Головна » 7 клас » Всесвітня історія

Господарське й повсякденне життя в середньовічній Європі

Очікувані результати

Під час уроку учні візьмуть участь в історичній реконструкції; вони отримають знання про цеховий устрій Середньовіччя шляхом персоніфікації та драматизації; продовжать роботу з історичними джерелами, історичною картою, додатковою літературою; знатимуть, як розвивалася торгівля в середні віки.

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина уроку

ІІ. Актуалізація знань учнів

Самостійна робота

1.      Підкресліть ті слова, які свідчать про розвиток міського самоврядування.

Бургомістр, старшина, учень, мер, гільдія, міська рада, цех, шедевр, розподіл праці, підмайстер. (Бургомістр, міська рада, мер)

2. Допишіть слова до середньовічної приказки: «Міське повітря робить людину __» . (вільною)

3. Заповніть пропуски у тексті «Життя у середньовічному місті».

Будинки будували у __ поверхи. На центральній міській площі будували __ та __. Помиї зазвичай виливали __. Увійти до міста можна було тільки через __. (два, собор і ратушу, на вулицю, ворота)

4. Оберіть правильну відповідь.

Середньовічні міста з’являлися:

а) на перетині торгових шляхів;

б) у морських гаванях і переправах;

в) біля стін великих монастирів і замків феодалів;

г) правильно все перераховане.

5. Співвіднесіть терміни та поняття.

1) Ратуша

а) документ, який надавав або підтверджував ті або інші права

2) Бургомістр

б) будівля місцевого самоврядування

3) Хартія

в) група найбагатших і найвпливовіших городян

4) Патриціат

г) глава місцевого самоврядування

Відповідь: 1 б; 2 г; 3 а; 4 в.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1.      Розвиток ремесла

Історична реконструкція

Ця частина уроку готується заздалегідь. Група учнів знайомиться з текстом параграфа та історичними документами. Малюються вивіски ремісничих майстерень, емблеми цехів, які розвішуються в класі.

Обираються майстри, підмайстри та учні, король, воїни, купці, міняйли, визначається місце проведення ярмарку.

Учитель виступає в ролі розповідача.

Учитель. Дія розгортається на вулиці Святого Якоба біля невеликого будинку, над дверима якого висить вивіска із зображенням ювелірних прикрас.

Бюргер Йоганн Тойнбург. Я, старий бюргер міста Кельна, оголошую всім, що віддаю благопристойному мужеві, золотих справ майстру Айльфу Бруверу, мого законного сина Теніса, для вивчення ремесла золотих справ у Кельні на 8 років без перерви.

Теніс. Я даю на це свою згоду.

Золотих справ майстер Айльф Брувер. Я беру Теніса учням та зобов’язуюсь годувати Теніса усі 8 років.

Бюргер Йоганн Тойнбург. Я зобов’язуюсь всі 8 років одягати його відповідно до становища, яке він посідає.

Теніс. Якщо трапиться, що я, названий вище Теніс, втечу від Айльфа, мого майстра, і стану самостійно займатися вказаним вище ремеслом до закінчення восьми років, то я зобов’язаний заплатити майстрові Айльфу штраф у 42 гульдени. (Із договору про наймання учня [12, С. 54-55].)

Учитель. Пройшло 8 років. Теніс став підмайстром, але це далося йому нелегко.

Теніс. Я вісім років тягав воду, рубав дрова, топив піч, наглядав за дітьми, бігав містом за дорученнями майстра. Я терпів голод, побої та лайку. Я вчився. Тепер я став підмайстром. Мені потрібно заробити грошей, зняти хатину та купити їжі. А ще я дуже хочу стати майстром. Я вже почав роботу над шедевром.

Учитель. З’являються друзі Теніса - підмайстри - Альфред і Жерар.

Альфред (підмайстер-ткач). Привіт Теніс! Де ти житимеш на цьому тижні? У передмісті стара Гуттенберг здає хатину. Разом нам вийде дешевше. У мене справи зовсім погані. Я працюю у старого Кертіса, ну ти знаєш, - синя вивіска, а на ній червоне полотно. Господар замучив своїми прискіпуваннями та штрафами. Ми навіть допомогти один одному під час роботи не можемо. Так я можу й у «вічних підмайстрах» залишитися.

Жерар (підмайстер-кушнір). А все тому, що ви не вступаєте до союзу підмайстрів! Ось ми вчора відправили листа підмайстрам зі Страсбурга. Слухайте! (Поважно читає документ.)

«Ми просимо вас, дорогі друзі-підмайстри, щоб ви припинили роботу у Страсбурзі доти, доки майстри не погодяться дотримуватися наших старих звичаїв та грамоти, скріпленої печаткою. Якщо ж ви не зробите того, про що ми просимо, то знайте, що всі добрі підмайстри поставлять вам це у провину та вам доведеться відповідати за це. Ми сподіваємося, що ви не підете проти всіх добрих підмайстрів і не дасте вмовити себе. Якби це трапилося, то підмайстри років 10-20 не забудуть цього. Убережи вас Бог від цього. Робіть нам те, що ви хотіли б, щоб ми робили вам. Ми, підмайстри, повинні міцно триматися один одного, бо майстри інших міст підтримують страсбурзьких майстрів» [3, С. 181].

Учитель. Поки Жерар читав приятелям звернення до побратимів-підмайстрів, до них підійшов старий майстер Йоганн Тойнбург.

Йоганн Тойнбург. Досить даремно базікати! Тенісе, на тебе чекає старшина нашого цеху. Йдемо.

Старий майстер і Теніс рушили до будинку, де на них чекав старшина. Над будинком висів герб цеху золотих справ майстрів. Старшина цеху Вальтер Штрас урочисто зачитав статут Тенісу.

Старшина цеху Вальтер Штрас. Охочий посідати місце самостійного майстра в цеху повинен зробити золоту каблучку ажурної роботи, англійський зап’ясток, зап’ясток, який дарують на заручинах, гравірований та черлений, і кільце для рукоятки кинджала (Зі статуту ювелірів міста Любека [3, С. 180].)

Теніс. Я не впораюся з цим і за декілька років. Так я можу у «вічних підмайстрах» залишитися.

Учитель. Пройшло п’ять років і ось, нарешті, Теніса урочисто при­ймають у майстри. Він присягає на вірність цеху.

Теніс. Я свято зберігатиму таємниці майстерності свого цеху.

Я зобов’язався купувати сировину для своїх виробів лише у торговців Бремена.

Я зобов’язався не мати більше двох учнів.

Я зобов’язався не працювати з настанням ночі та при світлі місяця.

Я зобов’язався продавати свої вироби за цінами, встановленими цехом.

Я зобов’язався дотримуватися вимог щодо якості виробів, встановлених цехом.

Якщо я порушу це правило, то вважатиму справедливим накладення штрафу, покарання біля ганебного стовпа, вигнання з цеху залежно від моєї вини [10, С. 67-68].

Запитання для бесіди

1) Як ви вважаєте, для чого були необхідні вивіски над ремісничими майстерними?

2) За яких умов хлопчик міг стати учнем?

3) Яку роботу виконував учень?

4) Скільки могло пройти часу, перш ніж учень ставав підмайстром?

5) Наскільки відрізнялося життя учня та підмайстра?

6) Як підмайстри намагалися захистити свої права?

7) Що повинен був зробити підмайстер, щоб стати справжнім май­стром?

8) Яким чином цех обмежував діяльність майстра?

9) Що чекало на майстра в разі порушення цехового статуту?

2. Розвиток торгівлі

Учитель. Ніч застала італійських купців у дорозі. Караван рухався вузькою дорогою лісу, і було важко будь-що побачити на відстані 10 кроків.

Непривітний темний ліс раптово наповнився гучними криками, дзвоном заліза та іржанням коней, що вискочили з-за дерев; люди у кольчугах хапали мулів за поводдя, оточували розгублених купців, стягували з коней пакунки. Результат сутички був вирішений: купців потягнули у хащі.

Купці. Куди ви нас тягнете? Сам папа дав нам охоронну грамоту! Ви за все відповісте, я скаржитимуся королю!

Учитель. Відповідь, що прозвучала, приголомшені купці усвідомили не одразу.

Воїн. Так ось і сам король!

Учитель. При неясному світлі, що виглянуло через хмари місяця, всі побачили надзвичайно огрядну людину, що сиділа на пні, та почули, як воїн у кольчузі доповідав йому про здобич. Це був король Франції Філіпп I.

Король Франції Філіпп I. Жерар, половину казни віддай італійським купцям. Поверни гостям половину пакунків - для нашого двору вистачить й однієї половини. Не можна відібрати все - це б було негостинно для нашої країни. Достав їх до найближчого млина, й нехай вони там переночують до ранку, а звідти дістануться до Шампані.

Учитель. Коли король сховався у пітьмі, пролунали вигуки обу­рення.

Купці. Хіба це король?! Що це за вартовий порядку, якщо він нас обібрав?! Цей король - розбійник або це не король взагалі!

Учитель. Але купцям нічого не залишалося, як чекати до ранку, а потім продовжувати свій шлях на ярмарок до Шампані [6, С. 86-87].

Робота з історичним документом

Учитель пропонує учням прочитати історичний документ та дати відповіді на запитання.

Текст 1. Із митної відомості ринку м. Нарбонні (XIII ст.) 
[17, С. 55-56]

Кольорове і біле французьке сукно... Червоне сукно, пофарбоване кошеніллю. Фіжакське, кагорське й альпійське сукно. Лерідське сукно, коричневе й пурпурове. Нарбоннське сукно. Ряднина й полотно. Шампанські полотна. Реймські полотна. Біла й кольорова ломбардська та барселонська бумазея. Біла й фарбована барселонська бумазея. Кордовська шкіра і баранячі шкури, підбиті кордовською шкірою. Оленячі шкури. Червона кордовська шкіра. Вичинені баранячі шкури. Кролячі та білячі шкурки. Кроляче хутро. Шкури видри. Шкури козенят. Віск і голови цукру. Галун... римський кмин, мигдаль; камедь, чорнильний горішок..., рис, вовна, льон, коноплі, мідь, латунь..., олово, залізні горшки, бургундський та інший дріт. Залізо, сталь, білило і тверде мило, рідке мило, смола, борошно, свинець, фіги, ізюм, каштани, мед, сірка, красильний жовтник, дьоготь, солонина, попруги, тятиви, вірьовки, горіхи, жир, сало і сир, масло, вино, жито, наконечники списів і металеві пластинки, стремена, шпори, вовняні ковдри, чашки, оброблений самшит, дзеркала, ложки, срібло, золото, панцири, папір, коцюби, лемеші й мотики, склянки, посуд.

Запитання до тексту

1) Які ремесла були розвинені у середньовічній Європі?

2) В яку пору року проводився такий ярмарок?

Робота з історичною картою атласа «Торгівля та ремесло країн Європи та Близького Сходу у X-XV ст.».

Учитель пропонує учням назвати місця найбільших ярмарків.

Учитель. Існував розклад проведення будь-якого ярмарку:

1) показ (8 днів) - розпаковування товарів і розміщення їх на лавках;

2) продаж (60 днів) - продаж сукна (10 днів), шкір і хутра (10 днів), спецій (10 днів), вагових товарів (30 днів);

3) розрахунки (14 днів) - оплата куплених товарів.

Учитель наголошує, що вельми важливим питанням була оплата товару, та надає слово міняйлам.

Міняйли готують зображення монет на папері, які демонструють класу.

Старший міняйло. В Європі у середні віки перебували в обігу різноманітні грошові одиниці:

• денарій - протягом VIII-XIII ст.;

• гріш і флорін - у середині XIII - на початку XVI ст.;

• талер - у XVI–XVIII ст.

Французький міняйло. У 1266 р. у Франції в результаті грошової реформи з’явився гріш. Один гріш дорівнював 12 денаріям. У 1360 р. з’явився перший франк, який як основна грошова одиниця Франції дожив до XX ст. Були також екю, луїдори, флоріни, салю.

Англійський міняйло. В Англії карбували пенні, шилінги, які дорівнювали 12 пенні, нобль, що складав 10 шилінгів. Перші талери почали карбувати у 1518 р. [6, С. 88-89].

Учитель. Купці міст для реалізації товарів об’єднувалися в гільдії. А міста об’єднувалися у спеціальні торговельні союзи.

Робота з історичною картою атласа «Торгівля та ремесло країн Європи та Близького Сходу в X-XV ст.»

Учитель пропонує учням дати відповіді на питання й виконати завдання.

1) Назвіть міста, які були об’єднані у торговельні союзи. Який союз об’єднував ці міста?

2) Назвіть основні напрями перевезення товарів.

3) Що везли на ярмарки до Європи, що вивозили з Європи на Схід?

4) Назвіть великі центри виробництва тканини, металевих виробів, суднобудування.

IV. Закріплення знань

Запитання для бесіди

1. Дайте характеристику умовам торгівлі.

2. Назвіть причини виникнення купецьких гільдій.

3. Назвіть найважливіші райони середньовічної торгівлі.

4. Для чого були необхідні міняйли?

VІ. Домашнє завдання

1. Прочитати відповідні розділи підручника.

2. Описати шлях купця з Італії міста на ярмарок до Шампані.

3. Підготуватися до уроку узагальнення: скласти по 6 питань до кожної теми.


Переглядів: 909 | Теги: Середньовічна Європа

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar