Головна » 9 клас » Українська мова

Усний стислий переказ розповідного тексту публіцистичного стилю

Мета: удосконалювати мовленнєво-мисленнєві вміння учнів визначати тему й основну думку тексту, тип і стиль мовлення; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати типологічний, композиційний і змістовий аналіз публіцистичного тексту розповідного характеру, сприймати текст, розуміти його зміст, стисло відтворювати, використовуючи мовні засоби, притаманні висловлюванням публіцистичного стилю.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою й завданнями уроку

ІІІ. Сприймання тексту публіцистичного стилю на слух для стислого переказу

  •          Прослухати текст. Назвати ознаки публіцистичного стилю.

СОБОР У ЖУРБІ

Проблема здається прозаїчною — пам’ятник архітектури, що пережив понад два століття, руйнується прямо на очах. Дехто образно називає це п’ятою спробою стерти його з лиця землі. Адже до цього їх було чотири. Перша — рівно через сто років після зведення храму. Тоді його хотіли розібрати і на цьому місці звести кам’яну церкву. Нащастя, люди свій храм відстояли. Справа в тому, що, коли в 1773 році самарський полковник Антон

Головатий (він, нагадаємо, став першим українським адміралом, який штурмував Ізмаїл), старшини та прихожани на своїй Раді вирішили збудувати нову трипрестольну церкву, однією з визначальних умов цієї будівлі була неприпустимість використання під

час її зведення металевих цвяхів. І саме така особливість забезпечила собору «лаври» унікального.

Відтоді цей шедевр зодчества зазнав багато змін. Через сто з гаком років після його зведення будівлю навіть довелося повністю розібрати. Що цікаво, відновлював собор народний умілець Олексій Пахучий, який, не маючи спеціальної освіти, з відповідальною місією справився блискуче.

Потім храм довелося відстоювати на початку 30-х років минулого століття. Дивом уцілів собор і в роки Великої Вітчизняної війни. Тоді було знищено в Новомосковську практично всі більш-менш значимі кам’яні споруди. А от величний дерев’яний храм не зачепили. Страшна правда з’ясується згодом. Допитливий хлопчина Толя Морозов став розбирати дерев’яну підлогу собору, загорівшись нестримним бажанням розшукати під нею

підземні ходи. І виявив одразу 32 протитанкові міни. На щастя, вибухівку вдалося знешкодити. І, нарешті, пам’ятна кампанія шельмування роману Олеся Гончара «Собор», у якому письменник оспівав храм у Новомосковську. Тодішня влада не лише піддала остракізму классика української літератури, а й хотіла стерти з лиця землі й сам Свято-Троїцький. І тільки потужна хвиля протесту врятувала церкву від такого хижацького діяння. Більше того, собор поставили на реконструкцію, яка, за свідченням настоятеля храму отця Володимира, триває донині. За великим же рахунком, реконструкції у повному розумінні

цього слова й не було (С. Довгаль, 291сл.).

ІV. Робота над змістом і структурою тексту

Змістовий, стилістичний і типологічний аналіз висловлювання

  •          З’ясувати, що виражає заголовок.
  •          Визначити, про що розповідається в тексті. З’ясувати його тему. Знайти частину тексту, в якій сформульовано основну думку.
  •          Виділити структурні частини прослуханого тексту. Назвати ключові слова і словосполучення, що розкривають його тему.
  •          Поділити текст на смислові частини й визначити мікротеми.
  •          Самостійно скласти складний план.

Лексико-фразеологічна робота

  •          У якому значенні вжито виділене слово в реченні Саме така особливість забезпечила собору «лаври» унікального? (Лаври — перен. про успіх, славу, визнання).
  •          Дослідити, чи тотожними є слова храм і церква. За потреби звернутися до тлумачного словника. (Храм — будівля, де відбуваються богослужіння, релігійні обряди. Церква — релігійна організація духівництва і віруючих, об’єднана спільністю вірувань та обрядовості).
  •          Назвати художній засіб, використаний у заголовку.
  •          Яку функцію виконують вставні слова в текстах публіцистичного стилю?

Вставні слова, словосполучення і речення — виразний стилістичний засіб. Основна функція їх у публіцистичному стилі — логічне акцентування, характеристика, оцінка повідомлення з позиції мовця, підкреслення достовірності, послідовності думок та ін.

  •          Дослідити, на що вказують вставні компоненти в реченнях прослуханого тексту.

1. Антон Головатий, нагадаємо, став першим українським адміралом, який штурмував Ізмаїл. 2. Що цікаво, відновлював собор народний умілець Олексій Пахучий, який, не маючи

спеціальної освіти, з відповідальною місією справився блискуче. 3. На щастя, вибухівку вдалося знешкодити. 4. І, нарешті, пам’ятна кампанія шельмування роману Олеся Гончара «Собор». 5. Більше того, собор поставили на реконструкцію, яка, за свідченням настоятеля храму отця Володимира, триває донині. 6. За великим же рахунком, реконструкції у повному розумінні цього слова й не було.

V. Повторне прослуховування тексту

Учні ще раз усвідомлюють зміст прослуханого, уточнюють художні засоби, використані автором у висловлюванні, запам’ятовують послідовність викладення думок тексту публіцистичного стилю.

VІ. Усний стислий переказ розповідного тексту публіцистичного стилю

Підготувати стислий переказ тексту, стиснувши висловлювання вполовину.

VІІ. Узагальнення зробленого на уроці

VІІІ. Домашнє завдання

  •          Записати вислів Олеся Гончара. Якої проблеми торкається письменник? Чи актуальна вона сьогодні? Скласти твір-роздум у публіцистичному стилі, використавши як тезу слова О. Гончара. Дібрати заголовок. Можна прожити і без собору, і без пісні, без Рафаеля. Без усього можна, на чому висять охоронні таблиці і на чому їх нема... Але чи залишились би ми тоді в повному розумінні слова людьми? (О. Гончар).

Переглядів: 2015 | Теги: переказ

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar