Головна » Молодші класи » Українська мова

Усне складання казки «У країні Шоколандії»

Мета: закріплювати вміння дітейскладати казки; вчити висловлювати припущення, здогадки про розгортання сюжету казки; формувати вміння образно описувати події,які збуджують уяву; розвивати усне зв’язне мовлення, пам’ять,увагу, творче мислення; збагачувати словник лексикою,що позначає родові й видові поняття; розширювати світогляд дітей; розвивати комунікативні здібності школярів; виховувати духовні цінності – добро,милосердя, любов до рідного слова. 
Обладнання: кросворд,ребус,предметні малюнки та ілюстрації. 

Хід уроку 
І. Організація класу. 
ІІ. Формування задуму висловлювання. Мотивація начальної діяльності. 
Учитель. Діти, хочу поділитися з вами дуже цікавою інформацією. Працюючи сьогодні за комп’ютером,на сайті «www - Шоколад» я знайшла дуже цікаве повідомлення: «Всесвітня Організація Об’єднаних націй проводить благодійну акцію «Милосердя». Є країни, рівень життя в яких дуже низький. Більшість дітей там не мають можливості ходоти до школи, бо змушені вже з дитячих років заробляти собі на життя, їжу та одяг. Вони часто хворіють, деякі з них помирають від голоду. Там не вистачає необхідної їжі, не кажучи вже про шоколад та інші солодощі. Тому було зібрано велику кількість солодощів, які Організація Об’єднаних націй повинна була відправити бідним дітям. Усі дані про маршрут і призначення солодкого вантажу було закладено в комп’ютер». 
Інтерактивна вправа «Мікрофон». 
- Як ви гадаєте, що могло трапитися з вантажем? 
Діти висловлюють свої припущення. 
Учитель. Справа в тому, що в міжнародну комп’ютерну систему занесено вірус, який заблокував надходження вантажу. Він зник у невідомому напрямку. Що ж робити? Невже ми не зможемо допомогти бідним дітям, і вони ніколи не дізнаються про неповторний смак шоколаду? 
- Спробуймо розкодувати й розпізнати вірус. Може, тоді ми дізнаємось, у яку країну відправлено вантаж. 

Розв’язування кросворда. 
1. Яке перше слово зашифровано? (Шоколад.) 
Метод системного аналізу. 
- Чому? (Тому що цей кондитерський виріб зроблений із розтертих бобів какао, цукру та інших продуктів.) 
Учитель перегортає картку із зображенням шоколаду. 
2. У цьому слові корінь – як у слові «заморозити», суфікс – як у слові «мереживо», закінчення – як у слові «тісто». (Морозиво.) 
3. Розв’яжіть мовний приклад і ви розкодуєте наступне слово 
Ш О К О Л А Д 

Ц У К Е Р К А 
4. Це слово – іменник середнього роду, ІІ відміни, в якому всі приголосні тверді, означає кондитерський виріб з борошна. (Печиво.) 
5. Відгадайте загадку. Що це за страва – як холодець, але солодке? (Желе.) 
6.Це вічнозелене тропічне дерево, росте в Центральній Америці, Африці й частині Азії. З його плодів виготовляють шоколад. (Какао.) 
7. Яке слово є ключовим для даних слів: Карлсон, цукор, ягоди, хліб, чай, мама, бабуся. (Варення.) 
8. Це слово російською звучить «изюм».(Родзинка.) 
9 Ребус 
кефір 
(Кефір.) 
10. Відгадайте. Вона яскрава, гарна, овальна або кругла, ароматна. (Ягода.) 
Учитель швидко показує картки з цими словами. 
Прочитайте зашифроване слово у виділеному стовпчику. (Шоколандія.) 

Учитель. Отже, вантаж із солодощами для бідних дітей, необхідно шукати у незвичайній фантастичній країні, яка має назву «Шоколандія». 
А допоможе нам потрапити до цієї країни музика. 
Звучить музика. 
Бесіда за сприйняттям музичного твору. 
- Якою намалювала ваша уява країну Шоколондію? Які кольори переважають у цій країні? 
Учитель. Як і в кожній країні, тут є свій король – Шоколад. Ось він нас вже зустрічає. 
Король. Добрий день, діти. Ви, мабуть, шукаєте в нашій країні вантаж із солодощами для бідних дітей? Так, він у нас. Мені теж дуже прикро, що він через комп’ютерний вірус затримався в нашій країні. Я не знаю пароль, який допоможе знищити цей вірус. Але він з’явиться за такої умови. 
Учитель. Якої умови? 
Король. Справа в тому, що незабаром наша країна відзначатиме 200-річний ювілей свого заснування. А у нас ще й досі немає державних символів: ні герба, ні прапора. Мої піддані дарують усім людям насолоду і радість, а нам ніхто навіть не хоче допомогти. 
Учитель. Придумати герб і прапор вашої держави допоможе мій колега – вчитель образотворчого мистецтва. А ми з дітьми складемо про вашу чудову країну казку. Згода? 
Король. Ну, звісно. Мені ця ідея дуже подобається. Ось тоді і з’явиться пароль, який допоможе перемогти вірус. 
Учитель. Тоді негайно берімося до роботи, бо часу в нас обмаль. 
З’ясуємо ще раз,хто мешкає в країні Шоколандії: шоколад, цукерки, морозиво, печиво, тістечка, зефір. 

ІІІ. Робота над темою уроку. 
Робота в групах. 
- А зараз кожна група спробує перевтілитися в мешканців цієї країни і відповісти на такі запитання: 

1-ша група: Яке твоє найулюбленіше заняття? З ким ти дружиш? Чого ти боїшся? 
2-га група: Який у тебе характер? Якому стилю одягу надаєш перевагу? 
3-тя група: В якому будинку ти живеш? (Розмір, форма, з якого матеріалу зроблені дах, стіни, вікна, стеля тощо.) Хто живе з тобою по сусідству? 

Після обговорення групи презентують свої відповіді. 
Наприклад, відповідь Шоколаду. 
Я дуже гордий і серйозний. Але іноді люблю повеселитися. Дуже люблю експерементувати і проводити різні досліди з горіхими, родзинками, молоком. Мій найкращий і вирний друг – Какао. Без нього я навіть не уявляю свого життя. Віддаю перевагу класичному стилю. Дуже мені подобаються строгі й елегантні костюми. Живу у великому будинку, дох якого зроблений з фольги, вкритою мармеладною черепицею. Стіни побудовані з печива, вікна – із круглих льодяників, стеля залита горячим шоколадом. Зі мною по сусідству живе принц Рошен і принцеса Драже. Ми дуже любимо танцювати і співати веселі пісні. 
Учитель. З жителями ми познайомились. А зараз з’ясуємо, де може знаходитися ця країна. 
Учні пропонують свої варіанти відповідей, учитель пропонує декілька варіантів: космос, підводний світ, лісове царство, казкова країна, гори, атлантида. 
Діти, називають місце дії, висловлюють свої міркування щодо умов життя солодощів у кожному з них за таким планом: 
1. Яким чином створено умови в данній місцевості для життя мешканців Шоколондії? 
2. Які жителі населяють цю місцевість? 
3. Які стосунки між жителями цих країн? 
Наприклад. 
Країна Шоколандія розташовона високо в горах, тому що там завжди низька температура, яка не дозволяє розтанути жителям цієї країни. Вони відчувають себе комфортно в будь-яку пору року. Інколи їх непокоять землетруси, які останнім часом відбуваються все частіше. Але разом із мешканцями гір – орлами та яструбами – вони створили метеорологічну службу, яка сповіщає їх про небезпеку. Також ці величні птахи допомагають їм перебратися у безпечні місця. 
Учитель. Можливі варіанти знаходження країни ми з’ясували, а тепер подумаймо,хто з казкових персонажів міг завітати до країни Шоколандії? 
Діти називають казкових персонажів. 
Наприклад: Карлсон, Баба Яга, Червона Шапочка, Попелюшка, Гаррі Поттер, Воллі. 
Розвиток діалогічного мовлення. Робота в парах. 
Учитель. Пригадаймо вимоги, яких ми повинні дотримуватись, складаючи діалог. (Ввічливість, точність, послідовність, виразність.) 
- Складіть діалог, який відбуватиметься між жителями Шоколандії і казковим персонажем на вибір. 
Кілька пар пропонують свої варіанти діалогів. 
Наприклад. 
Баба Яга. Добрий день, шановна принцесо Драже 
Принцеса. Добрий день, Бабусю Ягусю. Яким чином ти потрапила до нашої країни і що тебе привело до нас? 
Баба Яга. Прилетіла я до вас на крилах щастя і доброти. Ви не повірите, але я вирішила змінитись. Мені набридло робити людям зло, бо воно до мене ж потім і повертається. Скільки я вже зазнала горя від власних поганих вчинків. Ось я і вирішила, що буду робити тільки добро і дарувати людям тільки радість. 
Принцеса. А чим ми можемо тобі допомогти? 
Баба Яга. Справа в тому, що Кощій ніяк не хоче змінюватись. А я чула, що завдяки шоколаду та іншим солодощам людина стає розумнішою та добрішою. Ось я вирушила до вас, щоб попросити солодощів для нашого Кощія. Допоможіть, будь ласка. 
Принцеса. Ну звісно, з радістю допоможемо. 
Заслуховується 3-4 діалоги. 
Учитель. Тепер подивимося, за допомогою яких предметів можна потрапити до країни Шоколандії. 

Гра «Показуха». 
Один з учнів отримує картку з переліком назв предметів, за допомогою рухів і жестів показує їх, а інші діти відгадують назви цих предметів. 
Наприклад: телевізор, кавоварка, картина, годинник, духова шафа, вентилятор. 
Учитель. Ви пам’ятаєте, що ця країна чарівна? Отже, і наші предмети теж наділені незвичайними властивостями. А якими саме, нам допоможуть з’ясувати ці три слова. 
Метод фокальних об’єктів. 
У кожного учня на парті картка зі словами (квітка, автомобіль, книга) і під ними – пропущені рядки для того, щоб діти дібрали до цих слів по 3-4 прикметники і дієслова. 
Наприклад: 
1. Квітка 
(яка?) 
запашна, рання, красива 
(що робить?) 
росте, квітне, засихає. 
2. Автомобіль 
(який?) 
З дистанційним управлінням, червоний, легковий 
(що робить?) 
мчить, зупиняється, їде. 
3. Книга 
(яка?) 
цікава, нова, фантастична 
(що робить?) 
продається, читається, повідомляє. 
- А тепер спробуємо перенести ознаки і дії, дібрані до цих слів, на наші предмети, поміркувати над тим, як можна потрапити до країни Шоколандії. 
- Як духова шафа може бути запашною? 
Наприклад. Духова шафа була дуже запашною, бо коли в ній випікалася різна здоба, від неї розходилися солодкі пахощі, які наповнювали весь дім. А ще вона була з дистанційним управлінням, завдяки якому могла їхати і зупинятися, повідомляти про те, скільки ще залишилось часу до закінчення випікання. 
І ось одного разу, коли в ній випікався Шоколадний торт, воеа так розігрілась, що миттю опинилася в самій країні Шоколандії, разом із сім’єю, в якій жила. 
Учитель. Тепер спробуємо скласти казку за допомогою плану. 

Складання казка за планом. 
1. Хто живе в країні Шоколандії? 
2. Де вона знаходиться? 
3. Яка ця країна? 
4. За допомогою якого предмета казковий персонаж потрапив до неї? 
5. Кого зустрів? 
6. Які події з ним відбувалися? 
7. Чим закінчилася казка? 

ІV. Підсумок уроку. 
Учитель. Завдяки чарівній казці, яку ви склали, з’явився пароль, що дало змогу відновити маршрут. Але ще заблокована інформація про місце призначення вантажу. Вона розблокується, коли з’явиться герб і прапор. 

Домашнє завдання. 
Об’єднатися в групи і скласти нові варіанти казок з ілюстраціями до них.


Переглядів: 509 | Теги: казки

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar