Головна » 6 клас » Світова література

Антуан де Сент-Екзюпері — французький письменник. «Маленький принц» — філософська алегорична казка-притча

Мета: зацікавити учнів біографією й творчістю А. де Сент-Екзюпері; ознайомити з історією створення казки «Маленький принц»; засвоїти нові літературознавчі терміни; розпочати читання казки; виховувати повагу до книги як до джерела мудрості.

Обладнання: фотопортрет А. де Сент-Екзюпері, виставка книг письменника, музичний запис пісні М.Таривердієва та М.Добронравова «Зоряна країна».

Тип уроку: первинне ознайомлення з матеріалом.

Перш ніж писати, треба жити.

А. де Сент-Екзюпері

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності

(Звучить пісня на музику М. Таривердієва, слова М. Добронравова «Зоряна країна».)

-   Чому саме цю пісню обрано, щоб розпочати урок? (Вона написана про мрійника, який любить небо й зорі, в пісні згадується Екзюпері та Маленький принц. Ця пісня — відгук на творчість письменника і його книгу «Маленький принц».)

-   Чим зачаровує ця книга? Хто автор цього незвичайного твору? Про це ми

дізнаємось сьогодні на уроці.

II. Вивчення нового матеріалу

1. Ознайомлення із життям і творчістю Екзюпері

2. Проблемне запитання

-  Як можна пов’язати епіграф до уроку «Перш ніж писати, треба жити» з біографією письменника? Чи можна назвати його життя подвигом? (Відповіді учнів.)

3. Історія створення казки «Маленький принц»

Казка «Маленький принц» створюється в найтяжчий для письменника час, коли він перебуває у вимушеній еміграції в США і звідти рветься на фронт. 1942 року видавництво замовляє Екзюпері різдвяну історію для дітей, і він працює ночами, щоб вчасно закінчити казку. Перекладач російською мовою казки «Маленький принц» Нора Галь писала: «Сумна і насмішкувата казка ця, звичайно, більше для дорослих, ніж для дітей… Над нею і посміхнешся, і посумуєш, а головне — неодмінно замислишся… Казка ця — мудра, і людина, і автор її не тільки поет, але й філософ».

4. Словникова робота

Казка — це… (прозовий твір про вигадані, фантастичні події).

Алегорія — це… (художній засіб, за допомогою якого узагальнене поняття розкривається через конкретні образи).

Притча — це… (невеликий твір повчального характеру з чітко вираженою мораллю).

4. Робота над змістом твору

1) Читання присвяти

-   Кому присвячує свою книжку автор? Чому? (Своєму другові Леону Верту; він потребує утішання.)

-   Який висновок щодо світу дорослих і світу дітей робить автор у присвяті? («Усі дорослі колись були дітьми, але мало хто з них про це пам’ятає».)

2) Читання І розділу

-   Що і чому втратив оповідач у 6 років? (Віру в себе; дорослі переконали хлопчика, що він не має хисту до малювання тільки тому, що не розуміли його малюнків.)

-   Чи став оповідач дорослим? (Дорослим він себе не відчував, лише прагнув пристосуватися до світу дорослих, зрозуміти їх. «Я довго жив серед дорослих. Я бачив їх дуже близько. І через це, зізнаюся, не почав думати про них краще». Дуже схоже на: «Я довго жив серед тигрів».)

Головне почуття героя — …(сум, відчуття самотності людини, яку не розуміють оточуючі).

3) Читання ІІ розділу

Головне почуття оповідача — … (здивування).

-  Хто зустрівся хлопчикові в пустелі? (Льотчик)

-   Що попросив хлопчик намалювати? (Баранця)

-   Чому хлопчикові найбільше сподобався останній малюнок? (У дітей добре розвинена уява, фантазія, тому хлопчик навіть «побачив», що баранець «заснув».)

4) Читання III розділу за особами

-  Як ви розумієте слова хлопчика: «Якщо йти все вперед та вперед, далеко не зайдеш…»?

(У прямому значенні цей вислів означає, що планета хлопчика дуже маленька, тому ані баранцеві нікуди втекти, ані Маленькому принцові розгулятися ніде. У переносному значенні (якби дія відбувалася на Землі) ця фраза може означати, що якщо йти все вперед та вперед, не зупиняючись, то не буде часу, щоб «обрости» друзями, власним домом, тим, що таке важливе для людини. Буде шлях, але не буде щастя від теплих людських стосунків.)

5) Читання IV розділу

-   Що нового ми дізналися про світ дорослих і світ дітей? («Дорослі дуже люблять цифри»; «Діти повинні бути поблажливими до дорослих»; «Ми ті, хто розуміє, що таке життя,— ми, звичайно, сміємося над номерами й цифрами!»)

-  Навіщо льотчик купив фарби й кольорові олівці? (Малювати портрет Маленького принца, щоб не забути його.)

-   Чому дорослий чоловік, який востаннє малював у 6 років, раптом розпочав малювати? (Він знову повірив у свої сили, а допоміг йому в цьому Маленький принц.)

-   А як складаються ваші стосунки з дорослими? (Відповіді учнів.)

-   Чи актуальна проблема «батьків і дітей» у наш час? (Так, ця проблема вічна.)

ІІI. Підбиття підсумків уроку

Формулювання висновків

-   Світи дорослих і дітей різні, тому діти й дорослі не завжди розуміють одне одного;

-  іноді дорослі руйнують віру дитини в себе, свої сили, і це небезпечно;

-   усі дорослі колись були дітьми, але не всі про це пам’ятають.

IV. Домашнє завдання

Усно відповісти на запитання: «Хто з героїв Екзюпері міг повторити його слова: "Звідки я родом? Я родом з дитинства, як з якої-небудь країни”?» Вивчити визначення притчі.


Переглядів: 797 | Теги: Екзюпері

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar