Головна » Молодші класи » Сценарії свят

Зростайте добрими людьми (урок-роздум для учнів 3-го класу інтенсивної педа-гогічної корекції)

Мета:  сприяти усвідомленню учнями поняття «добра людина»; формувати в дітей прагнення бути хорошими; вчити цікаво та з користю проводити дозвілля в колі друзів.

Обладнання: сюжетні малюнки на окремих аркушах паперу (формат А5), копіювальний папір, білий папір, кольорові олівці.

Хід уроку

І.   Привітання вчителя зі святом Дня Знань

- Доброго дня, мої хороші! Рада вас бачити. Ви так загоріли! А значить, багато часу проводили на повітрі, добре відпочили. Тому я переконана, що ви готові продовжити навчання. Так?

  •  Сьогодні перший день занять у новому навчальному році. Подивіться один на одного, посміхніться, щоб розпочати роботу з хорошим настроєм.

ІІ.    Фронтальна робота з класом

  1.  Оголошення теми уроку.
  2.  Тема нашого уроку: «Вчимося бути добрими людьми». Тож давайте спочатку вияснимо зміст поняття «добра людина».
  3.  Колективна робота учнів у формі «мозкової атаки».

чуйна, співчутлива

  1. Підбиття підсумків «мозкової атаки».

Отже, доброю називають виховану, працьовиту, співчутливу, дбайливу, привітну, не злостиву, турботливу людину, яка всім бажає добра, прагне принести користь іншим. Іншими словами - людину оцінюють за її вчинками.

  1.  Дискусія на тему: «Чи можу я вважати себе доброю людиною?»

Учитель пропонує учням поміркувати та висловити припущення: чи є вони добрими людьми, підтвердивши свою думку прикладами власних учинків.

Кожен виступ дискутується.

  1.  Практична робота учнів у парах: виготовлення настільної гри «Знайди відмінності»(учитель може обрати свій варіант практичної роботи).
  2.  А тепер, мої любі, я хочу, щоб ви всі зробили одну добру справу і відчули, яке це приносить задоволення!

Різновидом практичної роботи учнів на даному етапі може бути копіювання за допомогою копірки чорно-білих предметних або сюжетних малюнків, заготовлених педагогом заздалегідь із розрахунку на кожну дитину.

Завдання: виготовити копії малюнків, обмінятися ними із сусідом по парті, розфарбувати за допомогою кольорових олівців та повернути йому назад. Далі кожен має розфарбувати ті малюнки, які дав їм для копіювання педагог, але інакше, ніж сусід.

По завершенню роботи кожен із школярів у нагороду за працю матиме настільну гру «Знайди відмінності» - дві кольорові ілюстрації, що певною мірою відрізняються одна від одної, та отримає можливість погратися в неї.

  •  Ну що, діти, вам сподобалося робити добру справу?
  •  Скільки відмінностей знайшла ти, Олю? А ти, Петрику?
  •  Які ви в мене уважні, спостережливі!
  •  Як ви думаєте, чому виготовлення настільної гри я назвала доброю справою? Що в цьому хорошого?

Підсумовуючи відповіді дітей, педагог акцентує їхню увагу на тому, що іграшки чи ігри не обов’язково купувати в магазині, їх можна виготовити власноруч, тим самим не лише зекономити кошти, а й цікаво та з користю провести дозвілля. Можна погратися з другом у цю гру, а можна навчити виготовляти подібні ігри когось іншого, хто ще не вміє це робити.

Однозначно це краще, ніж байдикувати.

  1. Підбиття підсумків уроку
  2.  Хто пам’ятає тему нашого уроку?
  3.  То яку людину називають доброю?
  4.  Отже, підсумовуючи почуте на уроці, який висновок ви зробили для себе? (Якщо хочеш, щоб тебе вважали доброю людиною, поводься чемно, аналізуй свої вчинки, намагайся ставитися до інших так, як хочеш щоб вони ставилися до тебе тощо.)

Нижче пропонуємо приклад малюнка для виготовлення гри.


І. В. Марченко,

учитель початкових класів ЗШІ-ІІІ ступенів № 4 Кіровоградської міської ради

ДОБРО ТВОРИТИ НА ЗЕМЛІ ЛЮДИНІ ЛИШ ДАНО (урок-роздум для учнів 4-го класу)

Мета: формувати компетентності: ключові (уміння вчитися - швидко орієнтуватися у навчальній інформації; соціальна - вміння співпрацювати в групі; загальнокультурна - логічно і послідовно висловлюватися, дотримуватися норм мовленнєвої культури; здоров ’язбережувальна - вільно висловлювати власну думку, позитивно сприймати відповіді інших учнів); предметні (продовжити формувати навички свідомого, правильного, інтонаційного читання; виробляти вміння знаходити в тексті відповіді на запитання, давати характеристику дійовим особам; допомогти учням усвідомити значення добра як життєвого вибору в духовному становленні особистості; учити дітей розкривати зміст таких морально-етичних понять, як «добро», «зло», «чуйність», «співчуття», «співпереживання», наводити приклади прояву цих почуттів; учити оцінювати власні дії та дії інших людей з точки прояву цих почуттів; розвивати мислення, уяву; виховувати прагнення наслідувати позитивний приклад, бажання стати кращим).

Обладнання: картки-блискавки, картки для читання з передбаченням, картки з назвами рис характеру людини для характеристики Журавля, іграшкове серце, листки для групової роботи у вигляді квітів.

Хід уроку I. Організація класу до уроку

(Діти заходять до класу, стають у коло разом зі своєю вчителькою. Усі звертаються один до одного по імені, що допомогає створити атмосферу дружби. Діти беруться за руки і промовляють хором слова, подані нижче.)

Я посміхнуся сонечку:

  •  «Здрастуй, золоте!».

Я посміхнуся квіточці,

Хай вона цвіте.

Я посміхнуся дощику,

  •  «Лийся, мов з відра!».

Друзям посміхнуся,

Зичу їм добра!

Учитель. Доброго ранку, діти! Приємно бачити, що ви всі усміхаєтесь один одному. Я також рада вітати вас у нашому класі. Після теплого сонячного літа ви з новими силами вирушаєте подорожувати по цікавій і складній дорозі у Країні Знань. Що ж ви хочете взяти із собою в дорогу?

Які якості людини допоможуть вам бути успішними під час цієї подорожі?

А на сьогоднішньому уроці ми з вами будемо міркувати над однією з найважливіших проблем, над якою працюють всі люди, мабуть, ще з того часу, з якого на планеті Земля існує людство. Спробуємо виробити свої шляхи досягнення того ідеалу, до якого прагнуть усі люди. Що ж це за така проблема?

  1.  Актуалізація опорних знань учнів
  2. Розминка.

а) читання складів-блискавок:

  1.  група

в ху ли ди го ну зна пі єш бру до лю ну ди;

  1.  група

ди лю на по на чи ється з бра до;

  1.  група

бре до ім’я ще кра ба тства га;

б) складіть із прочитаних складів слова;

в) складіть із слів прислів’я.

В лиху годину пізнаєш добру людину.

Людина починається з добра.

Добре ім 'я краще багатства.

  •  Що спільного в цих прислів’ях?
  •  Поясніть, як ви розумієте ці прислів’я. Наведіть приклади на підтвердження цієї думки.
  •  Чому люди так цінують добро, доброту?
  •  Що ви відчуваєте, коли вдається зробити добру справу?

-А тих, хто хоче дізнатись ще більше про цю рису характеру людини, запрошую до співпраці.

  1. Вправа «Незакінчене речення».

Учитель. Пропоную вам продовжити речення, яке записане на дошці: «Добро - це.» (допомога, любов, турбота, милосердя тощо).

Так, усе правильно. Спробуйте продовжити далі речення: «Творити - це.» (будувати, створювати тощо).

Так, це теж правильно. А що ж разом будуть означати слова: «Творити добро - це.».

  1. Мотивація навчальної діяльності
  2. Читання вчителем оповідання з подальшим обговоренням.

Учитель. Чинити по-доброму допомагають людині моральні правила. Це такі норми поведінки, які допомагають людям жити в мирі та злагоді. В основі цих правил знаходиться поняття «добро».

Добро можна порівняти із сонцем: як за сонцем ми визначаємо пору року або дня, так і з добром співвідносимо свої слова та вчинки. Добро - це прекрасне в житті людей, що відповідає їхнім інтересам, бажанням, мріям.

Про життя за правилами добра багато міркував та писав наш земляк, учитель і письменник, якого ми всі називаємо Добротворцем. Про кого йде мова? Так, звичайно, про Василя Сухомлинського. Давайте спробуємо разом із ним дати відповіді на питання, які стоять перед хлопчиком з оповідання «Чорнобривці».

(Читання тексту вчителем.)

Тихий осінній вечір. Заходить сонце. У блакитному небі - ключ журавлів. Наша бабуся сидить на лавці біля тину, дивиться на захід сонця. Я питаю:

  •  Бабусю, скажіть: для чого людина живе на світі?

Бабуся всміхнулася й каже:

  •  Щоб жити вічно.

Я не міг цього збагнути. Як це - жити вічно?

Бабуся каже:

  •  Ходімо до саду.

Пішли ми до саду. Там доцвітали чорнобривці. Бабуся зібрала жменьку сухого насіння квітів, зав’язала у вузлик.

  •  Почекай до весни, - зрозумієш, - сказала вона й поклала вузлик із насінням у сухий куточок.

Настала весна. Ми з бабусею посіяли на грядці насіння. Зійшло, піднялося, зацвіло. Які вони красиві, ці чорнобривці! Кращі, ніж восени.

  •  Ось і людина живе, щоб вічно жила її краса, - сказала бабуся. - Батьки живуть, щоб виховувати дітей. А діти потім народжують своїх дітей, щоб вічно жив людський рід.
  •  А для чого живе людський рід? - знову питаю я.

Учитель. Як ви вважаєте, діти, яку відповідь дала бабуся? (Відповіді учнів).

В. Сухомлинський написав так: «Для щастя». А що таке щастя?

  1. Дискусія.

Учитель. Чи пов’язані між собою щастя і добро, добротворення?

Так_______________________________________________ Ні

  1. Опрацювання матеріалу. Робота над текстом

Учитель. Дійсно, як пов’язані між собою щастя і доброта? Чи можна бути добрим для інших, коли ти хочеш бути щасливим для себе?

Любі діти, спробуймо розв’язати цю проблему після читання казки, яку написала Т. Вершиніна, називається вона «Журавель».

  1. Читання казки за частинами з передбаченням.
  2.  частина

В одному селі жив-був Колодязь з Журавлем. Хороший колодязь, глибокий. Вода в ньому була чиста, смачна і холодна-холодна. Навіть у найспекотніші літні дні жителі села любили свій колодязь, а Журавель допомагав допомагав їм діставати з колодязя воду.

Одного разу прилетіла з далекого лісу в село Сорока. Вона сіла на верхівку Журавля і застрекотала:

  •  Ти хто такий і що тут робиш?
  •  Я Журавель, - проскрипів у відповідь Журавель. - Я дістаю ...
  •  Ти Журавель? - перебила його Сорока. - Та який же ти Журавель? Де в тебе крила? А літати ти вмієш?
  •  Ні, не вмію, - спокійно відповів Журавель.
  •  Ну, ось бачиш, а журавлі літають.
  •  А як це? - зацікавлено запитав Журавель.
  •  Ну, так само, як я, - проскрекотала Сорока, зірвалася з Журавля, облетіла навколо нього і сіла на місце. - Журавлі - птахи, а ти хто?
  •  Я Журавель, але літати я не вмію, - відповів Журавель. - А це приємно?
  •  Ще як, - застрекотала Сорока. Ось ти стоїш тут на одному місці, а ми, птахи, можемо літати, куди хочемо. Журавлі ось навіть в теплі країни літають!

Журавель замислився і зажурився.

Учитель.

  •  Чи зрозуміли ви про якого Журавля йде мова?
  •  Яку корисну справу робив Журавель?
  •  Що цікавого із розмови із сорокою дізнався Журавель?
  •  Чому він замислився і зажурився?
  •  Як далі будуть розвиватись події?
  •  частина
  •  Та ти не засмучуйся! - заторохтіла Сорока. - Я знаю в нашому лісі Пугача. Говорять, що він чаклун. Він може тобі допомогти. Начаклує тобі крила і навчить літати. Чекай! Сьогодні вночі я його до тебе пришлю, - проскрекотала Сорока, спурхнула і полетіла до свого лісу.

Журавель став чекати. Весь день. Увесь вечір. А вночі безшумно, як тінь, до нього прилетів величезний птах і всівся на його верхівці.

  •  У-ху-ху! У-ху-ху! - зловісно прокричав він, змахнув крилами і ударив Журавля своїм зігнутим дзьобом. І Журавель відчув, що жердина на його спині лопнула, і з неї з’явилися довгі широкі крила.
  •  У-ху-ху! У-ху-ху! - знову прокричав пугач, змахнув крилами і піднявся в повітря. Журавель теж змахнув своїми новими крилами, насилу вирвався із землі, злетів угору вслід за Пугачем.
  •  Ти куди?! А я? - закричав Колодязь, але Журавель його не чув.

Учитель.

  •  Що із ваших передбачень справдилось?
  •  Як Журавель отримав крила?
  •  Чим запам’ятався Пугач? Чому саме такий опис цього птаха?
  •  Що буде далі?
  •  частина

Усю ніч і весь день літав Журавель. Він піднімався під самі хмари, спускався до самої землі, добирався до далекого лісу і повертався назад. Надвечір він пролітав над своїм селом і раптом побачив, що навколо його рідного Колодязя зібралися люди. Вони намагалися дістати з Колодязя воду, але в них нічого не виходило. Люди безпорадно розводили руками і скрушно хитали головою. Журавлю раптом стало соромно, що кинув свою роботу. Хто тепер допоможе людям? І Журавель рішуче повернув до землі. Уранці здивовані люди побачили, що Журавель стоїть на місці, тихенько погойдуючи відром, неначе запрошуючи опустити його в Колодязь і дістати з нього чистої холодної води.

Учитель.

  •  Що справдилось із передбачень?
  •  Чи став щасливим Журавель після того, як з’явились крила? Прочитайте опис його польоту.
  •  Чому Журавлю стало соромно? Як він вчинив далі?
  •  Як далі складуться події далі?
  •  частина

Увечері прилетіла Сорока, застрекотала:

  •  Ти що це знову тут стирчиш? Що, літати не сподобалося?
  •  Сподобалося, - відповів Журавель. - Але коли я літаю, я роблю добро тільки собі. А тут я роблю приємне і корисне багатьом. Адже я напуваю водою ціле село!

Учитель.

  •  Чи сподобалось Журавлю літати?
  •  Так чому все-таки він повернувся?
  •  Так у чому щастя Журавля?
  •  Які слова для його характеристики ви можете підібрати? Якщо зможете, доведіть рядками тексту.

Журавель

  •  А в чому тоді щастя людини?
  •  Отже, ми можемо зробити висновок, що добро - це щастя для всіх людей.

Слід зауважити, що в українських родинах завжди виховували дітей таким чином, що кожна людина невіддільна від близьких, сусідів, громади і повинна чинити за законами добра, совісті, допомоги. В Україні здавна існувала традиція: дівчинка-сирота вплітала в коси блакитні стрічки. Кожний, хто мав добре серце, уважав за святий обов’язок допомогти такій дитині. Також під час свят заможні українці намагалися нагодувати старців, роздати милостиню, вирушали в притулки, лікарні, розносячи подарунки.

Задумайся:

Один рік має 365 днів.

Кожен день - 24 години.

Кожна година - 60 хвилин.

Отже, рік має 525600 хвилин.

Як багато часу нам дано! А яку частину цього часу ми витрачаємо на добрі справи?

  1.  Робота в групах.

Учитель. Журавель у казці мав вибір:  бути вільним птахом і

насолоджуватись польотом чи стояти на одному місці, набираючи воду для жителів села і даруючи їм свою доброту та щедрість душі. Так і кожна людина у своєму житті повинна здійснити вибір між життям для себе і життям для інших, між добром і злом.

Боротьба добра і зла виявляється у вчинках людини, її виборі, ставленні до себе та інших.

«Стався до людей так, як хочеш, щоб вони ставилися до тебе», - це твердження називають золотим правилом моралі. Воно є ключем до того, як вибирати між добром і злом. Сама здатність до такого вибору дає підстави для висновку, якою є та або інша людина - добра чи зла.

Пригадайте або придумайте короткі ситуації, у яких доводилося б вибирати між добром та злом.

Розкажіть ці ситуації класу та поясніть, чим керувалися ваші герої, коли здійснювали вибір.

  1.  Тест «Який я?».
  2.  Як ти вважаєш, ти добра людина? Спробуй оцінити себе (за шкалою Добра і Зла).
  3.  Як би тебе могли оцінити твої однокласники? Твоя вчителька? Твої рідні? (Можна порівняти дитячі оцінки з оцінками однокласників, учителя, батьків). Чи хотів би стати доброю людиною?
  4.  Яким має бути добро, яке ти робиш (за винагороду чи безкорисливим)?
  5.  Чи треба завжди хвалитись здійсненим добрим вчинком або чекати винагороди за нього? Якщо так, то обґрунтуй думку. Якщо ні, теж поясни, чому саме так.
  6.  Г ра «Де живе доброта в нашому класі».

Учитель. Одна з найкращих рис характеру людини - це вміння бачити добрі вчинки інших. Давайте спробуємо переконатись у тому, що учні нашого класу вміють це робити.

(Діти стають у коло і витягують руки перед собою, учитель обходить усіх дітей, непомітно вкладає маленьке іграшкове сердечко до рук однієї дитини і каже: «Хто сьогодні всіх добріший, ти виходь до мене швидше». Той, у кого сердечко, виходить перед классом, доторкається до іншої дитини та розповідає про її добрі вчинки. Та, у свою чергу, доторкається до іншої і розповідає про неї...)

  1.  Завдання «Даруємо доброту один одному».

Учитель. Любі діти, послухайте невелику притчу.

Один дуже набожний чоловік кожен день молився, стоячи на колінах у храмі. Він молився, щоб Бог послав благополуччя, добробут усім слабким, нужденним. Раптом двері храму відкрились і ввійшли декілька брудних, обірваних, голодних людей.

  •  Боже, - почав благати чоловік, - я ж так наполегливо молився тобі, зроби для них що-небудь.
  •  Я уже зробив, - почувся голос Бога. - Я послав їм тебе!

Учитель.

  •  У чому мудрість цієї притчі?
  •  Так, кожна людина може зробити добро, для цього вона на землі.
  •  А як потрібно робити добро? Давайте поміркуємо над цим.
  •  група. Що можна зробити один для одного в класі, щоб жилось краще, щасливіше?
  •  група. Що можна зробити для рідних, щоб життя в них стало кращим?
  •  група. Що можна зробити доброго для менших братиків і сестричок?
  •  група. Як стати доброю людиною? Запишіть свої правила життя.

(Діти записують відповіді на листочках у вигляді квітів. Потім

прикріплюють їх на малюнок дерева.)

Добрі серця - це сади.

Добрі слова - коріння.

Добрі думки - квіти.

Добрі справи - плоди.

Учитель. Подивіться, яким гарним стало наше дерево. Пам’ятайте, що так розквітає і душа людини від добрих справ.

  1. Підсумок уроку
  2. Коло друзів «Я дарую тобі».

Спалахнула свічечка

Ніжним полум’ям, -

Підійдіть погрійтеся,

Кому холодно...

(У центрі кола горить свічечка, яка є символом добра і чистоти. (Діти

висловлюють добрі побажання один одному, передаючи умовний символ добра.)

Учитель.

На доброті існує світ,

І добротою пахне хліб.

І мирне небо...

В школу йти -

Це також вияв доброти.

І до дітей любов свята -

Це чистота і доброта.

Зло нічого не дає, крім зла.

Мудрість завше доброю була.

(Звучить пісня «Хай світом править доброта».)

  1. Домашнє завдання.

Поспостерігайте за собою протягом одного дня та оцініть свою поведінку з позицій добра і зла. Наведіть приклади власних добрих та злих вчинків.

Запитайте своїх батьків або інших дорослих про те, чи доводилося їм робити вибір між добром та злом, як відбувався цей вибір.

Запишіть або запам’ятайте цю історію і розкажіть її в класі.


Переглядів: 537 | Теги: моральні цінності

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar