Головна » Молодші класи » Українська мова

Пригоди останнього осіннього листочка

Мета: учити учнів складати оповідання (казку); описувати чарівне явище природи – осінь, осіннє листячко; формувати практичні вміння застосовувати вивчені орфограми під час написання тексту; збагачувати словниковий запас, розвивати творчу уяву, спостережливість учнів, вміння висловлюваит свої думки, почуття; виховувати інтерес і любов до природи, бажання описати природні явища рідною мовою. 

Обладнання: малюнки із зображенням пізньої осені, листячком,гілка з осіннім листячком,альбомні аркуші, різнокольорове осіннє листя, обкладинка дитячої книжки, таблиця “Структура тексту”, мультимедійна презентація 
“ Осінні перетворення”, мікрофон, запис з класичною музикою. 

Хід уроку 

І ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ 

ІІ ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ. 

Вчитель. 
- Сьогодні на уроці ми будемо вчитися писати твір. Робота складна, але цікава. Наприкінці уроку вас чекає приємний сюрприз, що стане підсумком нашої роботи. ( Вчитель під музичний супровід загадує загадку та ходить по класу, потім, коли діти відгадують, дістає з портфеля учня листочок). Відгадайте, про що ми будемо писати твір: 
Листопад, листопад… 
Золотий метелик 
Залетів в моє вікно, 
Всівся на портфелик… 
(Листочок) 

Вчитель: - Правильно. Останній осінній листочок. Щоб ви хотіли почути від листочка? Чого чекаєте від уроку? Що саме ми будемо писати? 
- Ви уявите себе казкарями, складете розповідь- казку, про пригоди осіннього листочка. 
Я принесла гілочку з листочками, для того щоб ви уявили образ героя. 
(Учитель звертає увагу дітей на гілочку, яка стоїть у вазі) 

- Діти, погляньте які це листочки ? 
Діти: - Жовті, червоні, різнокольорові … 
Вчитель: - Подумайте чому? 
(Діти: відповідають, роблять власні припущення) 

ІІІ П ІДГОТОВЧА РОБОТА. 
1. Перегляд презентації “Чому листя змінює колір? ” 
( 12 слайдів з осінніми пейзажами, осіннім листячком з коментуванням та поясненням) 
Вчитель: - Тепер ми з вами знаємо чому листочки змінюють колір. 

2. Робота з ілюстраціями «Пізня осінь» 
Вчитель: - Який настрій викликають пейзажі пізньої осені? 
( Відповіді дітей) 
- Якою буде ваша розповідь- казка за інтонацією: 

- веселою; 

- ліричною; 


- сумною; ? 

3. Робота над структурою тексту. 
( Вчитель демонструє дітям таблицю у вигляді дерева) 

Вчитель: - Нагадайте, з яких частин складається текст? 
(Зачин, основна частина, кінцівка) 
- У написанні казки є свій секрет. Пам'ятайте прислів'я: 
«Казка вчить, як на світі жить?» А чого вчитиме наша казка? 
(Добра, розуміння, повги, товаришування, взаємодопомоги.) 
- Подумайте, з чого ви почнете свою казку? 
( З заголовка, назви) 
- Придумайте її назву. 
( Пригоди осіннього листочка) 
- Подумайте, з чого ви почнете свою казку, про що піде мова в основній частині й які повчальні слова стануть основою вашої казки. 

4. Колективна робота з класом. 
(Учні пропонують різні варіанта початку казки) 
Гра «Колобок» 

(Вчитель тримає в руках м'яку іграшку, Колобок. Пояснює завдання дітям) 
Вчитель: - Діти, оскільки ми з вами будемо писати твір-казку, тодо нас завітав 
казковий герой, Колобок. Він котився, котився та й докотився до 
нашаго класу. 
Зараз до кого докотиться Колобок, той і запропонує свій варіант 
зачину казки. 
Діти тримають Колобка за ручку та надають варіанти зачину. 
(Одного разу; жив собі; Я – останній осінній листочок) 

Словникова робота 
Діти, який зараз місяць? 
(Листопад) 
Вчитель: Вітер зриває з дерев останні листочки. Ось і на нашому дереві залишилось кілька чарівних листків, а чарівних тому, що на них є слова, які нам будуть потрібні при написанні казки про пригоди осіннього листочка. 
(Опрацювання слів і словосполучень, які можна використати під час написання твору) 


ФІЗКУЛЬТ ХВИЛИНКА 
(діти під мелодію показують осінній листопад) 

Вітер листячко гойдав 
Вітер листячко зривав 
Вітер швидко рахував: 
Червоний лист, зелений лист, 
Зачепився і завис. 
Вітер листячко кружляв 
Та за парти розкидав. 

5. ПОЕТИЧНА ХВИЛИНКА 

Вчитель: - Послухайте, як описують осіннє листя, настрій цієї пори року класики української літератури. 
(Заздалегідь підготовлені учні зачитують уривки для створення відповідної атмосфери) 

1. Небеса прозорі, мов 
глибінь ріки. 
Падають, як зорі, з явора листки. 
Д. Павличко 

2. Осінь клени одягає 
у багрянцеві плащі. 
І калині, й горобині принесла дари осінні. 
Н. Забіла 

3. Тихо осінь ходить гаєм. 
Ліс довкола аж горить. 
Ясен листя осипає. 
Дуб нахмурений стоїть. 
Н. Приходько 

4. …Шелестить 
Пожовкле листя по діброві; 
Гуляють хмари; сонце спить… 
Т. Шевченко 

ІV СКЛАДАННЯ ТВОРУ Й ОФОРМЛЕННЯ КНИЖКИ 

1. Зразок твору 
( Зачитують діти. Троє учнів. “Зачин”, “Основна частина”, “Кінцівка”) 

2. Написання учнями твору 
(Учні записують казку на альбомних аркушах під музичний супровід: “Вальс осінніх листочків”) 

3. Створення книжки 
(Вчитель збирає листочки) 
Вчитель: - Зібрані листочки мені щось нагадують. Що в нас вийшло? 
Діти: - Книжка. 
Вчитель: - Це і є сюрприз, який стане підсумком нашої роботи. 
Ви – автори чудових казок, а я – помічник, який допоможе створити книжку. 
Але чого не вистачає нашій книжці? 
Діти: - Обкладинки. 
Вчитель: - Як би ви назвали цю збірку казок? 
Діти: - “Осінні казки” 

(Вчитель дістає обкладинку, складає книгу, зверху на обкладинці пише назву : “Осінні казки”) 

V ПІДСУМОК УРОКУ 

Гра “Кошик з листочками від Зайчика” 
(Проводиться для гостей та учнів) 

(Вчитель дістає кошик прикрашений осіннім листячком, в якому сидить Зайчик з морквою. Кошик накрито хусткою, з-під хустинки виглядають різнокольорові стрічки, на кінчиках яких написані запитання. Діти читають запитання, відповідають, якщо відповідь вірна – тягнуть за стрічку та дістають подарунок з кошика (іграшки, горіхи, цукерки)). 

ЗАПИТАННЯ: 

1. Скільки речень потрібно записати в основній частині? (5-6 речень) 
2. Для чого нам потрібен абзац? (Щоб відокремити одну частину тексту від іншої) 
3. Чому листочки восени стають різнокольоровими? (Бо їм не вистачає світла і “фарба”, яка є в листочках стає видимою) 
4. Яку функцію на землі виконує “пухка різнокольорова ковдра з листочків”? (Під цією ковдрою зимують: комахи, рослини. Вона захищає їх від холоду) 
5. Який секрет є при написанні казки? (Казка повинна мати повчальний характер. “Казка вчить, як на світі жить”.) 

Вчитель: Діти, дякую вам за плідну роботу, творчість. Сподіваюсь, що в майбутньому, ви станете відомими дитячими письменниками та будете створювати чудові казочки! До побачення!


Переглядів: 486 | Теги: осінь

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar