Головна » 6 клас » Географія

Рух води у світовому океані

Мета: ознайомлення з видами руху води у Світовому океані; вдосконалення вміння працювати з навчальною літературою та картами атласу, складати опорні схеми, аналізувати інформацію, робити висновки; сприяння розумінню причин виникнення різноманітних видів руху води в Океані.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручники, атласи, настінна карта півкуль, папір, маркери, фломастери, контурні карти.

Опорні поняття: Світовий океан, вітер, землетрус, вулкан, цу-намі.

Базові поняття: припливи, відпливи, течії.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

1. Прийом «Географічна розминка» (робота в парах)

Учні ставлять один одному запитання за картою.

2. Прийом «Естафета» (робота по рядах)

Картку із запитаннями передають від першої до останньої парти.

 

Картка 1

1. Червоне море належить океану ______________________________

2. Найбільший за площею океан — ______________________________

3. Атлантичний океан омиває материки __________________________

4. У напрямку від екватора до полюсів температура поверхневого шару води _________________________

5. Середземне море сполучається з Атлантичним океаном протокою _____________________________

6. Океан, що не омиває Антарктиду,— ___________________________

 

Картка 2

1. Аравійське море належить океану ____________________________

2. Найменший за площею океан — ______________________________

3. Тихий океан омиває материки: ________________________________

4. У тропічних широтах солоність вод Океану ____________________

5. Атлантичний океан сполучається з Тихим океаном протокою ______________________________

6. Крім Північного Льодовитого океану, Австралію не омиває океан ________________________

 

Картка 3

1. Баренцове море належить океану ____________________________

2. Найтепліший серед океанів — ________________________________

3. Північний Льодовитий океан омиває материки: _______________________________________

4. У місцях впадіння великих річок солоність вод Океану ____________

5. Тихий океан сполучається з Північним Льодовитим океаном ____________________________

6. Крім Північного Льодовитого океану, Африку не омиває океан _______________________

 

3. Взаємоперевірка (обмін картками, аналогічна естафета-перевірка)

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Прийом «Фантастична добавка»

Уявіть собі, що ви опинились на ненаселеному острові. Ваше завдання — повідомити якимось способом про труднощі свого становища, а мобільний зв’язок не працює. Що ж робити?

(Учні пропонують варіанти відповіді.)

Можна скористатися відомим способом передачі інформації — пляшковою поштою. З найдавніших часів використовували властивість вод Світового океану перебувати у постійному русі. Які види руху здійснюють води Океану, який «рушій» змушує їх переміщатися та як людина зможе використати ці рухи — про це ви дізнаєтесь сьогодні на уроці.

IV. Вивчення нового матеріалу

Розгорнутий план етапу

1. Види рухів води в Океані.

2. Характеристика видів рухів води в Океані та з’ясування причин, що спричиняють їх. (Робота в групах — прийом «Шпаргалка»)

а) Аналізуючи текст параграфа, складіть на аркуші паперу «шпаргалку» (опорну схему) за видами руху вод в Океані та причинами їх виникнення.

Кожна група цього разу виконує однакове завдання, але робить «шпаргалку» маркерами та фломастерами певного кольору.

б) Коли закінчується час на виконання (близько 20 хв), роботи передаються іншим групам на 1 хвилину, щоб, «обійшовши» всі групи, вони повернулися до «авторів». За одну хвилину кожна група повинна перевірити «шпаргалку» та за необхідності маркером свого кольору внести виправлення та доповнення.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Прийом «Географічний практикум»

Завдання 1. Нанесіть на карту теплі (червоним кольором) та холодні (синім кольором) течії Світового океану: Західних Вітрів, Ґольфстрім, Північноатлантичну, Північну та Південну Пасатні, Перуанську, Каліфорнійську, Мусонну, Куросіо.

Завдання 2. Позначте своїм умовним знаком райони суходолу, що можуть зазнавати дії цунамі.

* Прийом «Проблемне питання»

Американський океанограф і метеоролог М. Ф. Морі так написав про течії: «В Океані є річка. Вона не пересихає навіть у найбільші посухи та не виходить з берегів під час найсильніших повеней». Наведіть аргументи «за» і «проти» такого порівняння.

Задача

Через який час цунамі, що виникли поблизу Гавайських островів, досягнуть берегів Японії? (Середня швидкість поширення хвиль — 700–800 км/год)

VI. Підсумок уроку

Заключне слово вчителя

Води Світового океану постійно перебувають у русі. Найбільш поширеним видом руху є хвилі, спричинені вітром. Причинами, що викликають рухи води, можуть бути також постійні вітри, цунамі та землетруси, сила тяжіння Сонця та Місяця. Цунамі та сильні хвилі надзвичайно небезпечні і можуть призводити до серйозних руйнувань та людських жертв. Запобігти цунамі неможливо, але можна заздалегідь попередити про їх наближення. А от енергію припливів люди навчилися використовувати. На узбережжі деяких країн побудовані припливні електростанції.

VII. Домашнє завдання

• Опрацювати текст параграфа.

• Виписати в зошит визначення.

• Підготувати невелике повідомлення про живі організми в Океані.

Додатковий матеріал до уроку

• Найбурхливіші у Світовому океані — південні широти, так звані «ревучі сорокові» та «шалені п’ятдесяті». А найспокійніше місце в Океані — у районі острова Ява. Море хвилюється тут лише 10–12 разів на рік, а великі шторми бувають дуже рідко.

• Теплі та холодні течії істотно впливають не лише на клімат окремих країн або материків, але й на клімат усієї планети, транспортуючи величезні маси води, тому, наприклад, теплі течії називають ще «трубами водяного опалення» Землі.

• Раніше найбільшою з морських течій вважався Ґольфстрім, який разом зі своїм продовженням — Північно-Атлантичною течією, дістав назву «піч Європи». Ця течія біля острова Ньюфаундленд сягає завширшки 20 км за середньої глибини 320 м. Усі річки нашої планети несуть у 22 рази менше води, ніж один Ґольфстрім.

Але нещодавно було встановлено, що найпотужнішою і найбільшою течією є Антарктична циркумполярна (течія Західних Вітрів), тобто навколоантарктична течія. Довжина цієї «цариці морських річок» перевищує 30 тис. км, ширина — 1000 км, а глибина — 2–4,5 км. Щосекунди Антарктична течія переносить понад 240 млн км3 морської води, що значно більше, ніж решта «морських річок» разом.

• Найшвидша з течій — Наквато Рапідс в Тихому океані біля берегів канадської провінції Британська Колумбія. За даними Книги рекордів Гіннеса, її швидкість становить 29,6 км/год.

• Найбільші хвилі бувають у Тихому океані. Навесні 1972 р. під час бурі було зафіксовано більш ніж 34-метрову їх висоту. Вони йшли одна за одною через кожні 20 секунд зі швидкістю 138 км/год. Хвилі цунамі ще вище. Рекордної висоти сягнула хвиля біля архіпелагу Рюкю (Японія) під час землетрусу 24 квітня 1771 р.— 85 метрів! Швидкість — 700 км/год. Цей рекорд записаний до Книги рекордів Гіннеса


Переглядів: 144 | Теги: Світовий океан

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar