 10 років. На скільки років він буде старший за юнгу через 5 років? (на 10 років) ☻ На подвір’ї у бабусі ходили вівці і кури, всього у них 14 ніг. Скільки було овець і курей, якщо всього було 5 голів? (дві вівці і три курки) О, ми заговорилися і мало не пропустили зупинку. А це станція «Рівняйлівка». Тут ми з Вами повинні показати, які ми фахівці у розв’язування рівнянь. а) (( 49х – 67 ): 2 – 84 ) · 28 = 5628; (49х – 67): 2 – 84 = 201; ( 49х – 67 ): 2 = 285; 49х – 67 = 285 · 2; 49х – 67 = 570; 49х = 67 + 570; 49х = 637; х = 637: 49; х = 13. Відповідь. 13 б) 17х – ( 67 + 34 ) = 120; 17х – 101 = 120; 17х = 221; х = 221: 17; х = 13. Відповідь.13 Учитель: «Коренем обидвох рівнянь є число 13. Дюжина – це число 12, яке зручне для розрахунків, бо воно ділиться на 1,2,3,4,6,12 без остачі. А число 13 ділиться лише на 1 та 13, тому його називають «Чортовою дюжиною». Число 13 марновірні люди вважають нещасливим. Вони бояться жити в будинку чи квартирі, що мають номер 13. В Англії, наприклад, немає трамваїв та автобусів з таким номером, існує клуб боротьби з числом 13, А Ви боїтеся цього числа? Ні, звичайно, гімназисти сміливі! Молодці! А тепер прошу скласти вираз за схемою і знайти його значення (схеми виразу висвітлюється за допомогою проектора)
11 – ( 340: 17 + 96 ): ( 166 – 137 ) = 7
Ми отримали результат – число 7. А тепер послухайте невеличку розповідь про це число. Число 7 досить часто зустрічається в природі і людському житті. Кожна фаза Місяця триває 7 діб, ось чому тиждень складається з семи днів. Фаз у місяці 4. Тому кожен місяць року має не менше чотирьох тижнів. Люди давно помітили, що в сузір’ї Великого Воза найяскравішими є 7 зірок. Люди давно впевнилися, що веселка – це дуга, що має 7 кольорів. «До неї дійдеш – сім потів проллєш», - говориться в прислів’ї. Щоб не помилитися, люди дійшли висновку: сім раз відміряй, один раз відріж. Цікаво Вам? Тоді продовжуємо нашу подорож. А зараз поки ми приїдемо до наступної зупинки, давайте виправимо помилки в таких прикладах: а) 345 б) 4530 15 104 45 32 -------- 30 1360 30 345 0 --------- 4810 Зупинка «Уважнівка». На цій зупинці ми повинні встановити за даними умовами задач, з якими предметами має зв’язок математика і чи взагалі вона потрібна.
☺ Одна кіловат – година електроенергії коштує 15 коп. Якщо кожен учень збереже за одну добу 1 кіловат, то на яку суму буде збережено електроенергії учнями нашої гімназії, якщо в нас навчається 500 учнів? 15 · 30 = 450 ( коп.) – вартість зекономленої одним учнем електроенергії за 30 днів; 2) 450 · 500 = 2250 ( грн.) – вартість зекономленої електроенергії 500 учнями. Відповідь. 500 учнями буде зекономлено електроенергії на суму 2250 грн. (математика має зв’язок із економікою) ☺ Річка Дністер має довжину 1360м, її зображення на карті має довжину 16см. Знайдіть масштаб карти. 1360км = 136000000см. 136000000: 16 = 8500000: 1 Відповідь. масштаб карти 8500000: 1 (математика має зв’язок із географією) ☺ Побудувати стовпчасту діаграму за такою інформацією: тривалість життя кедра становить 2500 років, дуба – 1500 років, липи – 800 років, сосни – 450 років, ялини – 350 років, верби – 100 років.
☺ Картопляне поле прямокутної форми має розміри 450м на 260м. Скільки тонн картоплі зберуть із цього поля, якщо на одному квадратному метрі росте 4 кущі картоплі і кожен кущ дає 2кг врожаю? 4 · 2 = 8 (кг) – зберуть картоплі з 1м²; Відповідь. з поля зберуть 936 тонн картоплі. ( математика пов’язана з сільським господарством ) ☺ Знайти площу у дм² картини – «велетня» М. І. Івасюка «В’їзд Богдана Хмельницького до Києва», якщо ширина цього полотна 400см, а довжина на 178см більша, ніж ширина. 400 + 178 = 578(см) – довжина полотна; Відповідь. площа полотна 2312 дм² ( математика пов’язана з історією, мистецтвом) Все, всі завдання, які були поставлені перед нами на цій зупинці ми виконали, тепер можемо вирушати дальше з музикою, в якій звучать 7 математичних нот (вмикається музика). Поки грає музика, нам тепло і затишно в вагоні, розглянемо малюнок ( висвітлюється за допомогою кодоскопа ) і порахуємо, скільки і яких фігур зображено на малюнку робота.
Трикутників – 5 Квадратів – 3 Прямокутників – 4 Кіл - 2 Відрізків – 2 А тепер розгадаємо ребус: 3∟ник ( ∆ ) Розгадаємо загадку: З двох променів складається Далеко простягається В загадках є і там, і тут А називається він… ( Кут) Ось ми і скоротили собі час і під’їхали знову до якоїсь зупинки. Прибуваємо на станцію «Квіткова». Наше завдання полягає в наступному. Округлити числа, записані на картах до певного розряду(картки роздаються учням), розставити отримані числа в порядку зростання, перевернути картки, на зворотній стороні яких написані букви.
Це слово – ромашки. Ми назбирали букет із польових ромашок. На попередній станції ми побачили, що математика має зв’язок з багатьма предметами, і це ще далеко неповний перелік навчальних дисциплін. Більшість із цих предметів вивчають у гімназії. З року в рік вчителі гімназії сіють у душах своїх учнів щире, добре, вічне. А нещодавно наш навчальний заклад відсвяткував свій перший ювілей – 20 років відновленої гімназії у м. Стрию. Тому цей букет, який ми назбирали на станції «Квітковій», подаруймо своїй гімназії, нашим вчителям із вдячністю. А на завершення нашої подорожі хочу зачитати вислів про математику, а Ви подумайте, і скажіть, що кожен із Вас відчув по мірі того, як я читатиму: «Математика – цариця наук. ЇЇ улюблениця – істина, її вбрання – простота і ясність. Палац цієї володарки оточено тернистими заростями. І щоб досягти його, кожному доводиться пробиватися крізь хащі. Випадковий мандрівник не виявить у палаці нічого привабливого. Краса його відкривається лише розумові, що любить істину і загартований у боротьбі з труднощами і такому, що свідчить про незвичайну схильність людини до заплутаних, але невичерпних і піднесених розумових насолод»
ІІІ. Підсумок уроку Вчитель «Дякую Вам, учасники подорожі. Ви гарно впоралися із завданнями. Ч. Дарвін сказав: У людей, які засвоїли великі принципи математики одним органом чуття більше»
ІV. Домашнє завдання
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |