Головна » 6 клас » Всесвітня історія

Узагальнення за темою «Давній Рим у VІІІ—І ст. до н. е.»

Мета: розглянути політичну ситуацію у Римі в І ст. до н. е.; показати причини, перебіг і наслідки повстання Спартака; вчити готувати повідомлення на основі плану з використанням додаткових джерел; виховувати в учнів повагу до героїв минулого, солідарність, співчуття.

Обладнання: карта, картки з датами, ребус «Спартак», малюнок «Знайди помилку», діаграма «Кількість рабів у Римі», репродукція картини А. Шилова «М. Лієпа в ролі Красса в балеті "Спартак”».

Тип уроку: узагальнювальний з використанням інтерактивних методів навчання.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань

 Перевірка знань у малих групах

1. «Вчитель» — гра «Слабка ланка» (див. додаток 2).

2. «Лідер» — гра «Впізнай мене».

а) Він прагнув дати землю збіднілим громадянам, забравши її надлишок у патриціїв;

6) він наказав продавати хліб голодним і безробітним людям за дуже низькими цінами;

в) він розпорядився наділяти селян землею за межами Італії — на завойованих Римом землях.

II. Засвоєння нових знань

Очікувані результати

• Гладіатор Спартак, 73–71 рр. до н. е. (3 бали).

• Характеристика Спартака (6 балів).

• Причини поразки повсталих (9 балів).

• Яку мету ставив перед собою Спартак як ватажок повсталих? Чого, на твою думку, не вистачало, щоб її досягти? (12 балів)

Рабство в Римі

 

За скільки років було ввезено 150 тис. рабів? А 500 тис.? Значить всього за 150 років у Рим було ввезено ... тис. рабів?

 Метод «Мікрофон»

Як ви думаєте, чи змінилося ставлення до рабів у Римі?

Робота в парах

Робота за завданням 284 робочого зошита С. В. Д’ячкова.

На Бичому ринку в Римі разом з худобою люди продавали людей! Римлянин напучував свого сина: «Цього дня, коли купуєш ти свого першого раба, не забувай, що є знаряддя «німі», «мукаючі» та «здатні говорити». Ти повинен  купити  міцне,  надійне  знаряддя.  Пам’ятай:  раб  не  людина!  Він мусить або працювати, або спати. І найголовніше: скільки рабів — стільки ворогів. Пам’ятай про це завжди! Ну все, бажаю вдалої покупки».

Життя рабів

  Робота у малих групах (четвірках)

Прочитати текст на С. 208 підручника, підготуватися до роботи «Закінчити речення»:

1. У рабів не було імен. Їх називали ... (за назвою країни, звідки вони були родом).

2. Раби працювали ... (вдома, в полі, каменоломнях).

3. Чи їли раби м’ясо кожного дня, адже вони виконували дуже важку фізичну роботу? (Ні, тільки на великі свята, щодня вони їли кашу, хліб, овочі.)

4. Щоб раби не хворіли їм на сніданок давали... (часник і цибулю).

5. За який злочин одного раба вбивали всіх рабів, які мешкали в будинку рабовласника? (За вбивство господаря)

Гладіатори

У ч и т е л ь. Вас не здивує, якщо я скажу, що раби вбивали один одного на арені цирку для розваги римлян? Як називали таких рабів? Що ви знаєте про гладіаторів?

Послухайте уривки з віршів відомих поетів і скажіть, що нового ви дізналися про гладіаторів.

Так описував бій гладіаторів Тарас Шевченко:

... другий день

Реве арена. На арені

Лідійський золотий пісок

Покрився пурпуром червоним,

В болото крові замісивсь.

А сіракузьких назореїв

Ще не було у Колізеї.

На третій день і їх в кайданах

Сторожа з голими мечами

Гуртом в різницю привела.

Арена звіром заревла.

Гладіаторські бої тривали не один день. Імператор Траян влаштовував гладіаторські бої, які тривали 117 днів. У них взяли участь близько 10 тис. гладіаторів.

В одному з віршів відомого англійського поета Байрона є такі рядки:

 Цирк кругом бійця пливе, він помирає —

На честь убивці крик звіриний не вмовкає.

Він чує, та не слуха. Зір його

З душею разом вже не тут літає...

Майнув курінь на березі Дунаю:

І дітвора його весела грає,

І там їх мати... А його

Зарізали для втіхи диких римлян!

Шевченко розповідає про гладіаторів із Сіракуз, а Байрон говорить про гладіатора, який жив десь на Дунаї. (Життя рабів не цінували. Досвідчений гладіатор коштував 15 тисяч динарів, а звичайний раб у 30 разів менше).

Метод «Акваріум»

Робота за завданням 287 робочого зошиту з історії Стародавнього світу  С. В. Д’ячкова)

Чому в Стародавній Греції не було гладіаторських боїв?

1. Елліни були висококультурними людьми і не відчували насолоди від споглядання людської крові, страждань і смерті. Вони отримували задоволення в театрі, гімнасії, любили вчені диспути. Високо цінували живопис, скульптуру, архітектуру. Вони були добре виховані.

2. Невелика Греція не мала такої кількості рабів, щоб убивати їх задля втіхи.

3. Багато хто із греків уважав, що раби такі ж люди, як і всі інші.

4. Вони просто не додумалися до такого захоплюючого видовища.

Гра «Помилка художника»

Робота за картиною Н. Мазуренко «Гладіаторські бої».

Повстання під проводом Спартака

Супроводжується роботою з картою.

• Як ви думаєте, чи боролися раби зі своїми господарями? Як?

У ч и т е л ь. Найстрашнішим для рабовласників було повстання рабів. Найчисленнішим за всю історію Стародавнього Риму було повстання рабів під проводом Спартака, яке розпочалося у 73 році до н. е. Користуючись нашою «машиною часу», ми на минулому уроці відіслали своїх спостерігачів до табору Спартака. Сьогодні вони повернулися і зможуть нам розповісти, що побачили.

На Везувії (розповідь за малюнком і планом)

1. Гладіаторська школа Лентула в Капуї. Втеча гладіаторів.

2. Вулкан Везувій. Збільшення кількості повсталих.

3. Моя розмова зі Спартаком (хто він).

4. Облога Везувію римськими військами (3 тис.).

5. Як Спартак перехитрив римського консула.

6. Наслідки перемоги рабів біля Везувію.

Похід на Північ (розповідь за планом і завданням)

1. Створення Спартаком війська на зразок римського.

2. Похід на північ Італії.

3. Направлення сенатом військ обох консулів для боротьби із повсталими.

4. Відокремлення загону Кріса.

5. Розгром Спартаком консульських армій.

6. Як виникло рішення про повернення на південь.

Нові плани (розповідь за планом)

1. Зрада піратів.

2. «Краще загинути від заліза, ніж від голоду».

3. Останній бій (за Плутархом «Порівняльні життєписи»; Бандровський

О. Г. Історія стародавнього світу, С. 255).

Запитання до учнів

Де і за яких обставин сталася ця розмова?

— Попереду вершини Альп. За ними закінчуються римські володіння. Там — воля! Подолавши гори, ми зможемо знову стати вільними. Невеликими загонами ми повернемося додому: в Іспанію, Галлію, Македонію, Фракію... І ніхто не зможе нас зупинити!

— Добре так казати тому, на кого бодай хтось чекає. А мене ніхто і ніде не чекає. Я народився рабом. Італія — моя батьківщина. Кому ми потрібні там, за Альпами?

— Я п’ятнадцять років не був на батьківщині! Де моя сім’я? Хто обробляє мою землю? Як мені її повернути, якщо вона в руках римського сенатора? Хіба ми даремно рясно поливали своєю кров’ю і потом землю Італії? Невже марно полягли тут тисячі наших товаришів? Ні! Римляни боягузи. Вони можуть воювати тільки зі слабким супротивником. Ми розіб’ємо їх хвалені легіони, як уже робили це не раз. Ми захопимо Рим і створимо справедливу державу! Нашим царем станеш ти, Спартак! Наші колишні пани стануть нашими рабами...

Робота з репродукцією картини

Демонструється репродукція картини А. Шилова «М. Лієпа в ролі Красса в балеті "Спартак”».

Як ви думаєте, яка роль була в актора Лієпи у балеті «Спартак»?

 III. Закріплення нових знань

Історичний диктант

1. Раби, котрі виступали в цирку, де зі зброєю в руках билися один з одним або з дикими звірами, називалися... (гладіаторами).

2. Повстання рабів у 73–71 рр. до н. е. очолив... (Спартак).

3. Раби-втікачі після втечі зі школи-в’язниці гладіаторів отаборилися на горі... (Везувій).

4. Війська Спартака розгромили римлян, на чолі яких був... (Красс).

5. Спартак хотів вивести рабів з Італії через гори... (Альпи).

Робота над відповідями, записаними на дошці.

IV. Підсумок уроку

• Як я працював на уроці?

• Як працювала моя мала група?

• Що мені (не) сподобалося на уроці?

V. Домашнє завдання


Переглядів: 149 | Теги: Цезар, давній рим

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar