Головна » Молодші класи » Природознавство

Водойми України

Мета: Продовжити формувати поняття про форми зеленої поверхні України, сформувати поняття про водойми України, про їх різноманітність, значення та охорону, продовжувати формувати вміння учнів працювати з фізичною картою, зошитом, підручником. Розвивати пізнавальний інтерес, уміння логічно мислити, проводити спостереження в природі. Виховувати бережливе ставлення до води.

Обладнання: фізична карта України, фізична карта півкуль, ілюстрації різних форм земної поверхні України, різних водойм України, планети: «Чорне море», «Форми земної поверхні».

 

Хід уроку

І Організація

- Я посміхаюсь сонечку:

- Здравствуй золоте!

- Я посміхаюсь річечці, -

- Хай вона тече.

- Я посміхаюсь дощику:

- Лийся мов з відра.

- Я друзям посміхаюся,

- Зичу їм добра!

ІІ Перевірка домашнього завдання

1 Мозкова атака

- Яку тему ми вивчали на минулому уроці?

- Які основні форми земної поверхні в Україні?

- Як вони позначаються на фізичній карті?

2 Індивідуальне опитування

А) Завдання:

Намалюй на дошці горба та підпиши його частини.

Б) – Розказати, що таке рівнини і показати їх на карті?

В) – Розкажіть  про яри та балки, як вони утворюються?

Г) – Розказати про гори і показати їх на карті.

ІІІ Повідомлення теми і завдань уроку

Вчитель: – Тема нашого уроку: Водойми України.

ІV Актуалізація опорних знань учнів

1 Бесіда

- Чому нашу землю називають планетою Океан?

- Що таке Світовий океан?

- Скільки океанів?

- Які ви знаєте водойми на суші?

V Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1) Розповідь вчителя

Водойми суші можуть бути природні та штучні.

Водойми

природні                                     штучні

 

1 Джерела                                                        1 Водосховища

2 Річки                                                              2 Ставки

3 Озера                                                              3 Канали

4 Болота

5 Моря

б) Робота в зошиті. Заповнити схему.

2) а) Загадка: Під горою, під крутою

                        Не ріка тече струною,

                        Це холодна б’є вода

                         Із старого …(джерела)

Вчитель: ДЖЕРЕЛО - Це місце, де на поверхню землі витікає підземна вода.

б) Робота з підручником с.111(мал.)

                                            с.110 – прочитати.

Як утворюється джерело?

  • Чому джерельна вода чиста?

в) Робота в зошиті.

3) Вчитель: - В нашому класі працювало 4 групи (статистів), які дібрали і підготували матеріал про природні та штучні водойми суші. Та журналісти, які працювали над питанням екологія водойми

а) Будова річки підгрупи с 111 прочитати.

4) Група статистів №1

Добрали статистичні данні про річки України.

1 учень – Більшість річок України  належать до басейна Дніпра і Дністра і несуть свої води у Чорне та Азовське моря. Всього налічується більше ніж 70 тис. річок, з них близько тисячі-довжиною понад 10 км.

2 учень – Дніпро – найбільша в країні і третя за величиною в Європі ріка. Вона бере початок на півночі Смоленської області і котить свої води до Чорного моря, долаючи шлях 2285 км. У межах України довжина Дніпра становить 1050 км, а водозбірна площа – 503 тис. кв. км. Річка розділяє територію України навпіл і є основною водною магістраллю.

Найбільші притоки Дніпра – Прип’ять і Десна.

3 учень – Південний Буг – бере початок на Подільській височенні. Його довжина 792 км. Буг має 301 притоку, кожна завдовжки 10км. Найбільші притоки: Рів, Соб, Синюха, Ятрань, Інгул.

4 учень – Дністер – одна з найбільш повноводних рік України. Протікає по 7 областях. Бере початок на півнично-східному схилі Карпат і впадає Дністровський лиман Чорного моря. Довжина річки -1363км. На території України в Дністер впадає майже 500 річок.

5 учень – Живляться ріки України талими снігами та дощовими водами. Навесні рівень води в річках значно піднімається. В період відсутності опадів, ріки живляться підземними водами, і рівень води в них значно падає.

Ріки України – це її багатство.

 

Зошит

  • Контурні карти. Записати назви річок – Дніпро, Дністер, Південний Буг.
  • Зошит с. 44. Найбільші річки України

5) Група статистів №2

Статисти цієї групи добирали матеріал про озера та болота.

1 учень Озера.

На території України близько 20 тис. озер. Вони утворюють озерні краї. Найбагатша на озера Поліська низовина. Тут є знамените Шацкі озера, а серед них озеро Світязь.

2 учень           Озера Світязь – знаходиться в північно-західній частині Волинської області. Середня глибина 7 м, найбільша 58м, в озері виявлено 21 вид риб.

3 учень           Озеро Синевір – знаходиться в Карпатах  на висоті 989м над рівнем моря, площа його 700 кв. м. Максимальна глибина 24м. В озері водиться форель.

4 учень           Поступово озера, особливо мілкі, замулюються, заростають рослинами і згодом перетворюються на болота. Болота поширенні на Поліссі. Вони становлять 2% території на Україні. Розташовані болота в долинах річок, а також в межиріччях.

Контурна карта – Шацькі озера, Світязь.

- Робота в зошиті с. 44 Найбільші озера України.

6) Група статистів №3. Добирали матеріал про моря України.

1 учень           Чорне море – має площину 423 тис. кв км. Середня глибина 1271 м, найбільша – 2245 м, довжина – 1160 км, ширина – 611 км. Довжина берегової лінії в Україні 1540 км. Водна товща складається з двох шарів. Тонкий поверхневий шар, населений рослинами і тваринами, і глибинний шар – позбавлений життя.

2 учень           Верхній шар води Чорного моря багатий рибою. Її тут близько 180 видів. У морі водяться осетрові  риби – осетр, севрюга, білуга. Серед заростей морської трави зустрічаються морський коник, риба-голка. Із молюсків поширені – мідії, устриці, рапани. На берегах багато птахів – баклан, аурелія, чайки.

3 учень           Азовське море – має площину 38 тис. кв км. Це мілководна водойма з плоским дном. Максимальна глибина – 14 м. на північному заході Азовського моря знаходиться мілководна затока Сиваш. Головну промислову цінність складають осетрові риби, які дають цінне біле м'ясо та чорну ікру.

Робота з контурною картою.

Робота з зошитом с. 44, Україну омивають такі моря

7) Група статистів №4.

Ця група вивчала штучні водойми, до яких відносяться водосховища, ставки та канали.

1 учень           Водосховища -  це великі запаси прісної води. Багато їх на Дніпрі. Найбільші за площею Кременчуцьке та Каховське, Київське. Ми з вами живимо на берегах Каховського водосховища.

2 учень           Ставки – це створені людьми водосховища. Майже в кожному селі є один, або декілька ставків. Їх використовують для напування худоби, розведення риби, зрошення ланів.

3 учень           Канали – це також створені людьми водосховища. На півдні України є великий Північно-Кримський канал. Воду він бере в річці Дніпро та зрошує поля та виноградники.

Робота з контурною картою. Записати водосховища.

8) У кожній групі працював журналіст, який вивчав проблеми водойм України.

Вчитель:  Що ж треба робити людям, щоб запобігти забрудненню води.

Створимо озеро

1 група – Висаджувати рослини на берегах водойм.

2 група – Будувати очисні споруди на підприємствах.

3 група – Будувати нафтозбирачі.

4 група – Не залишати сміття на берегах водоймищ.

 

VІ Підсумок уроку.  Бліц-турнір.

Бліц-турнір

  1. Найпоширеніша речовина на землі? (Вода)
  2. Без очей, а сльози ллє? (Вода)
  3. Гігантські хвилі? (Цунамі)
  4. Найбільший океан? (Тихий)
  5. Океан вкритий льодом? (Північно-Льодовитий)
  6. Льодова гора, що плаває? (Айсберг)
  7. Які ви знаєте штучні водойми? (Канали, водосховища, ставки)
  8. Море, водосховища, ставки, річки, джерела – це …? (Водойми)
  9. До якого роду належить слово «ВОДА»? (Жіночий рід)
  10. Ставрида, скумбрія, камбала – це річкова риба чи морська? (Морська)
  11. Яке море більше Чорне чи Азовське? (Чорне)
  12. Найбільша глибина Азовського моря? (14 м)
  13. Одна з найбільших за розміром водойм на Землі? (Океан)
  14. Куди течуть ріки? (До моря)
  15. Місце, де починається річка, називається? (Витік)
  16. Місце, де впадає річка, називається? (Гирло)
  17. Заглибина, якою тече річка, називається? (Русло)
  18. Як називаються маленькі річки, які впадають в головну річку? (Притоки)
  19. Яку ще назву мала наша річка Дніпро? (Славутич, Борисфен-греки)
  20. Яка найбільша глибина Чорного моря? (2245 м –підр)
  21. Яку ви знаєте затоку, у якій солона вода? (Сиваш)
  22. Скільки всього океанів? (4)

 

VII Д/з зошит с.44, с.110-111, переказ, відповіді на запитання.


Переглядів: 228 | Теги: водні ресурси України

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar