Головна » Молодші класи » Виховні заходи

Вчимося сперечатися

Мета: повторити уже відомі дітям правила мовного етикету; познайомити з правилами поведінки під час суперечки, дискусії; розвивати діалогічне мовлення учнів, збагачувати активний словник учнів, розвивати критичне мислення; виховувати уважне, чуйне, ввічливе ставлення до співрозмовника. 

Обладнання: відеосюжети ( уривок з м/ф «Дванадцять місяців», кіножурнал «Єралаш»№72), 
пісня Кота Леопольда, оповідання І. Носова «Справжній Дід Мороз», роздруковане оповідання С. Іванова «Суперечка про ввічливість», анаграми, схеми суперечок, «Поради Кота Леопольда». 

Епіграф: «В спорі перемагає не той, хто гарячкує, а той, хто думає!» 

Хід заняття 
1. – Як ви розумієте це прислів’я? 
– Чому перемагає той, хто думає? 
2. Повідомлення теми. 
– Сьогодні ми поговоримо про основні правила етикету в ситуації суперечки. Іншими словами, ми будемо вчитися сперечатися, дискутувати. 
3. Бесіда. 
– Як ви розумієте значення слів «суперечка», «дискусія»? (Обговорення якогось питання, де кожен відстоює свою думку.) 
– В чому полягає різниця між суперечкою та дискусією. 
(Суперечка – спір, який виникає при обговорення або вирішення проблеми. Може характеризуватися гострою боротьбою ворожих сил. 
Дискусія – це форма колективного обговорення, мета якого виявити істину через зіставлення різних поглядів.) 
– Як ви думаєте, навіщо люди сперечаються, дискутують? Можливо, для того, щоб посваритися? 
– Чим відрізняється сварка від суперечки або дискусії? (Сварка – стан взаємної ворожої незлагоди, лайка.) 
4. Слухання уривка з оповідання І. Носова «Справжній Дід Мороз». 
5. Обговорення. 
– Про що сперечалися діти? 
– Чи вміють ці діти сперечатися, дискутувати? 
– Яких помилок вони припустилися під час суперечки? 
6. Читання оповідання С.Іванова «Суперечка про ввічливість» 

– Зараз ми потрапимо ще в один клас і дізнаємося, яка суперечка виникла в ньому. 
Учні мовчки читають оповідання. 

СУПЕРЕЧКА ПРО ВВІЧЛИВІСТЬ 

Після обіду у нас буда розмова про ввічливість. 
– От, наприклад, якщо я сиджу в автобусі, – закричала Ліза Петрова, – а входить бабуся. Я їй одразу місцем поступаюся! 
– Це кожен дурень знає! – закричав Юрко Титаренко. – А ще треба сказати: «Сідайте, будь ласка!». Зрозуміла, вороно? 
– Ти що, з привітом? – закричав Дмитрик Ковальов. – Треба сказати цій бабусі: «Будьте ласкаві, сідайте, будь ласка!». Зрозуміло? А так вона і не захоче сідати на твоє дурне місце! 
– Та поки ти будеш говорити свої довгі козлині слова, бабуся, можливо, взагалі вилізе з автобуса! 
– Не турбуйся! Бабуся не так вже швидко й стрибає. Сам скаче, а на інших звалює. 
Сперечалися-сперечалися… І без кінця у розмові «пробігали» то віслюк, то козел, то ворона, то баран. 

С. Іванов 

7. Обговорення. 
– Про що була дискусія в класі? 
– Чи можна цих дітей назвати ввічливими? 

– На що більше схожа їхня розмова: на суперечку чи на сварку? Чому? 
– Говорять, що в суперечці народжується істина. Чи може народитися істина в такий суперечці? 
– Чим, на вашу думку, закінчилася ця історія? 
8. Перегляд уривку з м/ф «Дванадцять місяців». 
– А зараз подивіться, чим може закінчитися суперечка, якщо ображати одне одного. 
9. Продовження бесіди. 
– Ввічлива людина під час суперечки, дискусії не скривдить, не образить іншого. Щоб висловити свою точку зору і при цьому не скривдити співрозмовника, уживають спеціальні слова і мовні звороти. 
(На дошці написані мовні звороти.) 
– Прочитайте звороти, звороти, записані на дошці. Які, на вашу думку, ввічлива людина може використати під час дискусії? 
Я думаю, що ти маєш рацію (не маєш рації)… 
Ти несеш нісенітницю… 
Мені здається, що ти помиляєшся… 
Що ти верзеш?.. 
Я згодний (не згодний) з тобою… 
Ти що, з привітом?... 
Вибач, я не можу з тобою погодитися… 
Поміркуймо разом… 
– Коли ввічлива людина сперечається, щось доводить, вона нерідко вживає слова «я думаю», «мені здається», «на мою думку». Чому? 
– Так, щоб висловити свою точку зору, не нав’язуючи її співрозмовнику, не кривдячи його. 
– Яким тоном звертаються одне до одного під час суперечки? 
– Треба обов’язково вміти стримувати свої емоції. Особливо, негативні! 
10. Гра. Відгадування анаграм. 
– Відгадайте зашифровану емоцію. 
НІВГ (ГНІВ) 
– Спробуйте зобразити її мімікою. Поверніться одне до одного. 
– Відгадайте ще одну емоцію. 
ГАВАЗНЕ (ЗНЕВАГА) 
– Який би вираз обличчя ви зробили, показуючи зневагу до співрозмовника? 
– А тепер покажіть, з яким виразом облич ви будете сперечатися? 
11. Обговорення моделей конфліктної та конструктивної суперечок. 
– Отже, ми вже з‘ясували, що суперечка може бути або конфліктною, або конструктивною. Від чого це залежить? 
а) розглядання моделі конфліктної суперечки. 
– Роздивіться зображених чоловічків. Зверніть увагу на їхню міміку, жести. Як можна назвати таку суперечку? 
– Так, мета цих чоловічків – не пошук істини, бо в них у кожного своя істина, а ствердження власної позиції за будь-яку ціну. 
– У що може перетворитися така суперечка? 
– Чому це може статися? (тому що сперечальники не дотримуються культури ведення суперечки. Недаремно вона розташована на схемі у них під ногами.) 
– Як ви гадаєте, чи залишаться друзями люди, які так сперечаються? Ні, тому що вони зневажають одне одного, ображають.) 
– А чи досягнуть вони істини, мети суперечки? (Ні, тому що вони не шукають істину, не слухають і не намагаються зрозуміти одне одного.) 
– Що може їм допомогти? (Культура суперечки.) 
б) розглядання моделі конструктивної суперечки. 
– Чи досягнули ці чоловічки мети суперечки? (Так, бо крокують разом, обличчя добрі, взялися за руки, знайшли істину.) 
– А як ви думаєте, що їм допомогло? (Культура суперечки.) 
– Чи залишилися вони друзями? 
12. Робота в парах. 
– А тепер спробуйте ви залишити друзями дітей з оповідання «Суперечка про ввічливість». Прочитайте ще раз це оповідання і, працюючи в парах, внесіть необхідні виправлення в розмову дітей так, щоб їхня суперечка стала дійсно ввічливою. 
Слухання відповідей. 
13. Перегляд відео сюжету «Подарунок». 
– Перегляньте відео сюжет. Визначте, суперечка це, чи сварка? 
– Що стало причиною сварки? 
– Що говорили герої сюжету? Як звучали їхні голоси? 
– Які несловесні засоби використовували співрозмовники? 
– Ввічливо себе так вести? 
– А виграв хтось у цій ситуації? 
– Як ви думаєте, що буде відчувати дівчинка. Яка отримає у подарунок цю ляльку? 
14. Інсценізація уривку. 
– Уявіть, що ви входите до класу у момент сварки між хлопцями. Які аргументи ви приведете, щоб примирити їх? 
Повторний перегляд фрагменту. 
– Отож, як ви заспокоїте сперечальників? Що скажете? 
– Ми прослухаємо кількох бажаючих і оберемо того, кому вдасться примирити хлопців найкраще. 
Виступи дітей. 
– Кому вдалося примирити найкраще? 
– Хто привів вагоміші аргументи? 
– Хто говорив з доречною інтонацією? 
– Чия мова була більш виразнішою? 
15. Висновок. 
– Ви переконалися, що для розв’язання мовленнєвої задачі (у даному разі – примирення сперечальників), необхідно добирати вагомі докази та аргументи. Дотримуватися відповідного тону та інтонації. 

16. Групова робота. 
– А тепер кожен з вас спробує показати своє вміння ввічливо, доброзичливо вести суперечку. 
– Об’єднайтеся, будь ласка, в групи. Кожна група отримує завдання розв’язати суперечливу ситуацію і впродовж 4-5хвилин добирає і записує докази та аргументи, які ви могли б навести, відстоюючи свою думку. 
(Додаток 1) 
– Оберіть представника групи, якій буде презентувати вашу роботу. Використовуючи всі свої знання щодо правил ведення дискусії. Суперечки, подумайте, як повинен звучати ваш голос, який тон доречніше, які жести можуть допомогти у вирішення питання. 
17. Підсумок. 
– Ви сьогодні переконалися, що обговорення суперечних питань і з однолітками, із дорослими буде успішним і не перетвориться на сварку лише тоді, коли співрозмовники будуть дотримуватися певних правил поведінки (перш за все – мовного етикету): приводити вагомі докази, з гідністю визнавати правоту супротивника, вибачатися, якщо неправі. 
18. Поради Кота Леопольда. 
(Звучить пісня Кота Леопольда) 
– І на згадку по нашу сьогоднішню розмову усім вам відомий Кіт Леопольд, який дуже любить мир, спокій, дружбу, надіслав такі поради:… 
(Додаток 2) 
– Пам’ятайте їх і використовуйте у своєму житті! 

Додаток 1 

1. Ви разом з другом виконали якесь завдання, але вчитель поставив йому оцінку вище. Ви вважаєте, що це несправедливо. Які докази ви приведете у розмові з вчителем? 

2. З батьківських зборів мам прийшла засмучена: у вас гірша за всіх успішність. Переконайте маму, що це не так. 

3. Бабуся намагається напоїти вас кип’яченим молоком, яке ви терпіти не можете (особливо з пінками). Що ви скажете бабусі? 

4. Батьки вимагають від вас, щоб ви гуляли тільки на подвір’ї біля свого будинку: так їм спокійніше. Ви вважаєте цю вимогу несправедливою. Як ви переконаєте батьків? 

5. Ваш друг не виконав домашнього завдання й попросив вас дати йому списати. Ви рахуєте, що цього ні в якому разі робити не можна. Які аргументи ви наведете на захист своєї позиції? 

Додаток 2 

ПОРАДИ КОТА ЛЕОПОЛЬДА 

1. Подумай, чи варта уваги причина сварки. (Чому ви посварилися? Чи варто було через це сваритися?) 
2. Запитай у своєї совісті про свою провину. 
(А може, я винний у сварці?) 
3. Якщо ти винний, попроси вибачення. 
4. Якщо винен інший, вибач йому і забудь, що сталось. 
Намагайся надалі поступатися, щоб уникати сварки


Переглядів: 77 | Теги: дискусія

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar