Головна » Молодші класи » Українська мова

Звук [ДЖ]. Позначення його буквосполученням «ДЖ»

Мета. Закріпити засвоєні звукові значення буквосполучення дж; вчити учнів правильно артикулювати звуки, виділяти їх у словах; удосконалювати навички читання. Розвивати вміння робити звуко-буквений аналіз слів; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати уміння працювати в парах. Виховувати любов до природи,бережне ставлення до неї. 
Обладнання. Каса букв, звукові фішки, предметні малюнки, іграшка бджоли, таблиця до теми, медалі-відзнаки, макет вулика,комп’ютер. 
Хід уроку 
І. Організаційний момент. Створення позитивного настрою. 
Пролунав уже дзвінок, 
Починається урок. 
Він незвичний і цікавий - 
Добрі гості до нас завітали. 
Повернімося обличчям до гостей 
І скажімо щиро: «Добрий день!» 
Всі мерщій сідайте, діти! 
Домовимось: не шуміти, 
На уроці не дрімати, 
Руки вчасно підіймати. 
-Любі діти! Щоб наш урок минув не марно, подивімось один на одного і посміхнімось ! Нехай усмішка допоможе нам сьогодні, і ви на уроці матимете гарний настрій. 

*Вправа «Мої очікування» 
- Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?(Знань нових , веселого настрою, щось цікаве, похвали…) 
ІІ. Повторення та закріплення вивченого. 
*Імітація звуків природи 
Вправа «Пригадай» 
-Як комарик дзижчить? (дз) 
-Як вітерець сердитий виє? (У) 
-Як вужик у траві сичить? (с) 
-Як у полі тракторець дерчить? (Др) 
* Розчитування за таблицею.(Слайд) 
*Читання пірамідки.(Слайд) 
* Мовна зарядка. 
-Щоб наш ротик працював, 
Звуки гарно промовляв- 
скоромовку треба повторити, 
Швидко й чітко говорити. 
(Женя з бджільми не дружив…) 
- Як дзвенять бджілки ? ( Джжжжж) 
- Який перший звук ми промовляємо? 
- Як ми його промовляємо?(Злито) 
- Якими буквами позначається цей звук?(Д, ж) 
*Робота в парах. «Мовознавці» Звуко-буквений аналіз слів «бджола», «бджілка». 
- (Два учні працюють на дошці, повний аналіз, перевірка робіт на місцях). 
(- - 0 - 0) , (- - о – о)(Слайд) 
*Гра «Відшукай до схеми слово» (Джерело, джміль) (Слайд) 
ІII. Мотивація навчальної діяльності. 
-Сьогодні на уроці ми засвоїмо вивчений матеріал, познайомимось із цікавим життям дуже працьовитої комахи. Якої саме ви дізнаєтеся, коли відгадаєте загадку. 
1. Загадка 
Наче птиця крила має все літає та співає: 
Я медок усім ношу, не чіпайте, бо вкушу. ( БДЖОЛА) 
-До нас на урок завітала бджілка Жу-Жу. Вона хоче побачити як наші учні працюють на уроці. 
2. Зустріч з бджолою.( Учениця у костюмі бджілки) 
Бджола: Я непросто бджола, 
Я ще й трудівниця. 
Де я тільки не була! 
Заморились крильця. 
І на луках, і в садках, 
І не знала я спочинку 
Ні на мить, ні на хвилинку. 
Стільки – то було роботи, 
Все носила мед у соти. 
Посиджу ось тут я трішки, 
Бо стомились крильця й ніжки, 
Ой куди я потрапила? 
Чому це над книжками 
Схилилась дітвора? 
Вчитель: Бо діткам цікаво знати: 
Як бджілка мед збирає. 
Бджілка: Ви справді, хочете дізнатися про мене? 
Діти: Так. 
Вчитель: Так, бджілко, вирішили ми присвятити наш сьогоднішній урок саме тобі. Адже ви бджілки маленькі трудівниці. Недарма в народі кажуть « бджола мала, а й та працює». І ми маленькі теж, але все ж працюємо. Здобуваємо знання з різних предметів, дізнаємося багато нового. 
Бджілка: Справді, дітки! 
Вчитель: Сідай, бджілко, відпочинеш! 
Бджілка: -Дякую! Але я принесла гостинець. Після уроку ви поласуєте, і гостей не забудьте пригостити. 
Вчитель: Дякуємо, бджілко, сідай за парту. 
А ми діти починаємо урок. 
Сядьмо рівно на стільці, 
Девіз готові проказати? 
Девіз « Вчимося виразно читати » 
Вчитель: Отже, ми зараз і помандруємо з вами в цей чарівний бджолиний світ і подивимось, що воно буде. 
Отже ми, як ті маленькі бджілки почнемо працювати. 
IV. Закріплення вивченого матеріалу. 
1. Відеоподорож «На пасіці». 
Вправа «Довідкове бюро. 
1 учень: 
«Бджола» - корисна комаха жовто –коричнева. Має 6 волохатих лапок, якими збирає пилок. Має 5 очей. Своїм хоботком збирає нектар, який несе у вулик. 

2 учень: 
Слово «бджола» дуже давнє. Перші звуки цього слова нагадують дзижчання бджоли. Цю комаху і назвали за ха¬рактером дзижчання під час польоту. 
3 учень: 
У народі бджолу називають святою, тому що в Біблії вона згадується понад 60 разів. 

4 учень: 
Бджола важить 100 міліграмів, а бере квіткового пилу 20 міліграмів. За літо бджолина сім’я назбирує 150 кг меду 100 кг меду використовує на власні потреби, а щоб мед не закис, бджоли літають над ним і вентилюють його. 
— Розгорніть тлумачні словники на с. 13, прочитайте мовчки тлумачення слова «бджола». 
(Читання вголос). 
• — Яка це комаха? Що вона робить? 
• — Де мешкає бджола? 

2. Робота в групах (Слайд) «Складіть слово із окремих букв». ( Смачний, корисний, липовий) 
-Якого одного слова стосуються всі ці слова? (МЕД) 
3. Гра «Павутинка» 
- Обснуйте нашу бджілку павутинкою, добираючи слова-картинки, що асоціюються зі словом «бджілка». 
(Мед, вулик, пасіка, квітуче поле,віск, вощина, рій, пасічник…)(Учні прикріплюють до дошки, де знаходиться малюнок бджоли інші малюнки) 
5. Фізхвилинка ( звуки природи). Під аудіозапис пісні «Бджілка» діти виконують танцювальні рухи. 
6. Робота за букварем.( с.138) 
1) Читання слів у стовпчиках(різні види читання): 
- «луною»; 
- ланцюжком; 
- «дощиком» 
8.Читання вірша «Джміль» (Слайд) 
-Читання кращим читцем. 
-Читання ланцюжком 
9.Опрацювання оповідання В. Дуб «Бджілка» 
1) Читання тексту вчителем.(Ілюстрування оповідання на дошці малюнками(на магнітах)) 
- Як бджілка віддячила Василькові? 
2)Самостійне читання тексту учнями. 
3) Гра «Не помились!». 
— Я читатиму перше слово рядка, ви швидко його відшукайте й читайте усе речення. 
4)Вибіркове читання 
- Що трапилося із бджілкою? 
- Прочитайте, як Василько виручив з біди бджілку? 
- Що поставила мама на стіл? 
- Як бджілка віддячила Василькові? 
- Яке речення виділено в тексті? 
5) Читання в особах. 
4. Гра «Рекламні агенти». 
— Для того, щоб всі остаточно переконалися утому, що 
мед — цілющий і смачний продукт, проведемо рекламну 
паузу. 
(Реклама меду, зубної пасти, шампуню, крему, ліків. Учні декламують вірші, які склали разом з батьками). 
Мед 
Хто мед вживає – 
той здоров’я гарне має. 
Зубна паста 
Здорові зуби, ясна, імунітет. 
Паста з прополісом — і весь секрет. 
Шампунь 
Шампунь медовий – усім відомий. 
Ліки 
Ліки з прополісом — це не секрет — 
Смакують усім, мов справжнісінький мед, 
Крем 
Хай не загубиться чистий нектар- 
Крем із прополісом- це просто – дар. 
Фарба для волосся 
Мій тато – перукар – стиліст, 
фарбу для волосся я вам приніс. 
Фарби для малювання 
Фарби медові для малюнків чудові. 
10. Робота над віршем Л. Костенко «Джміль». 
-Читання вчителем. 
-Словникова робота. (Фіранка – легка занавіска.) 
-Читання «ланцюжком» 
-Робота над виразністю читання. Інтонування речень. 
V. Підсумок уроку. Рефлексія. 
Незабаром продзвенить дзвінок - 
То ж підіб’ємо підсумок. 
*Вправа «Мікрофон». 
— Згадайте слова, які мають буквосполучення дж. 
Джміль, джерело, раджу, ходжу, бджоли, джерельце, джмелик, джем, джинси, лоджія, сольфеджіо, сиджу, саджу, воджу, їжджу, джейран, дріжджі, джемпер, джунглі, джгу¬тик, народжений, приходжу, джаз, джигіт, джентльмен, аджика, ґринджоли, Джамбул, Джулія. 
• — Як на письмі позначаємо звук [дж]? 
• — Перед яким звуком він пом’якшується? 
— На який звук схожа вимова звука [дж]?. 
-Як вимовляємо звук [дж]? (злито) 
-Чи справдились ваші очікування від нашого уроку? 
*Мені на уроці сподобалося… 
*Мені було легко робити на уроці… 
-Який настрій, на вашу думку, переважав на уроці? 
-Виберіть його. 


-Бджілці Жу-Жу дуже ви сподобались. Вона вам дякує за урок і хоче подарувати в пам'ять про себе значки - медалі бджілок – трудівниць,щоб нагадували про неї і були такими ж трудолюбивими як бджілки. 

Дуже ви були старанні 
Отже, всі ви учні гарні. 
І за труд ваш на уроці 
Вам подякувати хочу.


Переглядів: 930 | Теги: звук дж

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar