Головна » 6 клас » Українська мова

Уживання застарілих слів і неологізмів у мовленні, визначення їх ролі у текстах різних стилів

Мета: ознайомити шестикласників з особливостями вживання застарілих слів і неологізмів у мовленні; формувати загальнопізнавальні вміння визначати їх роль у текстах різних стилів, доречно використовувати в монологічному та діалогічному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до історії минулого. 
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок. 
ХІД УРОКУ 
І. Організаційний момент 
ІІ. Перевірка домашнього завдання 
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку 
IV. Актуалізація опорних знань 
Пошуково-дослідницька робота (в міні-групах) 
• Прочитати подані тексти. Визначити, яким стилем вони написані. Аргументувати свої думки. Знайти й підкреслити застарілі слова однією лінією, а неологізми — хвилястою. З’ясувати, яку роль виконує пасивна лексика в різних стилях мовлення. 
Текст 1 
Благословенна ти в віках, 
Як сонце наше благовісне, 
Як віщий білокрилий птах, 
Печаль і радість наша, пісне, 
Що мужність будиш у серцях, 
Коли над краєм висне. 
(М. Рильський «Слово про рідну матір») 

Текст 2 
Поет повинен наново родитись. 
Не тихо догорять, як та свіча,— 
Не тільки мудрістю в піснях світитись, 
А й буть свідомим свойого меча. 
Хіба можлива дряглість для стратега? 
Чого ж поет, коли ідуть бої, 
Бере із долотонного ковчега 
І образи, й епітети свої? 
(П. Тичина «Весна») 
Текст 3 
Спроби віднайти історичну прабатьківщину слов’ян, і зокрема українців, робилися ще Нестором-Літописцем: «…По долгим же временам се сели суть словане по Дунаеви, где ныне Угорская земля и Болгарская. От тех славян разойдетися по всей земле и прозвалася имени своими где сели, на котором месте» (А. Пономарьов «Українська етнографія»). 
Текст 4 
Указ Президента України 
Відповідно до статті 107 Конституції України 
Постановляю: 
Увести в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18 січня 2006 р. «Про заходи щодо підвищення ефективності боротьби з небезпечними інфекційними хворобами». 
У зв’язку з рішенням Ради національної безпеки і оборони України: 
1. Кабінету Міністрів України: 
1) забезпечити розроблення та внести до 1 червня 2006 року на розгляд Верховної Ради України законопроекти: про державну програму розвитку в Україні імунології, генної інженерії та імунобіотехнологій, в якій передбачити створення протягом 2007–2010 років відповідних науково-виробничих підприємств із виробництва сучасних медичних і ветеринарних імунобіологічних препаратів нового покоління (вакцини, сироватки, діагностикуми тощо) для профілактики, діагностики та лікування найбільш поширених в Україні та світі інфекційних хвороб серед людей і тварин, налагодження їх випуску 
в обсягах, необхідних для забезпечення епідемічної та епізоотичної безпеки України. 
Текст 5 
Для забезпечення принципів державної регуляторної політики щодо прозорості дій регуляторних органів та врахування громадської думки при ухваленні рішень Державна податкова адміністрація запровадила на веб-сайт банер для інтерактивного спілкування. Кожен відвідувач офіційного вейб-сайту ДПА, зареєструвавшись на форумі, матиме можливість поспілкуватись в інтерактивному режимі з провідними фахівцями ДПА України на актуальні теми податкової політики (З газ. «Урядовий кур’єр»). 
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу 
Робота з теоретичним матеріалом за підручником. 
VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної діяльності, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з теми 
Лексико-синтаксична робота 
• Записати слова до відповідної колонки таблиці. Увести в речення, ускладнені звертаннями, вставними словами, однорідними членами речення. 
Корець, хорунжий, зріти, перст, холодильник, лікарня, піца, супермаркет, праця, уста, прач, вия, зоміст, маршрутне таксі, телефон, корзно, кауфер. 

Довідка: корець — металевий або дерев’яний кухоль чи ківш із держаком; 

хорунжий — особа, що носила прапор або корогву війська, прапороносець; 

зріти — бачити; перст — палець, уста — губи, прач — дерев’яний гладенький валок для вибивання білизни під час прання, праник; вия — шия; корзно — старовинний одяг; кауфер — перукар. 
 
• Розтлумачити незнайомі вам слова. 
Ситуативно завдання (робота в парах) 
• Побудувати діалог на одну із запропонованих тем, використовуючи при цьому неологізми: 
1. Зустріч з другом (подругою) в інтернет-кав’ярні. 2. У подарунок на день народження одна з подружок отримала від батьків найновіший комп’ютер. 3. Сучасна мода. 4. Новинки у світі мобільного зв’язку. 
VІІ. Систематизація й узагальнення знань 
Подумати і дати відповіді на запитання: 
1. Яку роль виконують застарілі слова й неологізми в різних стилях мовлення? 
2. Що слід ураховувати під час використання застарілих слів і неологізмів? 
VIII. Підсумок уроку 
IX. Домашнє завдання 
1. Скласти зв’язне висловлювання на тему «Роль застарілих слів і неологізмів у мовленні». 
2. Виписати з художньої літератури, газет, журналів по три речення з архаїзмами, історизмами і неологізмами.


Переглядів: 799 | Теги: неологізми

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar