Головна » Молодші класи » Виховні заходи

Конфлікт. Шляхи подолання конфліктних ситуацій

Тема: Познайомити учнів з поняттям « конфлікт», « конфліктна ситуація », « інцидент»; дати дітям можливість самостійно аналізувати  типові  життєві ситуації, роз´яснити правила попередження конфліктів та виходу з них; розвивати вміння етичного самопізнання, самооцінки та самоаналізу; виховувати вміння жити в колективі та чути один одного.

 

Обладнання : вірш Марії Пригари „ Тихенька дівчинка“ , музичний кліп „ Зачем  мы

ходим в школу“(на російській мові ), мультфільм  „ Конфлікт на мосту“, аркуші па-

перу для тестування, вислови про культуру спілкування.

 

Завдання групам: змоделювати у парах або групах конфліктні ситуації дорослі – діти,

чоловік – жінка, підліток старшого віку – підліток молодшого віку.

 

Хід виховної години:

 

І. Організація класу. Музичний кліп.

ІІ. 1. На дошці висить плакат  зі словом  Конфлікт

         Що, на вашу думку,означає це слово?

         Які асоціації воно викликає?

         Передбачувані відповіді:

                                                     - сварка;

                                                     - бійка;

                                                     - ворожнеча;

                                                     - протистояння двох людей;

                                                     - боротьба.

   2. Розповідь вчителя.

       Конфлікт – це зіткнення протилежних інтересів, поглядів,прагнень; серйозна роз-

біжність ,гостра суперечка, що приводить до протистояння або боротьби.

       Для виникнення конфлікту необхідний ряд чинників: наявність проблеми (супе-

речності),конфліктної ситуації, учасників конфлікту та інциденту.

 

       Конфліктна ситуація – це ситуація прихованого або явного протиборства сторін.

   3.  Бесіда 

        - Чому на вашу думку виникають конфлікти?

        - Що стає їх  причиною?

       Передбачувані відповіді ?

  • люди  по - різному  дивляться на речі;
  • амбіції і емоції;
  • стикаються особливості характерів;
  • нерозуміння, наприклад, між дорослими і дітьми, між чоловіка-
  • ми і жінками;
  • злість;
  • хтось переміг у грі.                    

 

          -  Між ким виникають конфлікти ?

    3. Складання асоціативного  куща.

 

     

 

  4. Слухання вірша Марії Пригари .

Тихенька дівчинка

 

Чого це так на мене сердяться в школі?

Тож не чіпаю нікого ніколи.

Ні з ким не сварюся, сиджу собі тихо,

А з цього виходить одне тільки лихо!

 

Оце я сказала – така в мене звичка –

Що в Галі, як мишачий хвостик, косичка.

Що в Каті спідничка – неначе з рогожі,

Та ще й черевики на човники схожі.

 

Що в Тані волосся нечесане досі,

Що очі Мар´янки маленькі та косі,

Що в зошиті Лесі самі тільки плями:

Напевне,бруднющими пише руками.

 

Я ж правду кажу їм. І що тут такого?

Та я ж не чіпаю ніколи нікого.

Сиджу собі тихо і в школі,і вдома,

І чом вони сердяться всі, невідомо ?

 

           - Чому усі в класі сердяться на дівчинку?

   5Обговорення ситуацій.

        Ситуація 1

         На дворі жилого мікрорайону був збудований баскетбольний майданчик, який

влітку міг використовуватись для гри в теніс та волейбол, а взимку – для гри в хокей.

Коли з часом обладнання стало непридатним, цей майданчик використовувався хлоп-

цями як футбольне поле, і весь двір ганяв тут м´яча. Але одного разу баскетбол знову став дуже популярним, і половина хлопців двору, зібравши гроші, відновила баскет -

больні щити. Саме тоді виник конфлікт: двір поділився на « футболістів » і « баскет-

болістів » - два ворожих табори.

  • Які варіанти рішень ви могли б запропонувати для того, щоб примирити ворож-

нечу хлопців?

  • На який варіант, на ваш погляд, погодились би обидві сторони ?

       Ситуація 2

        Брати Мишко і Петрик посварилися за книжку . Мишко хотів її читати тоді, коли й Петрик.

     -   Як можна було братикам уникнути сварки ?

        Ситуація 3

        Прийшов Кирило Кожум´яка до змія, а той йому й каже:

       - А що  Кирило? Прийшов битися чи миритися ?

       - Де вже миритися? Битися з тобою, з іродом проклятим.

       От і почали вони битися – аж земля гуде.

     - Чому Кирило погодився битися із змієм?  

     - Як можна було уникнути сварки?

  6. Робота в групах

      Діти розігрують конфліктні ситуації. (Сценки )

        Дорослі – діти.

        Чоловік – жінка.

        Підліток старшого віку – підліток молодшого віку.

 Обговорення  сценок.

   - Хто першим затіяв конфлікт?

   - Яка була у відповідь реакція іншої сторони?

   - Як розпалювалися пристрасті?

   - Чи робив хто – небудь спробу примирення?

   - Чи була у героїв інсценувань можливість уникнути конфлікту?

   - Що для цього їм треба було зробити?

           Передбачувані відповіді:

       - вислухати іншу сторону;

       - говорити спокійно;

       - не нервувати;

       - знайти компроміс;

       - просто вибачитися.

   7.  Мультфільм « Конфлікт на мосту » (Обговорення мультфільму)

 8. Розповідь вчителя.

          Є певні фрази, які можуть спровокувати конфліктну ситуацію. Наприклад:

    - ти як завжди ( запізнився, розбив щось тощо );

    - скільки можна казати, що (неможна брати мої речі, ти повинен винести сміття       тощо );

    - до яких пір ти будеш ( дивитися телевізор, голосно вмикати музику тощо ).

         Таких висловів багато і кожен з вас, напевно, може пригадати їх. Не варто почи-нати розмову з таких фраз. Бо таким чином ви узагальнюєте поведінку людини, роби-

те співрозмовника  в очах оточуючих або її власних невдахою, принижуєте гідність.

Краще ,роблячи зауваження, дати людині зрозуміти, що ви ставитесь до неї з повагою,

але деякі моменти її поведінки не зовсім вас влаштовують.

        Наприклад:

  - « Я знаю,як тобі подобається ця музика, але не міг би ти одягнути наушники, або

вимкнути магнітофон ».

  - « Постарайся більше не запізнюватися, бо в мене мало вільного часу ».

 9. Інформація . Довідкове бюро. ( Розказують учні )

        Правила попередження конфліктів:

    • не приховуйте доброго відношення до людей, не скупіться на похвалу товаришам;

    • не розмовляйте відразу з напруженою,збудженою людиною;

    • постарайтеся подивитися на проблему очима опонента, « встати на його місце»;

    • вмійте примусити себе мовчати, коли вас зачіпають в дрібній сварці, будьте вище

      за дріб´язкові суперечки;

    • перш ніж сказати про неприємне, постарайтеся створити доброзичливу атмосферу,

     відзначте заслуги людини,його вдалі вчинки;

    • те, що справжні чоловіки вирішують суперечки бійкою – міф, тільки сильна і впев-

      нена в собі людина здатна вийти із конфлікту без сутички.

10. Тестування на визначення поведінки в конфліктній ситуації.

        Умови тестування.

        Прочитайте і вирішіть, чи властива Вам та або інша поведінка і проставте бали:

      часто – 3, в деяких випадках – 2, рідко – 1.

                 Як Ви звичайно поводитеся в конфліктній ситуації, під час сварки?

 

               1. Погрожую і бʹюся.

               2. Прагну прийняти точку зору супротивника, враховую її, як свою власну.

               3. Шукаю компроміси.

               4. Припускаю, що не прав, навіть якщо не можу повірити в це остаточно.

               5. Уникаю супротивника.

               6. Бажаю за будь – яку ціну добитися своїх цілей.

               7. Намагаюся зʹясувати, з чим я згоден, з чим – категорично не згоден.

               8. Йду на компроміс.

               9. Капітулюю.

             10. Змінюю тему.

             11. Нию та скаржуся, поки не добʹюся свого.

             12. Намагаюся знайти причину конфлікту, зрозуміти, з чого все почалося.

             13. Трішки поступаюся і підштовхую тим самим до поступок іншу сторону.

             14. Пропоную мир.

             15. Намагаюся все обернути на жарт.

Обробка результатів

 

      Перед Вами декілька колонок ,кожна з них відображає свій стиль рішення конфліктів.

      Впишіть набрані бали у ті чарунки , де проставлений  порядковий номер питання та підрахуйте бали  по колонках. Колонка з найвищим балом і визначає Ваш стиль вирішення конфлікту.

 

А

В

С

Д

Е

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

                                      

    Колонка « А »  відповідає « жорстокому » типу рішення конфліктів. Ви до останнього стоїте на своєму, захищаючи свою позицію, в якій, на вашу думку, немає і не може бути вад і помилок. Тип людини, яка завжди права.

    Колонка « В » - стиль « примирення » . Ви дотримуєтеся позиції, що завжди можна домовитися, « дві голови краще, ніж одна ». Під час суперечки ви намагаєтеся запро-

понувати альтернативу, шукаєте рішення, які задовольняють обидві сторони.

    Колонка « С » - « компромісний » , відразу згодні на компроміс.

    Колонка « Д » -  « м ʹ який  » стиль. Свого супротивника Ви вражаєте добротою, з

готовністю встаєте на точку зору супротивника, відмовляючись від своєї.

    Колонка « Е » - « уникання » , Ваше кредо - « вчасно піти ». Ви прагнете не загост-

рювати ситуацію, не доводите конфлікт до відкритого зіткнення.

  

- Тестування допоможе Вам правильно поводитися у конфліктних ситуаціях.

11. Гра.

      У кожного учня аркуш білого паперу. Подумайте і запишіть одне слово –прикмет-

ник, який, на вашу думку, характеризує конфліктну особу ( підписувати аркуш не

потрібно ). Листочки прикріпити до дошки таким чином, щоб усі учні могли бачити

результат.

        Передбачувані відповіді:

      - агресивний;

      - дратівливий;

      - нервовий;

      - неспокійний;

      - неприємний.

12. Поради психолога.

Вчитель. Саме дратівливі люди найчастіше стають учасниками конфлікту. Щоб уникнути конфлікту, намагайтеся діяти так, як порадить вам психолог.

Як подолати гнів

    • Відчувши наближення злості, заплющить очі і полічіть до 10.

    • Відчуваючи наближення гніву, подивіться на годинник та відкладіть спалах гніву

      на 15 хвилин. Так можна навчитися  контролювати себе.

   • Придумайте фрази, які могли б послабити ваш гнів. Наприклад: « Не треба кричати, мене і так всі добре чують »; « Йому теж боляче. Не варто підсилювати

чужий біль ».

   • Будь який конфлікт не потрібно підтримувати. Головний девіз – не реагувати!

13. Пригадайте мирилки.

Не дивися

Так сердито,

Дуже хочу

Я дружити.

Ось мізинчик,

Мізинець,

Сварки нашої

Кінець!

 

Ти не ворог, я – не ворог.

Нам сваритись - просто сором.

Помирились, помирились,

Щоб ніколи не сварились!

14. Вчитель  --Учні нашого класу розробили правила чемності для хлопчиків і

дівчаток  .

           Поради у стенд, який висить у класі.

 

Правила чемності для хлопчиків і дівчаток

• Успіху можна досягти тільки разом, у колективі.

• Будь терплячим.

• Вмієш добре щось робити, то навчи іншого.

• Ти не кращий за всіх, але й не гірший.

• Ні до кого не чіпляйся ,грай чесно ,не дражнись.

• Ніколи нікого не обманюй, не ображай.

• Дружба – це правда,,доброта і чесність кожного.

• Поважай тих, з ким  дружиш.

• Що вимагаєш від друга, насамперед вимагай від себе.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Підсумок виховної години.

  Вчитель. Людські відносини настільки багатогранні, що часто одна і та ж людина може в один і той же день виступати в ролі скандаліста, пригнічуючи індивідуальність та гідність іншого, і сам стати жертвою. Важливо усвідомлювати і аналізувати свої вчинки при спілкуванні з іншими, щоб вчасно зупинити конфліктну людину або зупинитися самому.


Переглядів: 1636 | Теги: дискусія

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar