Головна » 6 клас » Світова література |
Мета: зацікавити учнів біографією і творчістю А. Чехова, ознайомити з новими термінами та змістом оповідання «Товстий тонкий»; розвивати уміння уважного і вдумливого читання; визначати тему й ідею твору; виховувати негативне ставлення до чиношанування і низькопоклонства. Обладнання: портрет А. П. Чехова, виставка книжок письменника, ілюстрації до розповіді «Товстий і тонкий». У людини все має бути прекрасним: і душа , і одяг , і обличчя , і думки . А. П. Чехов Хід уроку І. Мотивація навчальної діяльності учнів 1. Робота над епіграфом 2. Бесіда - Що має бути прекрасним у людині? - Як ви розумієте вислів А. П. Чехова? Чи згодні ви з такою точкою зору? - Який ідеал людини нагадує вам вислів Чехова? (Давньогрецький ідеал: гармонія духу й тіла) ІІ. Вивчення нового матеріалу 1. Повідомлення вчителя про життя та творчість А. П. Чехова2. Словникова робота Чиношанування (застар., ірон.) — шанування старших молодшими по службі. Низькопоклонництво — рабське й улесливе схиляння перед ким-небудь абочим-небудь. Розповідь — невеликий епічний твір, зазвичай присвячений окремій події вжитті людини. Гумор — різновид комічного, відображення смішного в життєвих явищах ілюдських характерах, що не заперечує життєве явище, а лише усвідомлює його недосконалість. Іронія — різновид комічного, прихована насмішка. Сатира — різновид комічного, найбільш нещадно висміює недосконалістьсвіту, людські пороки. 3. Читання та аналіз оповідання «Товстий і тонкий» 1) Читання оповідання вчителем 2) Бесіда - Як звуть героїв оповідання? (Михайло і Порфирій) - Ким вони доводилися один одному? (Вони були шкільними товаришами,давно не бачилися і дуже зраділи зустрічі.) - Доведіть, що радість героїв була щирою. («…дивилися один на одного очима, повними сліз», «Обидва були приємно здивовані», «…спитав товстий, захоплено дивлячись на друга») - Що було причиною зміни настрою тонкого? (Товстий розповів про те, що дослужився до чину таємного радника.) - Прочитайте епізод «усвідомлення новини» тонким (від слів «Тонкий раптом зблід, скам’янів» до слів «усі ґудзики свого мундира»). - Як ви думаєте, чому змінилася поведінка тонкого? (Він не чекав такогоуспіху товариша, можливо, позаздрив йому, розгубився від усвідомлення«важливості» чину товстого.) 3) Читання оповідання за особами 4) Бесіда - На які дві частини можна поділити оповідання «Товстий і тонкий»? (1 частина — до повідомлення героя про свій високий чин, 2 частина — після цього) - Які слова повторюються в обох частинах? («Обидва були приємно здивовані», «Всі троє були приємно вражені».) - Що змінилося в поведінці тонкого? (Він став називати товариша «вашависокість», додавати догідливе -с, став безглуздо гигикати, «на його обличчі було стільки благоговіння, солодощі й шанобливої кислоти, що товстогознудило») - Які назви можна дати частинам розповіді? Чому? (1 частина — «Зустрічдвох друзів», 2 частина — «Зустріч двох чинів». Спочатку колишні шкільні товариші ведуть себе як рівні, а потім — відповідно чину.) - Подумайте, чи залишаться товстий і тонкий друзями. Чому? - Хто з героїв, на вашу думку, веде себе більш достойно? В чому це проявляється? (Товстий, він не хвалиться високим чином, йому неприємні догідливість і приниження тонкого.) ІІІ. Підбиття підсумків уроку Слово вчителя з елементами бесіди — Тема оповідання — зустріч двох друзів. Ідея розповіді — висміюваннячиношанування, низькопоклонництва і підлабузництва. - Доведіть, що прочитаний твір є оповіданням. (Розповідається про один епізод із життя героїв.) - Які види комічного використовує Чехов у цьому оповіданні? (Письменниквикористовує сатиру, оскільки саме цей вид комічного нещадно висміює недосконалість світу, людські пороки; автор не вірить у можливість виправлення тонкого.) IV. Домашнє завдання Вивчити визначення понять «розповідь», «гумор», «іронія», «сатира». Індивідуальне завдання: учням-«біологам» підготувати повідомлення прохамелеона.
| |
Переглядів: 679 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |