Головна » 7 клас » Українська мова

Усний докладний переказ розповідного тексту художнього стилю з елементами опису зовнішності людини

Мета: удосконалювати мовленнєво-мислительні вміння учнів усвідомлювати тему й основну думку тексту, тип і стиль мовлення прочитаного; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати аналіз художнього тексту розповідного характеру з елементами опису зовнішності людини, сприймати текст, розуміти його, докладно усно відтворювати, використовуючи виражальні авторські засоби.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку

ІІІ. Робота з текстом переказу (підготовча робота до усного докладного переказу)

Читання мовчки (слухання) тексту учнями

Ø  Прочитати уривок з твору Григорія Квітки-Основ’яненка «Сердешна Оксана».

Уже туж-туж Векла дожидала зятя. От-от у Пилипівку почнуть старости заходити до неї, бо вже її дочці Оксані буде шістнадцятий рік. А що то за дівка була! Білявенька, моторненька, швидка, прудка, на річах бойка, проти всякого звичайненька. Де вона, там з неї і регіт, і сміх, і іграшки, і вигадки. Як то в матері не було ніякого хазяйства, а все жила з копійки, то Оксані нічого й робити було. Чи вчинила хлібця, чи спекла — мерщій до подруг: там її ждуть, дожидають, як навесні ластівки; бо як защебече, як забаляндрасить, так усім весело, хоч цілий день слухав би її, а вже розсмішити — так подавай! Коли б мертвий чув, як вона баляси точить, то й той би розреготався, не то вже живий, що так і лягають від сміху. На вулиці, на вечорницях, у колядці наша Оксана перед веде; без неї не знали, що б і робити.

А хоч би яка весела була, та побачить старця, каліку або погорілого, уже вона все покине — зараз до нього, розпитує, візьме за руку, поведе до себе, нагодує, обділить чим бог послав, на дорогу дасть і випровадить за село; тільки й видно її, як вона коло бідності в’ється та знай слізоньки утира. Обділила, випроводила, слізоньки втерла, біжить… уже і верховодитьтак як була.

Набігається у хрещика, виморить усіх, давай хороводи водити! Повела кривого танцю, так що другі дівчата! Їх і не видно за нею. Як зірочка вечірня між усіма зірками; як утінка по воді пливе, та вихиляється, та головкою поводить, та веселенько на всіх погляда… а як зведе пісеньок, знаєте, що при хороводах треба співати, так як та сопілочка або тихесенький дзвоник… Усі інші співають на весь рот, а вона і губоньок не роззіва, та її голосочок чують від усіх, що так за серце і бере (За Г. Квіткою-Основ’яненком).

Бесіда за змістом тексту

1. З’ясувати, про що розповідається в тексті.

2. Визначити тему й основну думку висловлювання.

3. Назвати головну героїню твору. Які художні засоби використав митець, щоб розповісти про дівчину?

4. Визначити мікротеми висловлювання. Скласти план тексту.

Орієнтовний план

1. Оксана — шістнадцятилітня дочка Векли.

2. Що за дівка!

3. Ставлення Оксани до старців, калік.

4. Весела «зірочка між усіма зірками».

Ø  Виділити в тексті опис. Назвати його структурні частини:

1) Загальна характеристика дівчини (А що за дівка!).

2) Опис головної героїні твору (Білявенька, моторненька, швидка, прудка, співає як та сопілочка або тихенький дзвоник).

3) Узагальнені висновки (На вулиці, на вечорницях, у колядці наша Оксана перед веде; без неї не знали що б і робити).

Мовностилістичний аналіз тексту

1. Описати одним реченням Оксану.

2. З чим порівнює автор шістнадцятилітню дівчину?

3. Які художні означення використовує автор для опису Оксани?

4. Пояснити значення фразеологічного звороту баляси точить.

5. Пояснити лексичне значення виділених у тексті слів.

Повторне читання тексту

Учні уточнюють, чи правильно вони запам’ятали послідовність розповіді, визначають виражальні засоби, використані автором при описі зовнішності дівчини.

IV. Усне переказування тексту

Скласти усний докладний переказ тексту-розповіді відповідно до плану, використовуючи опис дівчини.

V. Узагальнення зробленого на уроці

VI. Домашнє завдання

Письмово докладно переказати художній текст розповідного характеру з елементами опису зовнішності людини, опрацьованого на уроці.


Переглядів: 1631 | Теги: переказ

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar