Головна » 6 клас » Географія

Вітер

Мета: формування знань про вітер і причини його утворення; розвиток навичок визначення напрямку та сили вітру, будування та аналізування рози вітрів; сприяння розумінню учнями важливості спостереження та вивчення вітрів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: атласи, підручники, модель флюгера.

Опорні поняття: атмосферний тиск, температура повітря, пояси атмосферного тиску, флюгер.

Базові поняття: вітер, роза вітрів, бриз.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Прийом «Вірю — не вірю»

• Чи вірите ви в те, що за допомогою барометра можна не лише виміряти атмосферний тиск, але й визначити висоту місцевості?

• Чи вірите ви в те, що на вершині гори тиск менший, ніж біля її підніжжя?

• Чи вірите ви в те, що нагріте повітря легше за холодне?

• Чи вірите ви в те, що повітря переміщається з областей низького тиску в область високого?

• Чи вірите ви в те, що зміна температури й тиску є причиною постійного переміщення повітря?

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Прийом «Проблемне питання»

Пам’ятаєте мультфільм про Вінні-Пуха та П’ятачка та їх бесіду про причини вітру? Вінні-Пух стверджував, що вітер піднімається тому, що дерева махають своїми гілками. Ні, заперечите ви, якраз навпаки! А який же тоді вічний двигун приводить у рух повітря? Та як пояснити, що таке вітер?

IV. Вивчення нового матеріалу

Розгорнутий план етапу

1.      Що таке вітер?

  а) Прийом «Мозкова атака».

Варіанти записуються на дошці.

б) «Найкращий вибір».

Аналіз запропонованих варіантів, формулювання остаточного визначення вітру.

2. Причини утворення вітру:

а) аналіз схеми «Утворення бризу» в підручнику;

б) побудова логічного ланцюжка.

 

2.      Прилад для вимірювання сили та напрямку вітру. Демонстрація макета. (Якщо відсутній — зображення в підручнику)

  Вивчення вітрів. Побудова «рози вітрів». Аналіз рози вітрів.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Прийом «Географічний практикум»

Завдання. Побудуйте та проаналізуйте розу вітрів за даними, наведеними в таблиці.

Напрямок вітру

Пн

ПнСх

Сх

ПдСх

Пд

ПдЗх

Зх

ПнЗх

Штиль

Тривалість, дні

10

1

1

3

2

2

4

4

3

 

VI. Підсумок уроку

Учні відповідають на запитання.

• Що таке вітер?

• Назвіть головну причину утворення вітру.

• Чому необхідно спостерігати та вивчати вітри?

VII. Домашнє завдання

• Опрацювати текст параграфа.

• Об’єднатися в групи, принести аркуш паперу формату А3, маркери, фломастери.

• П’ятьом учням (найсильнішим) заздалегідь підготуватися з питання «Постійні та змінні вітри».

Додатковий матеріал до уроку

• «Полюс вітрів» Землі знаходиться на берегах Землі Аделі в Антарктиді. Швидкість вітру тут перевищує 100 км на годину, а в окремі періоди — навіть сягає 320 км/год.

• Упродовж століть люди використовували енергію вітру, будуючи вітряки, за допомогою яких мололи зерно та качали воду. У Нідерландах і на сході Англії за допомогою вітряків відкачують воду й осушують болота. У багатьох частинах світу вони й сьогодні приводять у дію насоси, що відкачують воду з колодязів і дренажних канав. Сьогодні енергію вітру використовують для вироблення електроенергії вітряними генераторами. Вітер — це таке джерело енергії, яке ніколи не вичерпується і не забруднює навколишнє середовище. У більшості вітряків є висока вежа з установленими нагорі величезними, завдовжки 20 м, лопатями. Обертаючись під дією вітру, вони змушують обертатися генератор, що виробляє електроенергію. Вітряки встановлюють на відкритих, піднятих місцевостях, щоб сила вітру використовувалася максимально.


Переглядів: 633 | Теги: Погода

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar