Головна » Молодші класи » Читання

Байка Л.Глібова «Бджола та муха»

Мета: збагатити учнів науковими відомостями про бджіл, ознайомити  з народними віруваннями, пов’язаними з цими комахами; розширювати і уточнювати знання учнів про творчість великого байкара Л.Глібова;

формувати навички правильного, виразного та свідомого читання, вчити характеризувати дійових осіб, порівнювати, робити висновки;

розвивати мислення, мовлення учнів під час висловлювання власних думок, сприяти у набутті школярами комунікативних навичок; виховувати любов і бережне відношення до трудівниці наших полів – бджілки.

Обладнання:  таблиця «Ключове слово»,портрет Л.Глібова, план уроку, маркери, чисті аркуші паперу, тема уроку (таблиця);ілюстративний матеріал, пов’язаний з темою уроку; таблиці-опори(байка); папка “Бджола мала, а й та працює»; дитяча  презентація проекту «Бджола мала, а й та працює» у електронному вигляді; комп’ютер.

 

                                       Хід уроку.

І. Організаційний момент.

 1. Розминка «Тепло своїх долоньок».

 ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.

 1.Бесіда.

-До нас завітала бджілка Майя. Вона дуже допитлива, хоча надворі ще не дуже тепло, а вона вилетіла зі свого вулика і заблукала. Допоможемо їй побудувати новий вулик?

- Щоб дізнатися нашу велику тему уроку потрібно дібрати прикметники до слова «бджілка».( Діти називають прикметники, а вчитель поступово відкриває тему уроку, прибираючи «бджілок» з таблиці).

 

 Тема. «Бджола мала,  а й та працює».

 

ЗНАТИ                                                          ВМІТИ

бджола                                                    характеристика

Л.Глібов                                                    порівняння

байка                                                       працювати в групі

                                                                 працювати в парі

2. Розминка «Ключове слово»

- До кожної літери слова «бджола» доберіть ті, які означають, якими повинні бути учні на уроці.

Б-адьорі

Д-ружні

Ж-ваві

І-нтелектуальні

Л-люб’язні

К-мітливі

А-ктивні

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Захист Проекту «Бджола мала, а й та працює»

ІY.Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда.

- Що знаєте про творчість Л.Глібова?

«Ануте, діти, ось сідайте!

Я загадку за хвіст спіймав:

Подумайте і розгадайте,

Чи я диковинку придбав.

Ну й дивовижна!

    Хто з вас не захоче читати далі після таких слів загадку до кінця: що ж воно там буде? А дідусь тільки посміхається собі, погладжуючи бороду, рівненько розчесану на два боки: читайте, малята, мені тільки того й треба! Ну й хитрющий! І дотепний, і мудрий, і лукавий, а що вже витівник і жартун: навіть ім’я собі взяв – Дідусь Кенир!

   Хто ж бо він? Хочете знати? Так, це Леонід Глібов. А чому ж він Дідусь Кенир? Кажуть, що його батько купив собі такого співучого кенера ( канарку чоловічого роду), що послухати спів птаха сходились сусіди. На запитання, куди йдуть, вони казали: «До Івана Кенира». Так і прозвали батька по-вуличному «Кенир». Коли ж Глібов почав писати для дітей, то згадалось йому своє дитинство, й оце батькове прізвисько, як втілення тих щасливих днів, яке і стало йому псевдонімом. А яким же було його життя?

     Народився Леонід Глібов 5 березня 1827 року в селі Веселий Поділ Хорольського району на Полтавщині, в заможній родині .Батько, Іван Назарович, працював управителем. Мати, Орина Гаврилівна, освічена і культурна жінка, стала вчителькою маленького Льолика. Хлопчик ріс жвавим і веселим, йому подобалось усе гарне, понад усе любив квіти і доглядав за ними. Його навіть прозвали Королем квітів. Вітаючись із малим, знайомі казали: «Здоров був, Льолику, квітчастий королику!»

Дуже любив Льоня слухати казки баби Одарки. Вона так майстерно розповідала їх, що майбутній письменник уявляв риси вдачі та звички тварин. Йому здавалось, що звірі й насправді думають і розмовляють, що серед них, як і серед людей, є добрі і злі, розумні і дурні, бідні і багаті.

   Юність поета пов’язана з Ніжинським ліцеєм. Згодом він учителював, викладав історію та географію. Він дуже любив дітей. З його творчого доробку відомо 107 байок, понад 50 загадок, 14 акровіршів, ліричні поезії. Наприкінці життя Леонід Іванович тяжко хворів, але писати вірші не припинив, навіть майже повністю втративши зір – писав їх з лупою під лінійку. Минуло майже два століття, але ми й досі пам’ятаємо та любимо його твори.

 

2. Особливості байки.

 БАЙКА- це невеликий , здебільшого віршований повчально-гумористич-ний чи сатиричний твір алегоричного змісту.

   Усі люди різні: кожен має свої вади й переваги. Мабуть, тим світ і цікавий. Кожна культурна і освідчена людина прагне досконалості, тому постійно працює над собою, вчиться на помилках. Байки теж вчать бачити у тваринах людські недоліки, а отже, й уникати їх. Наділення тварин, рослин, предметів і явищ рисами людського характеру називається алегорією .Отже, байка має алегоричний зміст, що і є однією з основних ознак цього жанру. Також однією з ознак байки є наявність смішного, комічного, а саме гумору чи сатири.

 

                        - складається з двох частин (оповіді і моралі)

 БАЙКА           -алегорія

                         -гумор чи сатира

 

Y. Робота над новим матеріалом.

1. Опрацювання байки Л.Глібова «Бджола і муха».

1) Первинне читання вчителем.

- Хто головні герої байки?

 

2) Словникова робота.

Спесиво-  високомірно

Одвітує- відповідає

Оддиш- відпочинь

Красоля- рослина з розгалуженим стеблом і великими запашними квітами яскравого, переважно жовтогарячого кольору.

Ряст- весняна квітка

 

3) Читання байки учнями вголос.

- Чий голосок прилетіла почути Муха?

 

4) Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.

- Прочитайте, де примостилась Муха?

- З ким автор порівнює Муху, що примостилась на красолі?

- Що запропонувала Муха Бджолі?Прочитайте.

- Куди поспішала Бджола?

- Що сталося б із Мухою, на її думку, якби вона працювала, як Бджола?

- Чи лагідна Муха з Бджолою від початку й до кінця байки?Як і чому змінюється настрій Мухи впродовж спілкування з Бджолою?

- Кому належать три останні рядки байки?

-Яка мораль байки? Прочитайте.

 

5) Робота в групах.

 

1 група – характеристика Бджоли

Бджола: працьовита, розумна, стримана, відповідальна, привітна, турботлива, розважлива, наполеглива, чесна, працелюбна.

 

 2 група – характеристика Мухи

Муха: ледача, надоїдлива,самолюбива, егоїстична, самозакохана, хитра, безвідповідальна, улеслива.

 

 3 група – порівняльна характеристика Мухи і бджоли за діаграмою Вена

 Муха                                                                                          Бджола

ледача                          комахи                                         працьовита

егоїска                         знайомі                                         турботлива

хитра                        радіють життю                          чесна

улеслива                                                                            справедлива

 

   4 група – відновити план з порушеною послідовністю.

ПЛАН

О – Милування Мухи природою. (2)

О – Муха-ледащиця прилетіла у садок. (1)

О- Повчальна відповідь Бджоли. (5)

О- Зустріч з Бджолою.(3)

О- Розповідь Мухи про красиве життя. (4)

 

6) Гра «Так чи ні?»

- Влітку Муха-ледащиця майнула у садок. (Ні, весною).

- Почуть Солов’їний голосок. (Ні, Зозулин).

- Сидить, спесиво поглядає, що робиться в садку. (Так).

-Оддиш, хоч трохи, моя мила. (Ні, моя ненько).

-Вже час до пасіки летіти, далеко від села. (Так).

- За місяць би головоньку схилила. ( Ні, за тиждень).

- Я їм і ласую доволі. (Так).

- Та тільки он що я чувала, що муху поважає всяк. (Ні, зневажає).

-Запевне дурень дурня слуха. (Так).

-Нехай ця байка Бджолам буде. (Ні, Мухам).

YI. Підсумок уроку.

1. Бесіда.

- Що вдалось? Що було важким?

- Що сподобалось на уроці?

2. Оцінювання.

3. Домашнє завдання.

- Намалювати ілюстрацію до байки Л.Глібова «Бджола та муха»


Переглядів: 361 | Теги: Глібов

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar