Головна » Молодші класи » Українська мова

Практичне ознайомлення з групами числівників за складом

Мета. Ознайомити учнів з групами числівників за складом. Виробляти вміння правильно вживати ці числівники в усному та писемному мовленні. Добиватися запам’ятовування дітьми основних правил правопису числівників (практично). Виховувати інтерес до роботи з додатковою літературою. 
Обладнання. Інформаційні картки, таблиця «Числівник». 
Хід уроку 
I. Організація класу. 
Закінчилася перерва , 
Продзвенів чаклун-дзвінок. 
А тепер усі швиденько налаштуйтесь на урок. 
Діти, сядьте всі, будь ласка, 
Будем зараз мову вчить… 
Пригадайте для початку 
Як же правило звучить 
Про числівник… 
II. Перевірка домашнього завдання. 
1) Фронтальне опитування. 
- Числівник – це… 
- На які розряди за значенням діляться числівники? 
- Які числівники називаються кількісними? 
- А які числівники є порядковими? 
- Наведіть приклади кількісних числівників. 
- Назвіть кілька порядкових числівників. 
- Запишіть у зошитах сьогоднішню дату. Яким є цей числівник. 
2) Індивідуальне опитування (по картках). 
- Ті діти, що активно відповідали усно, щоб одержати оцінки попрацюють ще по карточках. Всі решта, хто не отримав карточки працюють зі мною. 
3) Колективна робота. 
- Розподілить числівники відповідно до розрядів у два стовпчики. 
(П’ять, одинадцять, шістнадцятий, шістсот, двадцять третя, п’ятсот сорок дев’ятий.) 
- Доведіть, що в першому стовпчику саме кількісні числівники, а в другому – порядкові. 
- З будь-яким одним числівником складіть речення. 
III. Вивчення нового матеріалу. 
1) Практичне спостереження за числівниками. 
- Зверніть ще раз увагу на дошку. Для запису того чи іншого числівника ми використовуємо одне слово і частину або ж два чи більше слів, так само, як і в математиці використовуються цифри від 0 до 9. 
Відповідно до цієї особливості числівників ми сьогодні навчимося ділити їх на три групи за складом. 
2) Робота з інформативними картками. Пояснення вчителя. 
3) Теоретичне засвоєння матеріалу. Висновки дітей. 

П’ять

Одинадцять 
Шістсот 
Шістнадцятий 
Двадцять третя 
П’ятсот сорок дев’ятий


- Запам’ятай що прості і складні числівники пишуться, як одне слово, а щоб записати складені – саме слово підказує, треба використати кілька слів. 
- Тепер поміркуйте, яких числівників найбільше в мові простих, складних чи складених. Доведемо, що ваші твердження не голослівні. 
4) Завдання з логічним навантаженням. 
- Я пропоную вам три цифри. Утворіть з них всі можливі трицифрові числа. 
6 5 9 
(Шістсот п’ятдесят дев’ять, шістсот шістдесят шість, шістсот дев’яносто п’ять, шістсот п’ятдесят шість, шістсот дев’яносто шість, шістсот п’ятдесят п’ять, шістсот дев’яносто дев’ять; 
п’ятсот п’ятдесят п’ять, п’ятсот шістдесят дев’ять, п’ятсот дев’яносто шість, п’ятсот п’ятдесят дев’ять, п’ятсот п’ятдесят шість…) 
IV. Робота з підручником. Колективне виконання вправи 24. 
1) Ознайомлення зі змістом вправи. Визначення мети тексту. 
2) З’ясування значення невідомих слів. Правопис слова температура. 
3) Відшукування числівників в тексті і постановка питань до них. 
4) Колективне письмове виконання вправи за зразком. 
5) Цікавинка для дітей. Хвилинка відпочинку 
Чому білий ведмідь не мерзне? 
У білого ведмедя під шкірою відкладається значний шар жиру. Він зменшує питому вагу тіла,тому ведмідь добре плаває. Завдяки жировому шару він легко переносить низьку температуру води і повітря, не голодує. Жиром змазана і його шерсть, тому вона не намокає у воді і не вкривається льодом на морозі. Шерсть і підшерстя у ведмедя надзвичайно густі. 
6) Поділ числівників на групи за складом. 
V. Узагальнення і систематизація раніше набутих знань. 
- На сьогоднішньому уроці перед нами стоїть ще одне завдання. Згадати особливості правопису тих числівників, про які ми говорили на попередніх уроках і сформулювати узагальнені правила правопису числівників. 
1) Формулювання правил та запис прикладів на кожне правило. 
а) У кінці числівників п’ять, шість, дев’ять, десять та числівників від одинадцяти до двадцяти і тридцять пишеться м’який знак. 
б) У середині числівників мільйон , мільярд пишеться м’який знак. 
в) Числівники п’ять, дев’ять та всі інших утворених від них пишеться апостроф. 
г) У середні числівників п’ятдесят, шістдесят, шістсот, дев’яносто ь не пишеться 
д) Прості і складені числівники пишуться одними словами, а складені складаються з кількох слів. 
е) Числівники шістнадцять,шістсот пишуться з буквою т.

2) Вибірковий диктант. 
- Я зачитую цікаву інформацію про життя тварин, а ви через кому в зошиті грамотно записуєте числівники, що зустрічаються в моєму повідомленні. 
а) Найбільше важить синій кит. Його вага становить 120 тонн. А серце кита важить 600 кілограм. 
б) Найбільший звір на суші – африканський слон. Його маса 7 тонн, а висота 4 метри. Один бивень самця слона важить 25 кілограмів. 
в) Найбільший хижак на суші - бурій ведмідь. Важить він 700 кілограмів. 
г) Найвища тварина – жираф. Його висота 6 метрів. 
д) Верблюд може випити за кілька хвилин 100 літрів води. 
е) Наймасивніша змія – анаконда. Має вагу 250 кілограмів. А найдовша – сітчастий пітон, що сягає 10 метрів у довжину. 
є) Найменший звір – землерийка, карликова білозубка масою 2 грами. 
3) Перевірка диктанту. 
Сто двадцять, шістсот, сім, чотири, двадцять п’ять, сімсот, шість, сто, двісті п’ятдесят, два. 
- Який, числівник називає найменше число? Назвіть числівник, що позначає найбільше число. 
4) Оцінка відповіді учня. 
VI. Домашнє завдання. 
Впр. 25(1 завдання.) Підготувати повідомлення про числівник мільйон і мільярд. 
VII. Підсумок уроку. 
- Правопис яких числівників запам’ятали? 
- На які розряди діляться числівники? 
- Які групи числівників знаєте? 
- Які особливості написання простих, складних і складених числівників? 
VIII. Додаткова інформація. 
1) У числівниках частина –дцять означає 10. При переносі ця частина не роз’єднується. (двана – дцять, два – надцять) 
2) Мільярд – це багато чи мало? Мільярд хвилин – це більше, ніж 19 століть, тільки в 1902 році пройшла мільярдна хвилина від дня нашого літочислення. Щоб зробити мільярд вдихів, треба прожити 95 років, щоб перегорнути мільярд сторінок треба працювати 100 років по 7 годин на добу, 6 днів на тиждень. 
3) Мільйон днів – це більше ніж 27 століть. Мільйон секунд – 11 діб 13 годи 46 хвилин 30 секунд. Мільйон літер містить книга на 400-800 сторінок. Книжка на мільйон сторінок була б завтовшки 50 метрів. Якщо волосину людини збільшити в мільйон разів, то її поперечний переріз становив би 70 метрів. У середині такої волосини можна їздити по колу автомобілем. 
Історія свідчить, що відомий творець-мандрівник Марко Поло повернувся в рідну Венецію і спробував описати неймовірне багатство хана Хадилая саме цим словом, утворивши його від італійського mille – «тисяча» за допомогою суфікса (збільшувального – он). Отже слово мільйон спочатку означало «величезна тисяча». 
Автор:Сусляк Олена Олександрівна , вчитель початкових класів Хмельницької ЗОШ №24


Переглядів: 483 | Теги: числівник

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar