Головна » Молодші класи » Природознавство

Збережемо природу Землі разом

Предмет: Природознавство

Клас: 4 клас

Автор уроку: Вчитель початкових класів Гребенюк Світлана Юріївна

Освітня установа: Мар’ївський навчально-виховний комплекс «загальноосвітній навчальний заклад – дошкільний навчальний заклад»

Район: Запорізький район

Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.

Мета та завдання уроку: Поглибити і розширити знання дітей про роль природи, її вплив на людину, про необхідність збереження і охорони природного середовища; підвести дітей до усвідомлення необхідності зберігати і примножувати природні багатства, раціонально їх використовувати; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати дбайливе, господарське ставлення до природи, бажання брати участь у посильній природоохоронній роботі.

Необхідне обладнання: підручники, зошити, фізична карта України, малюнки учнів, схеми, проектор, мультимедійна дошка, ППЗ.

 

І. Організація класу.

 

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.

- Який сьогодні день? Місяць?

- Чи був вітер, коли ви йшли до школи?

- Яким був його напрямок?

- Якою є сьогодні температура повітря?

- Чи були опади?

- Які цікаві зміни ви помітили сьогодні?

- Що добре ви зробили для природи?

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Конкурс малюнків на тему «Природа і ми».
  2. Виступи учнів:

1 учень.

Невже в майбутньому на світі

Не будуть квітнуть дивні квіти?

Конвалії й фіалки ніжні,

Й провісник березня – підсніжник?

І вже ніколи не побачу,

Як сон трава росою плаче?

Троянда степу, квітка мрії,

Жар – цвітом землю не зігріє?

Ми всі – господарі природи,

Тож збережемо її вроду.

2 учень.

Йтиму садом, полем, а чи лугом –

Буду я природі вірним другом.

Не столочу навіть і трави,

Я скажу їй: - Зеленій, живи?

Коли лісом буду я іти,

Теж посію зерна доброти.

Побажаю дереву і пташці,

Щоб віки жили у мирі й щасті!

      3 учень.

Природо рідна, всі ми твої діти,

Про тебе дбати мусимо весь час,

Щоб все жило, щоб все цвіло довкола

й не соромно тобі було за нас.

Природо! Ти – наш дружній дім,

Колиско мила, берегине славна.

Щоб нам у ньому затишно було,

Зусиль прикласти треба нам немало.

4 учень.

Пісня «Природа просить порятунку» сл. Іванової, муз.МА.Ведмедері

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Діти, сьогодні на урок до нас завітала гостя, сама Природа. Давайте її послухаємо.

Природа.

Жила спокійно я у своїм царстві,

Усе навколо так цвіло, манило.

Раділа сонцю, щебетанню птахів,

І кожен день давав все нові сили.

 

Була веселою я у житті своєму,

І з кожним днем добрішою ставала

Я щедро дарувала всім дарунки,

Всю свою душу людям віддавала.

 

Та десь щось загуло, загуркотіло,

І хтось порушив мирне існування

Заметушились птахи, звірі, квіти:

Чи доживемо ми ще до світання?

 

Живуть вони, але життя згасає

Благаю люди, нас ви захистіть.

Бо ми всі гинем, чуєте, ми гинем!

Чому? За що? Хоч ви мені скажіть?

 

Ви напевно вже зрозуміли про що сьогодні на уроці піде мова?

«Презентація»

1 слайд – Тема і мета уроку.

2 слайд – Вислів про природу:

Все на землі, все треба берегти –

І птаха й звіра, і оту рослину,

Нечванься тим, що цар природи ти –

Бо врешті, ти його частинка.

Друже мій, люби життя,

люби людей, природу,

А кривду кинь у забуття,

Як камінь в тиху воду.

                          Б. Лепкий.

 

ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

  1. Розповідь учителя.

       На всіх стадіях свого розвитку людина була тісно пов’язана з навколишнім середовищем. Але з тих пір, як з’явилося багато машин і механізмів, небезпечне втручання людини в природу різко посилилося. Це може спричинити глобальну катастрофу.

    На орних землях усе частіше будуються міста й заводи. В атмосфері над містами з’явилися оксиди вуглецю, азоту та інші шкідливі речовини.

    Відбувається забруднення стічними водами з промислових і комунальних підприємств великих і малих річок, озер, прибережних морських вод.

    Є на землі українській криниці. стежки до яких поросли бур’янами, замулюються в них віконця – джерельця. ніхто не бере з них воду. Обходить їх стороною і людина. і тварина. Чому ж так? Бо вода з тих криниць несе хвороби і смерть.

   Є така земля. яка, земля, яка отримала сумну й тривожну назву – Чорнобильська зона. 26 квітня 1986 р. сталося лихо аварія на Чорнобильській атомній станції. Радіація омертвила землю, ліс, воду. Люди змушені були залишити свої домівки й усе, що в них було. і переїхати жити в інші місця.

    Природа. як поранений птах. кричить, прохає людей допомогти їй.

Пам’ятайте, що кожна зламана гілка, кожна зірвана квітка, кожен спійманий метелик, розорений мурашник, забруднене джерельце – це болюча рана, яку ви завдаєте природі.

  1. Уривок із фільму «Чорнобильська трагедія».
  2. Виступи учнів.

Зоолог.   Усе менше залишилось на Землі місць, де б не ступала нога людини. і все більше природа потерпає від її діяльності.

       Сьогодні людина винищує багато рідкісних тварин і рослин. Наприклад в результаті людської діяльності 200 років назад вимер рідкісний птах дронт.

       На межі вимирання знаходяться багато рослин і тварин, наприклад деякі види диких орхідей, бенгальські тигри, дуже сильно потерпають носороги, яким загрожує вимирання від рук мисливців.

 

Біолог. Вирубування лісів ще одна помилка людей, адже ліс це зелені легені планети. Нам необхідно захищати його.

         Сьогодні ліси вирубують для того, щоб добути деревину і розчистити простір для доріг. сільського господарства. будівництва. Разом з тим, ставиться у небезпеку існування тварин, адже вони втрачають житло та їжу.

 

Еколог №1 Відходи промислових підприємств можуть отруювати повітря і воду. Це називається забрудненням навколишнього середовища.

       Хімічні речовини, що використовуються при обробці полів можуть завдати шкоди диким тваринам і рослинам. Велика кількість автомобілів забруднює повітря і грунт вихлопними газами, що може призвести до захворювання як рослин, так і людей.

 

Еколог №2 щоб розв’язати складні проблеми охорони і збереження природи, люди всієї Землі повинні об’єднатися.

          Вже сьогодні держави світу підписують між собою угоди  про спільну охорону природи.

        Щоб припинити винищення рослин і тварин, у 1948 році був створений Міжнародний союз охорони природи, який взяв під свою опіку рідкісні види рослин і тварин.

        У 1966 році вперше була видана Міжнародна Червона книга. Відтоді в країнах світу почали складати свої національні Червоні книги.

 

Еколог №3 1980р. була вперше надрукована Червона книга України, яка містила відомості про 86 видів рідкісних і зниклих тварин. Зараз в нашій країні більше 130 видів тварин занесено і рекомендується занести до Червоної книги.

      Законом забороняється виловлювати і руйнувати місця їхнього проживання.

   Те, що рідкісні тварини занесені до Червоної книги – лише сигнал небезпеки, яка їм загрожує.

  1. Висновок.

  1. Фізхвилинка.
  2. Розповідь учителя.

     Наш Запорізький край – як квітка на долоні України. Доторкнешся до Запоріжжя, пізнаєш його – ніколи не забудеш. Так кажуть ті, хто хоча б одного разу побував тут, блукав стежками Хортиці.

     Проте не все так гарно в нашому домі. Керівники Запорізької області багато уваги приділяють охороні природи. Сьогодні в нашому краї близько 300 заповідних природоохоронних територій загальною площею 43 100 га.

  1. Словникова робота.

Природоохоронні території – це ділянки землі чи водного простору, на яких відбувається охорона всієї природи або окремих її компонентів.

 

 

   3 слайд

  1. Розповідь вчителя.

       21 травня 1910 року в селі Верхня Хортиця Катеринославської губернії (нині околиця м. Запоріжжя) учитель П.Ф.Бузук заснував першу в Україні громадську природоохоронну організацію «Хортицкое общество охранителей природы», яка об’єднувала понад 200 членів. ЇЇ завданням було поширення серед населення природоохоронних знань.

       В Запорізькій області розташовані заповідники не тільки всеукраїнського. а й світового значення.

                  Український державний степовий заповідник

     Створений у 1961 році. Охоплює території Запорізької, Донецької і Сумської областей. Площа 1634 гектарів. Основне завдання – охорона і вивчення екосистеми степу в різних районах України.

          Заповідник складається з трьох самостійних заповідних зон. На території нашого краю знаходиться друга заповідна зона «Кам’яні Могили» площею 404 гектари. Це природний комплекс степової, лугової, лісової рослинності (всього 464 види).

                   Національний заповідник «Хортиця»

       Острів Хортиця найбільший на Дніпрі. Його довжина – 12 кілометрів, ширина – 2,5 кілометрів. У цьому національному заповіднику представлені всі типові для України види територій: степ, ліс, балки, скелясті гори. Унікальність острова, ще й у тому, що він розташований у межах великого промислового міста Запоріжжя.

  1. Робота з картою.

          З кожним роком на Землі залишається все менше недоторканих шматочків природи, де можна побачити ліс, степ, пустелі, такими. якими створила їх  природа.

         Щоб зберегти типові або рідкісні ділянки природи, держава оголошує їх заповідниками.

         В Україні є 20 заповідників. З них найбільші – Асканія Нова, Чорноморський державний заповідник, Державний заповідник «Дунайські плавні», Український державний степовий заповідник, Луганський державний заповідник, Канівський державний заповідник.

 

10. Складання асоціативного куща.

                            «Презентація»

4 слайд

 

V. Осмислення учнями знань.

1.Робота з підручником.

Доповнимо перелік природоохоронних заходів, про які ми ще не знаємо, за допомогою статті підручника на ст.. 104 – 105

 

2.  Робота в зошитах.

с. 33 – 34.  Т.М. Байбара  Зошит з природознавства

1 завдання – фронтально.

2 завдання – робота в парах.

3 завдання – фронтально.

 

VІ. Узагальнення та систематизація знань учнів.

  1. Виконання тестів.

1.В результаті людської діяльності рідкісний птах фронт вимер:

а) 200 років назад;

б) 300 років назад;

в) 170 років назад.

 

  1. Деякі види орхідей, бенгальські тигри, носороги:

а) знаходяться на межі вимирання;

б) їм вже не загрожує вимирання;

в) повністю зникли з лиця Землі.

 

  1. Вирубування лісів – це:

     а) спосіб збільшення кількості дерев;

     б) помилка людей;

     в) гарна ідея людей.

    

  1. Ліс – це:

а) недоцільно зайняті території;

б) тільки сировина для дерево-переробної промисловості;

в) легені планети.

 

  1. З вирубуванням лісів:

а) полегшується життя тварин та рослин;

б) тварини отримують більше місця для житла;

в) тварини втрачають жито та їжу.

 

  1. Відходи промислових підприємств:

а) можуть отруювати повітря і воду;

б) очищають повітря і воду;

не впливають на стан повітря і води.

 

  1. Автомобілі:

а) забруднюють повітря і грунт;

б) не забруднюють повітря і грунт;

в) забруднюють тільки повітря.

 

  1. Більшість країн підписали угоду:

а) про збільшення викидів небезпечних речовин в атмосферу;

б) про спільну охорону природи;

в) про збільшення викидів небезпечних речовин у воду.

 

  1. Міжнародний союз охорони природи був створений:

а) у 1945 році;

б) у 1848 році;

в) у 1948 році.

 

  1. Червона книга України вперше була видана:

а) у 1980 році;

б) у 1989 році;

в) у 1890 році.

 

VІІ. Підсумок уроку.  

 

Вчитель:  Наше довкілля, рідна природа чарує нас в усі пори року. Ми, українці, маємо гордитися тим, що доля подарувала нам це диво – чарівну й неповторну красу природу. Та багатства природи небезмежні. Маємо їх дбайливо оберігати, як природні господарі. Так роблять в усьому світі, бо проблеми екології. охорони природи нині найважливіші, адже природа – це наше життя, наше здоров’я.

Як ви сьогоднішні школярі можете охороняти природу? 

 

VІІІ. Домашнє завдання.  

  1. Опрацювати матеріал підручника на с. 104 – 105.
  2. Творче завдання: написати твір – мініатюру на тему «Природа просить порятунку».

Використані джерела і література.

  1. Байбара Т.М. Зошит з природознавства. – К., 2010.
  2. Байбара Т.М. Я і Україна: Підручник для 4 класу – К., 2004.
  3. Ісаєнко О.В., Чамата Н.М., Я і Україна. Тексти для читання та розумові ігри. – Х.,2009.
  4. Павлюк І.Ю. Крок за кроком. Я і Україна. Природознавство 4 клас. – Х., 2005.
  5. Майхрук М.І. Позакласна робота з природознавства. 1-4 класи. – Т., 2004.
  6. Варецька О.В., Лєвашова В.В., Нікулочкіна О.В. Екологія рідного краю: Підручник для 4 класу. – Запоріжжя: Прем’єр, 2006.
  7. Педагогічний програмний засіб « Природознавство, 4 клас» для загальноосвітніх навчальних закладів. Версія 1.0

Переглядів: 438 | Теги: охорона довкілля

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar