Головна » Молодші класи » Читання

«Звідки пішло прізвище та ім’я Богдана Хмельницького» (народна легенда). Українські народні пісні

Мета: ознайомити учнів із легендою як жанром усної народної творчості; збагачувати уявлення про народну пісню; ознайомити з легендою про народного героя, гетьмана України; розвивати навички швидкого, виразного, свідомого читання; виховувати любов до народної пісні, почуття гордості за свій народ.

Обладнання: портрет Б. Хмельницького, записи українських народних пісень, картки для розширення поля читання.

Xід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Вдосконалення читацьких навичок

1. Вправляння у читанні прислів’я (зі зміною смислового наголосу).

Козацькому роду нема переводу.

— Поясніть зміст прислів’я.

2. Читання пірамідок слів.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні ми здійснимо мандрівку у минуле нашого народу. А інформацію про минуле ми можемо черпати з легенд.

Легенди — це народні сказання, невеликі за обсягом твори-розповіді про події, факти, людей, оповиті казковістю. Часто в них йдеться про історичні події чи про життя людей у минулому.

Читання учнями статті «Народні легенди».

— Що нового дізналися ще про легенди як жанр усної народної творчості?

ІV. Робота над легендою «Звідки пішло прізвище та ім’я Богдана Хмельницького»

1. Читання легенди комбінованим способом: вчитель — підготовлений учень.

— Чому хлопчика назвали Богданом Хмельницьким?

2. Словникова робота.

перехрестився

пробирати

розступилися

хміль

неподалік

перемагав

звідки

Хміль — витка рослина.

Палата — великий будинок.

3. Читання легенди учнями мовчки.

— Де відбувалася описана подія?

— Де знайшов дід хлопчика?

4. Робота над змістом легенди з елементами вибіркового читання.

— Як назвали хлопчика? Прочитайте.

— Ким став Богдан Хмельницький, коли виріс?

— Про яке ставлення народу до Богдана Хмельницького свідчить цей твір?

5. Хвилинка ерудита.

— Яке місто в Україні назвали іменем гетьмана?

6. Творча робота.

— Уявіть себе скульптором. Який би ви створили пам’ятник Богдану Хмельницькому? Які слова винесли б на постамент?

V. Робота над опрацюванням українських народних пісень

1. Розповідь учителя.

— Ми, українці, — нація дуже давня. Ми самі створили свою національну культуру. Протягом своєї багатовікової історії наш народ склав безліч казок, прислів’їв, загадок. А особливо багато пісень — їх понад 200 тисяч!

Ось сьогодні ми ознайомимося з деякими із них.

Першими піснями, які чули ви від своїх матусь, були колискові.

А які колискові пісні ви знаєте?

2. Опрацювання пісні «Стоїть явір над водою».

1) Слухання пісні.

— Про кого ви почули пісню? Про які часи в ній ідеться? Хто її герой?

2) Словникова робота.

Завдання. Дібрати тлумачення слів і з’єднати стрілочками.

3) Cамостійне читання пісні учнями.

4) Читання пісні вголос за строфами.

5) Робота над ілюстрацією.

— Яким зображено козака? З чого видно, що кінь вороненький — його бойовий і вірний товариш?

3. Опрацювання пісні «Котився віночок по полю».

Самостійне читання пісні учнями.

— Про кого ця пісня?

— Які почуття викликала у вас пісня?

— Яким ви уявляєте цей вінок? Що б ви туди вплели?

4. Самостійне опрацювання пісні «Ой, співаночки мої...»

VI. Підсумок уроку

— Що таке легенда? Про яких людей складали легенди?

— Що таке пісня? Яка пісня вам сподобалась найбільше? Чому?


Переглядів: 795 | Теги: народна творчість, Українські пісні

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar