Головна » 6 клас » Малювання

Системи вимірювання. Пропорції «Натюрморт»

Мета: закріплювати розуміння учнями поняття «композиція»; продовжувати ознайомлювати із засобами відтворення предметів на площині; надавати початкові відомості про системи вимірювання та пропорції; формувати образне, логічне, просторове мислення; озвивати у дітей комбінаторні здібності, навички та вміння малювати натюрморт; продовжувати формувати уміння аналізувати; навчати міркувати; розвивати окомір, дрібну моторику руки; виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу, стимулювати розвиток допитливості.

Обладнання: навчальні плакати (А. Дюрер «Перспективне малювання» та ін.); репродукції картин відомих художників (К. Пєтров-Водкін «Оселедець»; М. Сапунов «Натюрморт із квітами»; П. Кончаловський «Натюрморт із фруктами» та ін.); навчальні роботи з методичного фонду.

Матеріали та інструменти: альбом для малювання, простий олівець, туш, чорна гуаш, гелієва ручка або чорний фломастер, ємності для води, пензель, серветки, клейонка.

Основні поняття: «пропорції».

Тип: комбінований урок.

Хід уроку

І. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Бесіда

Учитель пропонує учням пригадати вже знайомі їм відомості про лінійну перспективу та її використання художниками.

ІII. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя

У Середньовіччі художники не замислювалися над масштабом зображення. Найбільшим вони малювали те, що вважали за головне.

 Реалістичний малюнок сформувався тільки в епоху Відродження.

 Тоді з’явилася необхідність знайти спосіб розташування елементів малюнка у правильному співвідношенні один щодо одного, щоб правильно передати їх відносні розміри та пропорції. Якщо не використовувати спеціальні методи перевірки розмірами, то можна припустися помилки. Із часів епохи Відродження було розроблено декілька методів перевірки пропорцій. Дуже важливо навчитися довіряти розмірам, які ви бачите. Найпростіший спосіб не помилитися — вимірювати (візувати)  олівцем.

 Візьміть олівець у витягнуту руку. Потрібно витягнути руку, яка тримає олівець, таким чином, щоб лікоть не був зігнутим, відміряти необхідний розмір, заплющити одне око. Згодом за олівцем відміряти окремі розміри предметів або їх фрагментів. Перенести виміри на папір.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Випереджувальна вправа

Візьміть будь-яку книгу, покладіть її на стіл і подивіться на неї зверху. Книга виглядатиме як прямокутник.

Щоб намалювати такий прямокутник, слід визначити, в якому напрямку підуть лінії країв книги й наскільки завдовжки книга більша ніж завширшки. Сядьте на відстані приблизно 50 см від книги. Один бік книги є ближчим до нас, сторони від нього розходяться ліворуч та праворуч під певним кутом. Намалюємо краї книги. Потім визначимо на око розміри ширини і довжини книги, намалюємо два її дальніх кути. Дальні сторони трохи менші за ближні. Віддаляючись у глиб простору, паралельні лінії нібито зближуються.

 Глибину простору в малюнку необхідно весь час відчувати за допомогою сили дотику олівця до паперу. Ближній до нас кут малюємо енергійнішими штрихами, а віддаляючись углиб, штрихи робимо легшими.

Якщо ми піднімемо книгу до рівня очей, то побачимо, що всі сторони книги злилися в одну суцільну лінію. Якщо піднімемо книгу вище за рівень очей, то дальній кут буде нижчим за ближній. Під час малювання потрібно стежити за співвідношенням розмірів. Зіставлення розмірів, визначення пропорцій — одна з найважливіших дій художника, адже він має правильно визначити співвідношення розмірів.

Організація сприйняття творів мистецтва

Пояснення вчителя

Учитель пропонує учням уважно роздивитися та проаналізувати натюрморти відомих художників, а також визначити, яка з картин подобається їм найбільше. Учні мають обґрунтувати свою думку.

Творче завдання

Намалюйте копію натюрморту, створеного відомим художником. Намагайтеся зробити ваш малюнок максимально схожим на оригінал. Роботу виконайте олівцем.

Пояснення до творчого завдання

Спочатку олівцем намітьте на аркуші місце розташування предметів, їх основні розміри. Потім намалюйте кожен предмет, уточнюючи деталі. Намагайтеся дотримуватися пропорцій.

Індивідуальна робота за творчим завданням

V. Підбиття підсумків

Обговорення учнівських робіт

Під час обговорення учнівських робіт потрібно акцентувати увагу учнів на передаванні пропорцій предметів та їх розташування один щодо одного. Учні мають аналізувати роботи своїх товаришів, обґрунтовувати свою точку зору.

Коментар

Учні мають засвоїти початкові відомості про пропорції та системи вимірювання; демонструвати навички й уміння створення пропорційно відповідного малюнка.

VІ. Домашнє завдання

Удома учні за потреби завершують роботу над деталями малюнка.


Переглядів: 709 | Теги: натюрморт

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar