Головна » Молодші класи » Читання

Прийди, весно, з радістю…

Мета. Учити читати поезію про весну, передавати голосом, мімікою, жестами весняний настрій.

Повторити пори року, назви місяців. Закріпити знання учнів про народний календар. Ознайомити з народними традиціями, пов’язаними із приходом весни .

Виховувати  любов до джерел  народних традицій. Викликати бажання вивчати історію народу, фольклор і поширювати його.

Учити берегти і примножувати традиції свого народу.

 

Матеріали до уроку. Олекса Воропай «Звичаї нашого народу»,

                      Василь Скуратівський «Український рік» «Дідух»,

                      Н О Будна, З Л Головко «Збірник художніх творів»

                       Позакласне читання, 4 клас.

 

Учитель               Мазур Олена Сергіївна

                  Спеціалізована школа № 200 м. Київ

 

                                Хід уроку

І  Організація учнів до уроку.

ІІ  Актуалізація знань.

Ой вже сніг кругом розтанув

І травичка зеленіє.

Ще й пташок цвірінька зграя

Що це, діти, означає?

Це до нас прийшла

І весела й запашна,

І пахуча і співуча

Довгожданная весна!

 

-Як ви здогадалися, що це весна?

-Які ще пори року ви знаєте? Назвіть їх ознаки.

- Назвіть весняні місяці. Чому саме так вони називаються?

-Це ви самі придумали? А звідки ми можемо про це дізнатися?

- Про назви місяців та ще багато цікавого про народні обряди,   

  традиції ви можете дізнатися з книг:

  Олекса Воропай «Звичаї нашого народу»,

   Василь Скуратівський «Український рік» «Дідух»,

 ( Книги демонструє вчитель, пояснюється значення слова дідух )

ІІІ Постановка проблемного питання.

  • Чи знаєте ви, що означають слова:

БЕРЕЗОЛЬ

СОЧЕНЬ

ПРОСИНЕЦЬ

ВЕРБНИК

  • Що означає кожне слово?  Ввімкніть свою уяву, фантазію

 розкажіть, що ви уявляєте?

Словникова робота з кожним словом.

Висновок:Усе це давні народні назви місяця березня.

ІV Оголошення теми уроку.

  • Промінчик лагідно всміхнувся.

У лісі пролісок проснувся.

Все прокидається від сну

Стрічаєм дівчину - Весну!

(Н Гуркіна «Березень»)

Заходить дівчинка у вінку з весняних квітів і читає вірш

Олександр Олесь «Весна, весна! Радійте, діти»

  • Щось ми віршами заговорили. Настрій піднявся, хочеться        

      сміятися, танцювати, співати. А давайте цей урок присвятимо

      поезії про весну.

  • Згадайте, які вірші про весну ви вже знаєте.

      Тарас Шевченко «Встала весна»

Олена Пчілка «Весняні квіти»

Дмитро Павличко «Весна»

Павло Тичина «Хор Лісових Дзвіночків»

  V Фізкультхвилинка. (На весняну тематику)

  VІ Робота з підручником.

- Візьміть «Збірник художніх творів»  Знайдіть ст. 134

 і прочитайте всі разом заголовок.

« Прийди, весно, з радістю»

  • Коли так кажуть? (коли хочуть щоб настала весна, прийшло тепло, прилетіли птахи, розцвіли квіти…)
  •  Сьогодні ми прочитаємо віршики, які  допоможуть нам зрозуміти, як приходить весна.

Микола Вінграновський «Кіт, зима та весна»

Микола Лисич «Березень»

Олександр Олесь «Журавлі»

Василь Симоненко «Засівна»

Постановка проблемного питання:

- Діти, коли українці засівають?

-  А чи не переплутали у цьому вірші  пори року? Чи не переплутали у цій пісеньці  Новорічне свято із весняним?

 -  Ні, це зовсім інша Засівна. ЇЇ співають щоб вшанувати ниву, 

засіяну зерном.

-  Для наших предків Новий рік наставав тоді, коли просиналася після зимового сну природа: пробуджувалися струмки і текли потоками, піднімалися по корінню дерев соки і наливали бруньки на деревах і кущах. Пробивали льодяну кірку перші зелені паростки, з’являлися тендітні проліски…

( У цей час іздалеку доноситься пташиний щебет: запис на декількох мобільних телефонах з різних кінців класу. Створюється ефект весняного гаю)

 

УРИВОК З ЛЕГЕНДИ

  …Були часи, коли люди вірили в те, що саме навесні відкривалися Небесні ворота  і на Землю спускалася щаслива дорога. Саме тією дорогою і приходила весела, щедра богиня весни – Лада – богиня радості, краси, щастя. Приходила у супроводі теплих вітрів, громів та блискавиць, дрібненького дощику та пташиних співів…

  • Давайте і ми перенесемося у ті часи. Уявимо себе на зеленій галявині серед квітів та пташок і піснями та хороводами будемо закликати весну.

Музична частина.

Учні водять хороводи, співають веснянки, гаївки за вибором учителя, або ті, що вивчили на уроках музики. У центрі хороводу -  богиня Лада, дівчинка у весняному вінку.

 VІІ Підсумок уроку.

  • Що сподобалося на уроці?
  • Що нового дізналися?
  • Що, можливо, здивувало?
  • Чому наші предки так шанували весну?
  • Яке значення ця пора року мала для землеробів?
  • Згадайте прислів’я, які ви чули раніше.

Весняний день – рік годує.

Весна засіває – осінь збирає.

  • Як ми можемо вшанувати рідну землю?
  • Що ми можемо зробити?

 

Ми можемо посадити дерево, кущ, квіти у своєму дворі.

А ще можемо зробити годівниці і повісити біля свого будинку чи школи, щоб привабити птахів. Підготуємося до зустрічі птахів.

1 квітня – Всесвітній День зустрічі птахів.

На згадку дітям дарують обрядове печиво «весняних соловейків»

 VІІІ Завдання додому.

Вивчити віршик, що сподобався. Зробити годівничку для пташок.


Переглядів: 93 | Теги: весна

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar