Головна » Молодші класи » Українська мова |
Мета:
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань. Обладнання: віночок,малюнок калини,тестові завдання,картки для роботи в групах,таблиця «Чарівне дерево», плакат « Правила роботи в групах».
Хід уроку
I. Актуалізація і мотивація навчально – пізнавальної діяльності. 1. Організація класу Продзвенів уже дзвінок – починається урок. А який у нас урок? (рідна мова)
Як сопілка калинова, Мова наших кобзарів!
Пісня неньки колискова, Шум калинових гаїв. Вчитель:
Щоб наше мовлення було красивим і солов’їним продовжуємо відкривати таємниці української мови. Сьогодні ми вплетемо ще одну квітку в наш віночок. А щоб дізнатися яку, відгадайте загадку: У вінку зеленолистім, У червоному намисті Видивляється у воду На свою червону вроду. ( Калина)
II. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Мозкова атака.
III. Актуалізація опорних знань.
Дидактична гра « Нове слово».
а ) утворення слова з данних букв (КАЛИНА); б ) етомологічна довідка (підготовлений раніше учнівський проект на тему « Калина – символ України). Учень. Калина Я - калина земна краса Для людей я - лікування Пташкам завжди корисна і смачна А ще я - символ поетичний Кущ у мене пишний Так, я калина, З якої починається ненька - Україна.
Калина – символ дівочої краси. Споконвіку любили українці червону калину. Садили її коло хати,у садку,над ставком,на узліссі. У калини гарний білий цвіт,пахучий,рясний. А ще більше милують око ягоди калини. Калина – це символ рідної землі,отчого краю,батьківської хати. Існував звичай: біля щодо зведених осель у першу чергу садили калину. Калина коло хати - здавна найкраща і найзначніша ознака оселі українця. Кущі милують зір білим цвітом рубіновими кетягами восени. Рубінові ягоди калини, за народними уявленнями, здавна символізували мужність людей, які проливали кров за Батьківщину в боротьбі з ворогами. Насіння з калини схоже на серце. Непроста ця рослина з маленькими серцями. Вона не тільки символ України, а символ дівчини. У народі живуть легенди про сміливих дівчат, які заводили у непрохідні хащі загони завойовників Батия, прирікаючи їх на загибель. Саме з крові і їх дівочих сердець зросли калинові кущі. Запис речення Без верби і ______________________ нема України. ( пояснення орфограм)
За допомогою прийому «Криголам» в слові калина до кожної букви треба дібрати слова,які можна сказати про неї. К – красива А – апетитна Л – лікувальна, лагіна И – симпатична Н – ніжна, налита А – акуратна
IV. Узагальнення і систематизація знань.
Вчитель: Діти,порівняйте,будь ласка,слова двох стовпчиків: Калина запашна Калинка червона Калинова духмяна
Висновок: ті,що мають спільну частину. Це і є корінь.
( учень виходить до дошки і визначає спільну частину – корінь - калин)
На дошці – таблиця « чарівне дерево». Завдання: « посадити» у корені дерева корінь слова «сад». Спостерігайте,що з нього виросте. Але виростуть на ньому нові слова тільки з вашою допомогою. висадити садівник
посадив садити пересадив сад садок
Щось не хочеться сидіти, Треба трохи відпочити. Руки вгору, руки вниз, На сусіда подивись. Руки вгору, руки в боки. Вище руки підніміть, А тепер їх опустіть. Плесніть, діти, кілька раз, За роботу, все гаразд.
Невисокий,калина,але,кущ,пишний. Зацвітає, вона, цвітом, білим, навесні. Червоніють, восени,важкі, кетяги,і, соком, калини, наливаються. Шанують, здавна, її, лікувальні,за, властивості, люди.
Вчитель: Прийшов час показати в практичній роботі всі знання здобуті на попередніх уроках. Я прошу об’єднатися в групи,залежно від кольору квітки на вашій парті. (Діти об’єднуються в групи) На виконання завдання ви маєте 5 хвилин. Але перш ніж ми будемо працювати.давайте згадаємо наші правила. Концентрація уваги. Повторення правил роботи в групах. Правила роботи в групах
Кожна група отримує завдання:
Скласти нові слова з коренем. Знайти зайве слово. Пояснити, чому? 1 група – ліс Міст, місток, місто. 2 група - мор Вода, водій, водичка. 3 група - спів Літо, літечко, літак, літній.
Слова,які мають однакову спільну частину називаються: а)Спорідненими; б) Головними; в) Другорядними.
Спільна частина споріднених слів називається: а) Членом речення; б) Присудком; в) Коренем.
Корінь – це….. а) Головна значуща частина слова; б)Головна, але не значуща частина слова.
Щоб визначити в слові корінь,треба: а) Дібрати до нього кілька споріднених слів; б) Визначити спільну частину в усіх словах; в) Дібрати споріднені слова і визначити в них спільну частину.
а) Малює в) малий б) Сльозливий г) розмальовка 6. Підкресли у тексті споріднені слова: Квітню мій заквітчаний, Місяць – квітничок. Виший мені квітню, Цвітом рушничок. V. Підсумок уроку. - Що нового дізналися на уроці? - Завдяки чому вдалося виконати всі завдання? Вчитель: Молодці! Мені сподобалась ваша робота на уроці. Гадаю, що ми можемо тепер вплести в наш віночок кетяг калини. ( Діти вплітають калину у віночок) VI. Домашнє завдання. Повторити правила.
| |
Переглядів: 788 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |