Головна » 9 клас » Історія України |
Мета: охарактеризувати російський визвольний та польський національно-визвольний рухи на українських землях в 20–30-х рр. ХІХ ст., а саме: діяльність масонських організацій в Україні, рух декабристів та польське повстання 1830–1831 рр.; розвивати в учнів уміння працювати з історичними джерелами, аналізувати їх, робити висновки, порівняння, висловлювати свою точку зору; сприяти патріотичному вихованню учнів. Основні поняття: масонство, декабристи, «Руська Правда» П. Пестеля, «Конституція» М. Муравйова. Обладнання: роздавальні картки з документами, схеми, таблиці, портрети декабристів. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Очікувані результати Після цього уроку учні зможуть: • визначати хронологічну послідовність подій даного періоду; • на основі опрацювання різних джерел інформації: аналізувати та узагальнювати історичні факти, що свідчили про піднесення національної ідеї, національного та суспільно-політичного рухів; зіставляти дані історичних та літературних джерел для аналізу програмових позицій антиурядових організацій; здійснювати критичний аналіз джерел та давати власну оцінку інтерпретації подій в історичних документах. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ . Актуалізація опорних знань учнів Евристична бесіда 1. До складу яких держав входили українські землі на початку ХІХ ст.? 2. Представники яких національностей проживали на території України? В якій кількості? 3. Чи розвивався в Україні на початку ХІХ ст. український національний рух? Які завдання він перед собою ставив? ІІІ . Мотивація навчальної діяльності У ч и т е л ь. В українському національному русі існували російська і польська течії, які виражали інтереси відповідно російського і польського народів, і представники цих течій у багатьох випадках покладали надії на допомогу українського народу. У першій половині XIX ст. посилюється невдоволення кризою феодально-кріпосницької системи та зростає опозиційність до самодержавної влади. Одним із показників цього процесу стало виникнення в українських землях масонських лож, які були організаційними формами об’єднання опозиційно налаштованої ліберальної еліти. ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу Під час розповіді учителя про масонство в Україні учні складають таблицю.
Завдання 1. Хто такі масони? Коли і як з’являються в Україні масонські організації? 2. Якими були особливості діяльності масонів в Україні, порівняно з країнами Європи? 3. Як ви думаєте, чи мала якесь значення діяльність масонських організацій в Україні для розгортання українського національно руху? Відповідь обґрунтуйте. У ч и т е л ь. Важливою сторінкою суспільно-політичного руху в Наддніпрянській Україні стала діяльність декабристів. Декабристи — члени таємних дворянських організацій, які мали на меті реформування Росії, до складу яких входили переважно військові офіцери і які отримали свою назву від російської назви місяця «декабрь», коли вони зробили невдалу спробу повстання. Робота в групах Клас поділяється на дві групи. Працюючи з джерелами інформації, учні опрацьовують зміст програмових документів декабристів — «Конституцію» М. Муравйова («Північне товариство») та «Руську правду» П. Пестеля («Південне товариство») . 1-а група «Руська Правда» Павла Пестеля «…Володіти іншими людьми як власністю своєю, продавати, закладати, дарувати в спадщину людей, подібно до речей, використовувати їх за власною сваволею без попередньої з ними угоди і єдино тільки для власного свого прибутку, вигоди, а іноді і примхи є справа ганебна, супротивна людству, супротивна законам природним, противна святій вірі християнській, противна, нарешті, заповідній волі всевишнього, який гласить у Святому Письмі, що люди перед ним усі рівні і що одні лише діяння їх і доброчинності ними роблять. І тому не може далі в Росії існувати дозвіл одній людині мати і називати іншу своїм кріпаком. Рабство повинне бути рішуче знищено, і дворянство повинне неодмінно відмовитися від мізерної переваги володіти іншими людьми… Увесь російський народ складає один стан — громадянський; всі сучасні стани знищуються і зливаються в один стан — громадянський. Всі різні племена, з яких складається Російська держава, визнаються російськими і, складаючи різні свої назви, станов- лять один народ російський… Постановляється корінним законом Російської держави, що будь-яка думка про федеративний устрій відкидається цілком як найзгубніший злочин і найбільше зло. Уникати належить усього того, що безпосередньо чи опосередковано, прямо чи непрямо, відкрито чи таємно до такого устрою держави вести б могло». (Турченко Ф. Г. Мороко, В. М. Історія України. Кін. ХVІІІ — поч. ХХ ст. — К.: Ґенеза, 2000. — С. 64–65) Завдання 1. Які основні положення цього документа? 2. Яким бачив майбутнє Росії Павло Пестель? 3. Яким чином він прагнув вирішити національне питання? Чи згодні ви з його пропозицією? 2-а група «Конституція» Микити Муравйова • У Росії скасовувалося кріпацтво і самодержавство. • Росія перетворювалася у федеративну державу, поділену на 13 штатів, проголошувалася конституційна монархія. • На території України утворилося б три держави: Українська (столиця — Харків), Чорноморська (Київ), Бузька (Одеса). • Влада в цих державах повинна належати урядовим зборам, обраним на основі майнового цензу. Завдання Заслухавши відповідь першої групи, група № 2 виконує такі завдання. 1. Спробуйте порівняти програмові положення «Руської Правди» Пестеля та «Конституції» Муравйова. 2. Чи однаково в них вирішувалося національне питання? 3. Яка програма була більш поміркованою? Чому? 4. Чиї погляди поділяєте ви і чому? Робота з таблицею Таблицю «Товариство об’єднаних слов’ян» учні заповнюють у процесі розповіді учителя
Завдання 1. Порівняйте програмові положення «Товариства об’єднаних слов’ян» з програмовими документами декабристів. 2. Як товариство пропонувало вирішити українське національне питання? 3. Заслухавши виступи учнів, визначте причини поразки виступів декабристів.
Виступ учнів з випереджальним завданням «Повстання на Сенатській площі 14 грудня 1825 р.» та «Повстання в Чернігівському полку». Робота з таблицею
Завдання • Визначте, який вплив на Україну мало польське повстання. V. Узагальнення та систематизація знань Історичний диктант Заповніть пропуски в реченні. 1. Перша масонська організація в Україні виникла у селі __ на ____ року. 2. Наприкінці XVIII — на початку XIX ст. масонські «ложі» виникли в __ , __ , __ , __ , __ та ін. містах. 3. Масонська ложа в Полтаві мала назву __ . 4. До полтавської ложі належали великі поміщики __ і __ , письменник __ . 5. Основне гасло масонів: «__ , __ , __». 6. Членів таємних дворянських організацій, які мали на меті реформування Росії і до складу яких входили переважно військові офіцери, називали __ . 7. Основною причиною декабристського руху стала криза __ . 8. Братами Андрієм і Петром Борисовими та Ю. Люблінським у Новоград-Волинському 1823 р. було утворене __ . 9. «Руська правда» бачила майбутню Росію виключно як єдину, унітарну неподільну державу, визнаючи право на самовизначення лише за __ народом. 10. «Конституція» М. Муравйова передбачала на території України утворення трьох держав: __ , __ , __ . VІ. Домашнє завдання Опрацювати відповідний матеріал підручника, повторити матеріал теми 1, підготуватися до уроку узагальнення.
| |||||||||||||||||||||
Переглядів: 1085 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |