Головна » 8 клас » Українська мова

Тематична контрольна робота № 6 (тестові завдання) з розділу «Речення зі звертаннями і вставними словами». Навчальне критичне аудіювання

Мета:  оцінити рівень навчальних досягнень восьмикласників з розділу «Речення зі звертаннями і вставними словами»; перевірити знання й уміння, необхідні для правильного використання речень зі звертаннями і вставними словами в мовленні; удосконалювати навички розпізнавати мовні явища, установлювати відповідність між ними, групувати, доповнювати тощо; формувати навички сприймати незнайомий текст і критично висловлюватися з приводу почутого.

Форма проведення тематичної контрольної роботи: виконання тестових завдань закритої і відкритої форми.

Обладнання: тестові завдання.

Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою і завданнями уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Ознайомлення з критеріями оцінювання тестових завдань. Проведення інструктажу щодо виконання їх.

ІV. Виконання тестових завдань закритої і відкритої форми за варіантами

Варіант 1

1. Знайти речення, у якому звертання стоїть на початку.

А  Ти зійди на гору, брате, і поглянь на схід: стали світлі наші хати і просторий світ (Я. Колас).

Б  О ліро пушкінська, на світ увесь брини про зорі щастя (М. Ткач).

В  Ми зберегли тебе, вкраїнська мово, щоб лютий ворог не поранив (П. Тичина).

Г  Добридень, тату мій і далі неосяжні, прийміть любов мою й тепло пісень моїх (В. Симоненко).

2. Визначити речення з поширеним звертанням.

А  До тебе, Україно, наша бездольная мати струна моя перша озветься (Леся Українка).

Б  Пригадайте, мамо, те прощання край воріт, де сяяла роса (Д. Павличко).

В  Микито, знов мою пораду ти забув і судиш про князів (І. Кочерга).

Г  До тебе, мій дорогий юний друже, приходять усе нові та нові книжки, які відкривають безмежні обрії знань (Р. Братунь).

3. Знайти речення зі вставним словосполученням.

А  Густий, соковитий, запашний бур’ян з-під ніг слався, мені здавалося, до самого обрію (П. Панч).

Б  Оце (одного разу було свято й погода) сиділа стара Кармелиха коло своєї хати на призьбі, дивилася у поле на шлях (Марко Вовчок).

В  Почуття підлого переляку і жадоби жити (за всяку ціну жити!) змагалося з почуттям честі, з почуттям самозбереження, важливішого, ніж збереження фізичне (І. Багряний).

Г  Чи тільки терни на шляху знайду, чи стріну, може, де і квіт барвистий (Леся Українка).

4. Знайти речення, у яких вставні слова виражають упевненість.

А  Безумовно, ти хоч не феномен, але спритний чоловік (О. Корнійчук).

Б  Мені тепер відкрилося, нарешті, що людина створена для любові, для кохання, для зачарованості й захопленості (П. Загребельний).

В  Живу, як знаєте, я на хуторі, якраз на узліссі (Остап Вишня).

Г  Увечері, справді, пішов дощ (Ю. Смолич).

5. У яких реченнях допущено пунктуаційні помилки?

А  О поле, й дорога, і річка, й узлісся зелене! Ви в серці у мене (Л. Первомайський).

Б  О незвичайна, чародійна мово, Хоч пронеслася молодість громово, Твій звук у мене в серці не затих (Д. Павличко).

В  О Львове батьку мій камінний, знаю, Як мучила тебе страшна жада в бою, коли напасницька орда Топтала й роздирала Русь безкраю (Д. Павличко).

Г  За все тобі спасибі, низький уклін о земле, наш уклін! (І. Гончаренко).

6. Установити відповідність між реченнями і типами вставних конструкцій, ужитих у них.

А  Юні друзі, ви, певна річ, полюбляєте мандри

(В. Бакланов).

Б  Література, за висловом письменника, наповнює ідеї плоттю й кров’ю (І. Цюпа).

В  В ім’я миру і злагоди народів, напевне, кожний із нас не пошкодує віддати розум і здібності, віддати всі найкращі сили своєї душі (О. Гончар).

Г  А я хвилинку виберу, скажу про командира (отак за першим спогадом і другий виплива): душа у нього щира… (А. Малишко).

Д  А ці вміння розмовляти і слухати (як зазначає більшість учених-психологів) дуже важливі для людини (З журналу).

Е  Мабуть, не злічити всіх визначень сили і краси народного поетичного слова (Г. Бойко).

1   Вставне слово.

2   Вставне словосполучення.

3   Вставне речення.

 

 

7. З’ясувати відповідність між реченнями і типом вставних конструкцій за вираженням ставлення мовця до повідомлюваного.

А  Жахіть війни, на щастя, ви не зазнали... (О. Гончар).

Б  Мабуть, передчуття розлуки властиве людині

(І. Цюпа).

В  Зрештою, навчання триває і після закінчення школи

(І. Цюпа).

Г  На материні прохання, уявіть собі, ніхто не зважає

(О. Довженко).

Д  Чигирин, здається, глянув не в очі, а в душу брата

(М. Стельмах).

Е  Тепер, щоправда, досить було голо і сумно

(І. Франко).

1   Активізація уваги.

2   Вказівка на джерело повідомлення.

3   Послідовність викладу.

4   Почуття.

5   Невпевненість.

6   Упевненість.

 

 

8. Відновити текст, поширюючи речення вставними конструкціями з довідки. Визначити їхню функцію.

Того літа пощастило мені довідатися про те, чого раніше й підозрювати не міг. Я взнав від Миколки, що не тільки люди ходять у гості одне до одного, а й дерева до дерев. Так, верба в лузі ходить у гості до калини. І квітки вчащають у гості до квіток — настурція до калачика, красоля до повитиці, матіола до березки, бо їм теж кортить побути разом.

Комусь іншому я й не повірив би, але як я міг не повірити Миколці Кострубі, у якого за незмінного свідка завжди виступав пес Боніфацій! (За Є. Гуцалом).

Довідка: наприклад, напевне, мабуть, скажімо, певне, гадаю.

9. Скласти два речення так, щоб у першому слово здавалося було вставним, а в іншому — членом речення.

Варіант 2

1. Знайти речення, у якому звертання стоїть у кінці.

А  Мужай, прекрасна наша мово, серед прекрасних братніх мов (М. Рильський).

Б  Кобзарю, знаєш, нелегка епоха оцей двадцятий невгамовний вік (Л. Костенко).

В  Гей рицарю жадібний, стережись (М. Бажан).

Г  Я сирота з Вільшаної, сирота, бабусю (Т. Шевченко).

2. Знайти речення з непоширеним звертанням.

А  Краю героїчний, пісне соколина, ми розбили бурі вільними грудьми, підняли ми в лузі журну ту калину, Україну славну звеселили ми (В. Сосюра).

Б  Гірке, Тарасе, твоє панування, краще б до людей ішов у найми (С. Васильченко).

В  Південний краю, як тепер далеко лежиш від мене ти (Леся Українка).

Г  Запалай, мій вогнику крилатий, полум’ям привітним і незлим (А. Малишко).

3. Знайти речення зі вставним словом.

А  Дівчина не намагалася заплутувати слідів, вона вкидала всі листи до тої самої скриньки, а коли й не до тої самої, то принаймні в тому самому поштовому відділенні, що значилося під цифрою сім (П. Загребельний).

Б  Тепер, щоправда, довкола було досить голо і сумно (І. Франко).

В  І враз, неждано і чудно для ранку, сплеснули мідні звуки оркестру (Ю. Смолич).

Г  У неволі тяжко, хоча й волі, сказать по правді, не було (Т. Шевченко).

4. Знайти речення зі вставними словами, які виражають невпевненість.

А  Нас не злякають ці гори, де, може, не ступала людська нога (О. Гончар).

Б  Звісно, чумаки завжди рушають до схід сонця, щоб захопити холодку (О. Стороженко).

В  Ти, мабуть, не знаєш, що наша дивізія носить ім’я мого рідного міста (О. Гончар).

Г  І ось, нарешті, вершина (О. Гончар).

5. У яких реченнях допущено пунктуаційні помилки?

А  Печаль і гордість повніть, моє слово… (М. Нагнибіда).

Б  Орачу мій, господарю великий, гостило в тебе сонце за столом… (М. Стельмах).

В  Ой водо-водограй грай для нас, грай, танок свій жвавий ти не зупиняй (В. Івасюк).

Г  Луки, луки, пропахлі сіном прілим, чи ви мене впізнали, земляка? (В. Симоненко).

6. Установити відповідність між реченнями і типами вставних конструкцій, ужитих у них.

А  Вода ж тут, самі бачите, яка: в ній сила земна і сила сонця (І. Цюпа).

Б  Раніше, бувало, друкувався навіть у столичних газетах і журналах, а тепер писав здебільшого для себе, для душі (І. Цюпа).

В  Ось, я бачу, що багато хто з молодих починає з мініатюр… (О. Гончар).

Г  Дивна річ, саме так народжується мудрість, щирість, ніжність - усе те, на чому стоїть сей світ

(О. Марченко).

Д  Радина мама (тата в нього не було) була вчителькою музики (Ю. Яновський).

Е  І, мабуть, усі ми тоді почували себе молодими, дивлячись на вічно молоду «Енеїду» і «Наталку Полтавку» (Б. Лепкий).

1   Вставне слово.

2   Вставне словосполучення.

3   Вставне речення.

 

 

7. З’ясувати відповідність між реченнями і типом вставних конструкцій за вираженням ставлення мовця до повідомлюваного.

А  Ти, по-моєму, не знаєш, що наша дивізія носить ім’я мого рідного міста (О.Гончар).

Б  Легенькими хвильками озеро набігло на греблю, і, очевидно, підточувало її (Ю. Збанацький).

В  На жаль, не завжди і не все так робиться, як говориться (Ю. Смолич).

Г  Чуєте, в неволі іноді згадаю своє стародавнє

(Т. Шевченко).

Д  Я, значить, вас один раз десь зустрічав

(О. Корнійчук).

Е  Денис, безумовно, дужим ударом проломив стіну

(О. Гончар).

1   Активізація уваги.

2   Вказівка на джерело повідомлення.

3   Послідовність викладу.

4   Почуття.

5   Невпевненість.

6   Упевненість.

 

 

8. Відновити текст, поширюючи речення звертаннями з довідки. Визначити їхню функцію.

Ти, як море, безконечна, могутня, глибинна. Котиш і котиш хвилі своїх лексиконів, а їм немає кінця-краю.

У тобі мудрість віків і пам’ять тисячоліть, зойк матерів у годину лиху і непереможний гук лицарів твоїх у днину побідну, пісня серця дівочого в коханні своїм і крик новонародженого. У тобі неосяжна душа народу, його мудрість і щедрість, радощі й печалі, його труд і піт, і кров, і сміх, і безсмертя його.

З тобою я найбагатший і найдужчий у світі, а без тебе — перекотиполе, що його вітер несе у сіру безвість, у млу небуття.

Ти є Правда, Добро і Краса народу нашого. Тож такою і будь вічно! (За С. Плачиндою).

Довідка: мово рідна, світлоносна, красо моя, скарбе мій єдиний, твердине моя.

9. Скласти два речення так, щоб у першому слово восьмикласники було звертанням, а в іншому — членом речення.

Оцінювання тестових завдань

Тип

завдання

Завдання закритої форми

Завдання відкритої форми

з вибором однієї відповіді

з вибором кількох відповідей

на встановлення

відповідності

Номер завдання

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Варіант 1

Б

Г

А

А, Г

В, Г

А­2, Б­2,

В­1, Г­3,

Д­3, Е­1

А­4, Б­5,

В­3, Г­1,

Д­5, Е­6

 

 

Варіант 2

Г

Б

Б

А, В

А, В

А­2, Б­1,

В­2, Г­2,

Д­3, Е­1

А­5, Б­2,

В­4, Г­1,

Д­3, Е­6

 

 

Кількість балів

1 б.

1 б.

1 б.

2 б.

2 б.

6 б.

6 б.

6 б.

4 б.

 

 

29–28 балів

12 б.

16–14 балів

6 б.

27–26 балів

11 б.

13–12 балів

5 б.

25–24 балів

10 б.

11–9 балів

4 б.

23–22 балів

9 б.

8–7 балів

3 б.

21–20 балів

8 б.

6–3 балів

2 б.

19–17 балів

7 б.

2–1 бал

1 б.

 

V. Проведення навчального критичного аудіювання

Сприймання на слух учнями незнайомого тексту

Текст 1.

Ø   Прослухати текст. Визначити його стильову належність. Умотивувати свою відповідь. Довести, що заголовок розкриває тему висловлювання. Дібрати власний заголовок.

КОСТЯНТИН ОСТРОЗЬКИЙ І ЙОГО АКАДЕМІЯ

ХІ століття. Кращі сини України організовують при церквах братства, які всіма можливими засобами підтримують церкви і священників. Братства ставали важливою політичною та культурною силою в житті народу. З ними пов’язано зростання кількості шкіл, поширення рукописних книг. Але в Україні стояла потреба створення вищого навчального закладу, довкола якого могли б згрупуватися всі інтелектуальні сили народу.

На той час одним із найпомітніших центрів культури в Україні було місто Острог на Волині — резиденція князя Костянтина Острозького, який віддав багато сил і коштів на захист православної віри й на розвиток освіти рідного краю. 1580 року князь відкрив вищу школу, яку в різних документах називають то ліцеєм, то колегією, то академією. З усіх усюд України, а також з-поза її меж запрошував Острозький до себе видатних богословів, учених, письменників, діячів культури. І зовсім невипадково саме тут опинився відомий у майбутньому друкар Іван Федоров, якого життєві обставини змусили втікати з Москви. 1581 року в Острозі було надруковано Біблію, що ввійшла в історію під назвою Острозької. Це, до речі, найперша повна друкована Біблія в усьому слов’янському світі.

З Острогом пов’язані імена відомого тогочасного поета Дем’яна Наливайка (брата гетьмана Северина Наливайка), Герасима і Мелетія Смотрицьких, Клірика Острозького — визначних учених і письменників.

Сам Костянтин Острозький — один із найвпливовіших і найбагатших шляхтичів в усій польській державі — відзначався гордим і незалежним характером. На засіданнях сейму Речі Посполитої, захищаючи православну церкву, він вступав у конфлікт з усією шляхтою і королем. Різними способами спокушали його католики поміняти непрестижну «мужицьку» віру, але він лишався вірним сином свого народу (За М. Слабошпицьким).

Матеріал для вчителя. Резиденція — місце перебування, проживання урядовців, керівників держав, визначних осіб.

Ø   Поміркувати над останнім абзацом. Пригадати, про які часи України йдеться? Що вам відомо про них?

Ø   Скласти план тексту.

Коментар учителя. Увага! Критичне аудіювання вимагає висловлення власної думки з приводу почутого, своєї згоди чи незгоди з певним твердженням.

Текст 2.

Прослухати уривок тексту. Визначити тип мовлення. Що нового ви дізналися? Які слова зустріли вперше? З’ясувати їх значення за тлумачним словником.

Що таке на світі щастя? — спитав би я у дуже письменних. Частенько чуєш, люди кажуть: отой щасливий. Глянеш на того щасливого, а він тобі показує на другого, а сам жалується на свою недолю. Звуть щасливими і тих, що весь свій вік нічого не дбають, як мій Павлусь. Бог їм усе дає, а вони нудяться світом, не знають, що в них є і чого їм треба. Звуть і скупого щасливим, бо у його багацько грошей; а він, неборак, увесь свій вік стереже тих грошей, як Рябко на ланцюгу, ніякої користі з них не має — і голодний, і холодний, ще гірш од якого-небудь бідолахи. Ні, панове, по-моєму, той тільки щасливий, хто другому не завидує, а дякує Бога за те, що він йому послав,— той, кого Господь благословив на добрі діла, що розкинулися вони по світу, як розрослася пшениця на добре виораній ниві. Нагодує вона і пахаря, і його сусідів, попаде од неї скибка і старцеві в торбу. Не той тільки щасливий, що сам натріскається і виспиться, а той, що й другого нагодує і заспокоїть, бо у такого і душа буде не голодна (За О. Стороженком).

Ø   Поділити текст на частини і скласти план.

Ø   Дати відповіді на запитання за змістом тексту:

1. Кого автор хотів спитати про щастя? Чому саме?

2. Чому звуть щасливими тих, хто ні про що не дбає?

3. З ким автор порівнює скупого і чому називає його щасливим?

4. Кого насправді слід уважати щасливим?

5. Подумати, чому не можна завидувати іншим?

6. З’ясувати зміст останнього речення. Чи згодні ви з цим висловлюванням? Аргументувати свою думку.

Ø   Висловити власні міркування щодо розуміння щастя.

Колективна робота з пам’яткою

Ø   Прочитати пам’ятку й назвати особливості критичного аудіювання тексту.

 ПАМ’ЯТКА Як працювати над текстом, що пропонується для критичного аудіювання

1. Прослухати текст.

2. Визначити стиль і тип мовлення.

3. Поміркувати над темою й основною думкою тексту.

4. З’ясувати значення незнайомих слів.

5. Скласти план відповідно до теми і змісту висловлювання.

6. Оцінити позицію автора щодо описаних подій, явищ у тексті.

7. Висловити власні міркування на подану тему, дотримуючись стилю, логіки та послідовності викладення думок.

 

VІІ. Організований збір зошитів для тематичних контрольних робіт

VІІІ. Домашнє завдання

Скласти узагальнювальну таблицю за матеріалами вивченого з теми «Речення зі звертаннями, вставними словами». Дібрати приклади з творів художньої літератури.


Переглядів: 4807 | Теги: Звертання, вставні слова

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar