Головна » Молодші класи » Математика

Закріплення ділення багатоцифрових чисел на одноцифрове

Мета. Закріпити навички ділення багатоцифрових чисел на одноцифрове, вміння розв’язувати   задачі на рух та на зведення до одиниці; удосконалювати обчислювальні вміння і навички. Розвивати логічне мислення, пам'ять. Виховувати пізнавальний інтерес до вивчення  математики.

Обладнання. Енциклопедія тварин, політична карта світу,  комп’ютер , картки з завданнями.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

І сувора, і привітна математика – країна.

Праця тут іде завзята, вмій лиш спритно рахувати.

Вмій ділити, віднімати, множить швидко й додавати.

Вмій кмітливо все збагнути й першим в відповіді бути.

- Ось сьогодні ми знову опинились у чудовій країні, яка носить назву Математика.

- Чим, як правило, ми займаємось . мандруючи цією країною?

- А щоб краще справитись із завданнями цього уроку проведемо хвилинку психонастрою:

Я міркую, я працюю,

Все обчислюю, мізкую.

Все сьогодні розв’яжу,

Всі задачі порішу.

Розум свій я розвиваю

Й перемог собі бажаю.

- Кілька днів тому я отримала листа від Ольги Вікторівни Шаповалової, в якому вона зашифрувала слово, яке стане ключем нашого сьогоднішнього уроку. Розв’язавши ось ці ланцюжки прикладів, ми дізнаємось, що це за слово і хто ця людина, що надіслала мені листа.

12:3         24:3          32-12         57+23         10•10          250:10          65-9

   +87          :2            +20             :4              -30             +11                 :7

    -10          •4             :8              -2               :2               :9                  +24

    :9           :8              •9              :6            +12             +26                  :8

____         ____       ______       ______       ______        ______          ______

   9(р)         2(т)          45(н)         3(в)            47(и)          30(и)               4(а)

 

- А тепер розташуйте відповіді прикладів у порядку зростання й прочитайте за шифром слово, що утворилось.

- Яке слово ви прочитали? (тварини)

- Ось сьогодні на уроці ми будемо не лише рахувати, й ще познайомимося з цікавою книгою «Енциклопедія тварин», автором якої і є О.В. Шаповалові, яка надіслала мені листа. Здавна говорять, що тварини – це наші, так звані, менші брати. Адже кожна тварина – це неповторне творіння природи. І ми повинні стати на захист всього живого на Землі, тому що можна заново побудувати місто, відтворити за записами пам’ятки історії чи мистецтва, але неможливо воскресити тварин, які неупинно зникають. І тому авторка створила цю чудову книгу, щоб ви вчилися берегти тварин, піклувалися про них, любили природу.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Усне розв’язування задач.

- Ви зрозуміли, що урок у нас сьогодні незвичайний, а урок-подорож сторінками «Енциклопедії тварин». Але розпочати нашу подорож ми зможемо лише розв’язавши усно задачі.

* Маса морського котика 150 кг, а моржа – 1500 кг. У скільки разів маса моржа більша за масу морського котика? (10)

* Яка маса блакитного кита, якщо четверта частина його маси становить 40 т? (160 т)

* Маса найменшого з ведмедів біруанга – 65 кг, а маса найбільшого з ведмедів грізлі – на 435 кг більша. Яка мааса ведмедя грізлі? (500 кг)

* Маса карликового бегемота становить 1/10 частину маси звичайного. Яка маса карликового бегемота, якщо маса звичайного – 3000 кг? (300 кг)

2. Розв’язування задачі на кмітливість.

* Трійка коней пробігла 15 км. Скільки км пробіг кожен кінь окремо?

- Отже, розв’язавши ці задачі ми одержуємо квиток на мандрівку «Енциклопедією тварин».

ІІІ Повідомлення теми і мети уроку

- Подорожуючи цією країною ви дізнаєтесь багато чого нового про тварин. А головне: закріпите навички письмового ділення багатоцифрових чисел на одноцифрові та вміння розв’язувати ускладнені задачі на зведення до одиниці та на зустрічний рух.

ІV. Первинне сприйняття та усвідомлення матеріалу

1. Створення проблемної ситуації.

- Знайшовши помилку в обчисленнях, ви дізнаєтесь про одну з тварин, яка є символом Антарктиди.

1080:9=12                              1080:9=120

- У якому прикладі помилка? Чому ви так вважаєте?

- Отже, відкриваємо першу картку з нашої енциклопедії (на ній надруковане число 120, а з іншого боку малюнок тварини). Це у нас імператорський пінгвін. Його висота до 120 см, а вага 40-50 кг. Вони належать до класу птахів, та літати не вміють, проте добре плавають та пірнають. (Учні показують на карті материк Антарктида)

2. Диференційована робота.

а) розв’язування прикладів з коментуванням біля дошки

34620:5=(6924)                     44268:7=(6324)                     57645:9=(6405)

- А тепер від найбільшого результату відніміть найменший. Яке одержали число? (600). Відкриваємо картку з цим числом. Це у нас лось – дуже сильна тварина, самці досягають маси 600кг. Можуть легко перескакувати 4-метрову канаву і 2-метрову огорожу. Живе в помірних широтах.

б) самостійне розв’язування виразу (сильніші), перевірка  з карток самоконтролю.

(34521:3 – 44824:8 – 5844)•10=(600)

3. Парна робота.

- Працюючи в парі і обчисливши письмово приклади, ви дізнаєтесь про найбільшу тварину на Землі.

210140:7 – 22520=(7500)                             12030•8 – 88740=(7500)

- Відкриваємо картку з числом 7500. І це африканський слон, маса якого сягає 7500 кг. Він дійсно є найбільшою твариною на Землі, а живе до 30 років.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

V. Закріплення та осмислення знань

1. Робота над задачею.

7 ткаль за 5 днів роботи виткали 1470 метрів тканини. За скільки днів одна ткаля витче 378 метрів тканини?

- Якого типу ця задача?

- Про що в ній говориться?

- Чи можна відразу відповісти на питання задачі?

- Що треба для цього знати?

- Складіть план розв’язку цієї задачі.

1). 1470:7=210 (м)

2). 210:5=42 (м)

3). 378:42=9 (м)

- А як можна змінити запитання задачі, щоб остання дія була множення? (Складання і розв’язування оберненої задачі усно).

- Відкриваємо картку з цифрою 9. І це у нас найбільший на Землі орел. Його маса сягає 9 кг. Живе

в незайманих лісах Центральної та Південної Америки, має могутні лапи з кігтями як у тигра. Дуже рідкісний птах.

2. Робота над задачею на зустрічний рух.

- Розв’язавши цю задачу, ви дізнаєтесь про найменшого з ведмедів.

З двох населених пунктів вийшли одночасно назустріч один одному пішохід і лижник. Пішохід йшов зі швидкістю 7 км/год, а лижник – 14 км/год. Через 3 год вони зустрілися. Яка відстань між містами?

- Чи можна відразу відповісти на запитання задачі? Чому?

- Складіть план її розв’язування.

- Скількома способами її можна розв’язати?

1). 7•3=21 (км)                                              1). 7+14=21 (км)

2). 14•3=42 (км)                                            2). 21•3=63 (км)

3). 21+43=63 (км)

- Змініть запитання задачі так, щоб остання дія була ділення. (Складання і розв’язування оберненої задачі усно).

63:(7+14)=3 (год)

- Відкриваємо картку з числом 63. Це найменший з ведмедів біруанг родом з країн Азії. Його вага від 27 до 63 кг, довжина до 140 см. Краще з усіх ведмедів лазить по деревах. Знаходиться під загрозою зникнення.

VІ. Розвиток математичних знань

- А тепер ви будете самостійно розв’язувати рівняння різного ступеня складності. Хто справиться першим, той зможе відкрити наступні картки з числами і дізнатися ще про деяких цікавих тварин.

Х•9=5022                   (Х+284)•7=11088

Х=558                        Х=1300

- Число 558 – це велика отруйна гадюка – королівська кобра, шанована змія у індусів. Живе в Азії і досягає 558 см у довжину. Від її отрути людина може загинути через 15 хв.

- Число 1300 – це віялоносний голуб родом з Австралії. Його вага сягає 1300 грамів, а довжина тіла до 85 см. Єдиний з птахів, що вигодовують пташенят «пташиним молоком».

VІІ.  Підсумок уроку

- Ось і закінчується наш урок. Усі ці дивовижні тварини, з якими ми сьогодні познайомились, живуть на нашій чудовій планеті далеко від нас, але і поряд з нами живе дуже багато різних тварин, які потребують допомоги. І я переконана, що ви зможете їм чимось допомогти. Чи не так?

САМООЦІНКА


Переглядів: 116 | Теги: ділення

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar