Головна » Молодші класи » Природознавство

Дерева, кущі, трав’янисті рослини

Мета: розширити знання дітей про дерева, кущі, трав’янисті рослини; вчити розрізняти рослини між собою, спостерігати за рослинами та особливостями їх будови; розвивати увагу, уяву, мислення, пам’ять, словниковий запас, мовлення спостережливість;  виховувати любов до природи, бажання охороняти і примножувати її красу.

Обладнання:     мультимедійна дошка, музичний супровід, ДВД запис, матеріал для хвилинки – цікавинки, картки для індивідуальної роботи, ілюстрації, таблиця, казка «Про Дерево, Кущ та їхню сестричку Травичку».

 

                                               Хід уроку

  1. Організація класу.

Ось дзвінок нам дав сигнал

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо

Урок природознавства починаймо.

Привітайтесь до гостей: «Добрий день».

 

Згадаємо девіз наших уроків.

 

ДЕВІЗ:   Не просто слухати, а чути.

                  Не просто дивитися, а бачити.

                  Не просто відповідати, а міркувати.

                  Дружно й плідно працювати.

 

Тож починаємо працювати.

 

  1. Фенологічна хвилинка.

  На базі ваших спостережень відобразимо сьогоднішню погоду.

  Користуємось поданим алгоритмом.

(На моніторі висвічується алгоритм).

 

  • Пора року?
  • Місяць?
  • Стан неба?
  • Вітер?
  • Опади?
  • Температура зранку?
  • Чи відповідає дана погода порі року зима? (Якщо ні – Чим?)

          

             Тож вітаємо вас із зимою.

             Дякую. Ви спостережливі діти.

 

  • Скажіть будь-ласка, я в якому стані зараз знаходяться рослини?

(В стані спокою).

 

  • Так. А ми з вами в стані спокою зараз бути не можемо, бо багато чого про ті ж рослини ще маємо дізнатися. І почнемо це робити уже з домашнього завдання. Я нагадаю вам, що у нас було три види завдань на вибір. Кожен з вас обрав своє згідно бажань, можливостей, нахилів. І так, ось ці завдання.

(На моніторі висвічується домашнє завдання).

 

  1. Назви органи рослин, яке їх значення для рослин.

(малюнок, перелік, значення)

  1. Яку цінність мають рослини для людей?

(малюнок, розповідь)

  1. Рослини в моєму житті.

(усна розповідь)

 

  • Хто працював над першим завданням?

(…-ознайоми ти нас зі своєю роботою)

  • Хто працював над другим завданням? Бачу старалось багато учнів.

(…-ознайоми ти нас зі своєю роботою)

  • Хто працював на третім завданням? Бачу ви дуже старанні діти.

(…-прошу до дошки)

 

Спасибі.

Оцінювання. Дана робота виконана на високому рівні з творчим підходом. Я вважаю,що … заслуговує на …оцінку.

 - А які будуть ваші пропозиції?

 

Я побачила, що ви старанно виконували домашнє завдання, прошу здати свої роботи для перевірки. Всі вони будуть оцінені і думаю – на високому рівні.

До речі, кращі із них будуть використані у нашому проекті «Зелене диво землі».

Я так зрозуміла, що ви любите природу, вчитеся її цінувати і вірю, що будете її оберігати.

( Діти-так).

 

Ну от і добре, але у мене ще є декілька запитань до вас. Можна?

( Діти-так).

 

  1. Актуалізація опорних знань.
    • Які дерева ростуть навколо нашого ліцею?
    • Які дерева ростуть у вашому саду?
    • З яких кущів ви любите їсти ягоди?
    • Які квіти вам найбільше подобаються?

 

  1. Повідомлення теми та завдань уроку.

 

  • Бачу, що ви уже добре розрізняєте і знаєте, що серед рослин є дерева, кущі і трав’янисті рослини. А чому саме так поділили рослини? За якими такими ознаками? Ми і з’ясуємо на сьогоднішньому  уроці.

 

  1. Вивчення нового матеріалу.

 

  1. Цікаво, діти, які уявлення виникають у вас, коли ви чуєте слово: трава, кущ, дерево?
  2. Робота за підручником.

 

              А давайте ми з’ясуємо, чи збігаються ваші думки з думками науковців у підручнику?

              Відкрийте підручник на с. 111, розгляньте зображені на малюнку рослини, порівняйте їх і визначте їхні істотні ознаки. А які ознаки ми називаємо істотними нам допоможе пригадати «довідкове бюро». Будь-ласка, хто у нас працює у «довідковому бюро»? Прошу, допоможіть.

             (Учень інформує: істотні ознаки – ті ознаки, якими предмет відрізняється від інших предметів)

              (Клас починає працювати над завданням, відповідаючи на питання)

  • Скільки стебел має кожна рослина?
  • Чи міцні вони?
  • Що відрізняє кущ від дерева?
  • Кущ від трав’янистої  рослини?
  • Дерева від трав’янистих рослин?

 

             Отже, зробимо висновок про істотні ознаки дерев, кущів, трав’янистих  рослин. І свої судження підтвердимо інформацією з підручника на с. 112.

Дерево - має одне дерев’янисте стебло (стовбур).

Кущ – кілька міцних дерев’янистих, але значно тонших стебел.

Трав’яниста рослтна – має м’яке, соковите стебло.

 

  1. Закріпленння матеріалу.

 

Робота в групах.

 

        Молодці! А зараз я пропоную вам працювати в групах. Зверніть увагу на завдання під назвою «Поміркуй» на с. 112.

  1. Група – працює над першим завданням.
  2. Група – працює над другим завданням.
  3. Група -  над третім завданням.

   (Кожна група отримає відповідні малюнки рослин)

    Працюємо 5 хв. Бажаю вам успіху.

   (По закінченню роботи два представники від кожної групи ознайомлюють   зі своєю роботою. Якщо в учнів з інших груп є доповнення, вони доповнюють).

             Молодці! Ви добре працювали, тож час і відпочити. Ви в мене всі такі чарівні, красиві, як оці квіти – василечки на столі. Давайте розкажемо про це нашим гостям.

 

            Фізкульт – хвилинка.

 

(Звучить мелодія пісні «Василечки». Діти співають та виконують вправи)

 

            Порадіємо за нас, поплескаємо в долоні. Залишимо гарний настрій на урок.

            Сідайте. Продовжуємо працювати.

           

            Продовження роботи по темі.

 

Робота в парах. (працюємо в зошиті на с. 40)

            

            А тепер у нас ще цікавіше завдання, відкрийте зошити на с.40.                 Працюємо та один одному допомагаємо, бо це робота в парах.

Працюємо 2 хвилини. Бажаю вам успіху.

 

           Написати під відповідними малюнками назви дерев, кущів і трав’янистих рослин, які ростуть у твоїй місцевості.

(- перевірка – декілька учнів на різноманітність.

 - висновок – яка різниця між зображеними рослинами?)

 

          Молодці! Добре попрацювали. Тож швидше переходимо до самостійної роботи і отримуємо оцінку.

 

( На моніторі з’являється зразок самостійної роботи)

 

                              Індивідуальна робота на картках

 

Групи рослин

       Дерева

      Кущі

        Трави

Шипшина

 

           +

 

Береза

             +

 

 

Дуб

             +

 

 

Барвінок

 

 

           +

Калина

 

           +

 

Кульбаба

 

 

           +

 

Зверніть увагу на монітор. Визначте, до якої групи належить кожна рослина на позначте знаком «+».

Працюємо 2 хвилини. Бажаю вам успіху.

Здаємо роботи. Оцінку за них ви отримаєте на наступному уроці.

А за те, що ви добре працювали, я розкажу вам казку.

(На моніторі з’являється  відповідний  малюнок і звучить записана на диску казка «Про Дерево, Кущ та їхню сестричку Травичку».)

 

  1. Підсумок уроку.

 Молодці! Сьогодні на уроці ви добре працювали.

Отже, підведемо підсумок нашої роботи.

  1. Складання «Асоціативного куща»

 

  • Про що говорили?
  • З якими групами рослин познайомились?
  • Які органи мають ці рослини?
  • Які істотні ознаки має кожна рослина?

 

         Я приготувала для вас таблицю. Перед вами рослини: дерева, кущі і трави, а де дерева, де кущі, де трави, я не можу вам сказати, бо втратила відповідні карточки. Тож підкажіть мені. Написи на листках різного кольору, приклеюю на дошку по мірі відповідей.

( На таблиці відсутні назви рослин по групах: дерева, кущі, трави. Учні, користуючись істотними ознаками, визначають, де яка рослина)

 

  1. Гра  «Так чи ні?»
  2. А чи любите ви грати у ігри?

Пропоную вам пограти у гру «Так» чи «Ні».

 

  • Кульбаба має жовті квіти? (Так)
  • Плід яблуні – каштан? (Ні)
  • Шипшина – це кущ? (Так)
  • Дерева мають м’яке соковите стебло? (Ні)
  • М’ята – це трава? (Так)
  • Гладіолус – це дерево? (Ні)
  • Калина має червоні ягоди? (Так)
  • Дині ростуть на деревах? (Ні)
  • Смородина – це кущ? (Так)
  • Береза має червону кору? (Ні)
  • Дуб – це дерево? (Так)

 

Молодці! Ви були уважні, відповідали дружно.

А зараз я пропоную вам оцінити свою роботу на сьогоднішньому уроці. Зверніть увагу на дошку.

( На дошці накреслена діаграма оцінювання за рівнями: високий, достатній, середній, початковий. Кожен учень оцінює себе і піднімає руку, коли вчитель називає той чи інший рівень. Результати фіксуються на діаграмі).

 

Молодці! Працювали добре.

 

А зараз надамо слово нашим інформаторам з «Довідкового бюро».

 

                           ХВИЛИНКА – ЦІКАВИНКА

 

  1. Чому берези білі?

Береза відрізняється серед інших дерев білизною кори. Чому ж кора біла? Якщо зняти з дерева шматочок кори, то на пальцях залишиться щось схоже на білий порошок. Ця речовина називається – бутенін, вона й надає корі беріз білого кольору.

 

  1. Чому кропива пекуча?

Листки та стебла кропиви вкриті безліччю жалких волосків, в яких знаходиться їдка жалка рідина. Коли ми торкаємося листка, волосок протикає шкіру, верхня частина його відламується і до ранки потрапляє жалка рідина.

 

  1. Ягода – це плід?

 

Ягода – це плід, у якого всередині багато насіння і немає кісточки. Отже, вишня – це не ягода? А от кавун, гарбуз, диня, огірок – це ягоди.

 

Діти, вам сподобався сьогоднішній урок?

 

  1. Домашнє завдання.

 

Відкрийте щоденники і запишіть домашнє завдання:

Скласти казку про улюблену рослину, а також закріпити матеріал в підручнику на с. 111-112.


Переглядів: 115 | Теги: рослини

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar