Головна » 6 клас » Географія

Повітряні маси. Закономірності переміщення повітряних мас

Мета: формування знань про повітряні маси, закономірності їх переміщення; розвиток первинних практичних навичок розрізняти постійні та змінні вітри, циклони й антициклони; з’ясування ролі постійних і змінних вітрів, циклонів та антициклонів у формуванні погоди.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручники, атласи, аркуші паперу формату А3, маркери, фрагменти відеофільму «Тропічні урагани. Торнадо. Смерчі».

Опорні поняття: атмосферний тиск, температура, вітер, закономірність.

Базові поняття: повітряні маси, типи повітряних мас, пасати, мусони, західні вітри, циклони, антициклони.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

1. Прийом «Експрес-тест»

1) Зниження атмосферного тиску на барометрі свідчить про те, що найближчим часом можливо:

а) погіршення погоди;

б) поліпшення погоди;

в) незмінний стан погоди.

2) У тропосфері в разі підйому тиск повітря:

а) залишається незмінним;

б) знижується;

в) підвищується.

3) В екваторіальних широтах формується область тиску:

а) високого; б) середнього; в) низького.

4) Основними характеристиками вітру є:

а) напрямок, сила, швидкість;

б) довжина, ширина, висота;

в) сила, агресивність, злість.

5) Рух повітря здійснюється:

а) з області високого тиску в область низького тиску;

б) з області низького тиску в область високого тиску;

в) без жодних правил.

6) Лінії на карті, що з’єднують точки однакових показників тиску, називаються:

а) ізобарами; б) ізогіпсами; в) ізотермами.

2. Взаємоперевірка

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Прийом «Фантастична добавка»

Спостерігати вітри, вивчати їх люди почали ще в сиву давнину. Одні вітри допомагали морякам, підганяючи їх вітрильники, інші обертали крила вітряків, треті приносили на поля довгоочікуваний дощ. А деяких вітрів боялись, бо вони несли руйнування і смерть, перевертаючи та розбиваючи на тріски кораблі, залишаючи без даху тисячі людей. Деякі вітри приносили криваві дощі. Їх вважали зловісними провісниками страшних лих. Уявіть собі: сунеться на вас величезна червоно-вогняна хмара, що затуляє Сонце, і світ занурюється у грізний морок. Блискає блискавка, гримить грім, і з неба на землю падають потоки червоної води. Мимоволі злякаєшся, особливо якщо не розумієш, чому це

відбувається! А іншим разом із дощем на голову перехожих падають жаби або апельсини. Це вже не так страшно, навіть весело, але все одно незрозуміло. І хоча на Землі ще багато нерозкритих загадок, у наведених фактах немає нічого надприродного. Ви самі зможете пояснити їх наприкінці уроку.

IV. Вивчення нового матеріалу

Розгорнутий план етапу

  1. Повітряні маси та їх типи. Складання схеми в зошитах

2. Постійні та змінні вітри (робота в групах)

Прийом «Творча лабораторія»

Працюють п’ять груп. Сильні учні, які готувалися самостійно вдома, є консультантами. Вони надають допомогу учням, але не беруть участі у виступах.

Група 1

Завдання 1. Використовуючи текст і рисунки підручника, зобразіть схему розподілу поясів атмосферного тиску на Землі та покажіть на ній напрямки пасатів.

Завдання 2. Складіть стислу характеристику пасатів.

Група 2

Завдання 1. Використовуючи текст і рисунки підручника, зобразіть схему розподілу поясів атмосферного тиску на Землі та покажіть на ній напрямки західних вітрів.

Завдання 2. Складіть стислу характеристику західних вітрів.

Група 3

Завдання. Використовуючи текст і рисунки підручника, зобразіть на схематичних рисунках механізм утворення літнього та зимового мусону; підготуйте пояснення до них.

Група 4

Завдання. Використовуючи текст і рисунки підручника, зобразіть на схематичних рисунках механізм утворення денного та нічного бризу; підготуйте пояснення до них.

* Група 5

Завдання. Використовуючи текст і рисунки підручника, складіть порівняльну характеристику циклонів та антициклонів.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Альтернативні варіанти

Прийом «Географічний диктант»

• Сезонні вітри, що виникають над прикордонними областями між материками й океанами, називають... (Мусонами)

• У центрі циклону атмосферний тиск... (Низький)

• Узимку з приходом антициклону погода встановлюється... (Ясна та морозна)

• У Середньовіччі «правильними» вітрами моряки називали... (Па-сати)

• Становлять небезпеку для людей та несуть руйнування... (Тайфуни, урагани, смерчі)

Прийом «Чомучка» (продовження роботи в групах)

Кожна група складає одне-три запитання, що починаються на слово «чому» та пов’язані з темою їх завдання. Потім групи обмінюються запитаннями.

* Прийом «Запитання знавцям»

Ви вже знаєте, як утворюється бриз. Учені стверджують, що на окраїнах великих міст виникає так званий «міський бриз». Складіть схему та поясніть принцип утворення такого вітру.

VI. Підсумок уроку

Прийом «Мікрофон»

Обговорення роботи груп. Повернення до етапу мотивації. Пояснення загадкових явищ.

VII. Домашнє завдання

• Опрацювати текст підручника.

• Виписати визначення в зошити.

• Налити в блюдце одну-дві чайні ложки води та поставити на підвіконня. Через день подивитися та записати результати.

Додатковий матеріал до уроку

• За часів вітрильного судноплавства мореплавці шукали області, де дмуть пасати, та уникали районів, де панував штиль. Ці великі безвітряні зони — «кінські широти» — розташовані за областями пасатів навколо Північної та Південної півкуль. Назву цим районам штилів — «кінські широти», дали іспанські моряки, які перевозили коней зі Старого світу до іспанських колоній на відкритий Колумбом американський материк, де коней не було. Коли кораблі іспанців потрапляли в безвітряні місця, вітрила провисали, рух припинявся, запасу кормів не вистачало, багато коней гинуло, і їх викидали за борт.

• Мусони відомі людям із сивої давнини. Ними користувалися моряки — араби, китайці, фінікійці. Європейці дізналися про мусони пізніше. Першими принесли звістку про мусони моряки Олександра Македонського (IV ст. до н. е.). Олександр Македонський дійшов у своїх завойовницьких походах до Індії. У долині річки Інд він зробив зупинку. Назад одна частина його війська вирушила морем. Одного зі своїх полководців — Неарха — Олександр призначив головнокомандувачем морських сил. Грецькі моряки пливли вздовж Індійського океану, користуючись попутним мусоном, а Неарх записував свої спостереження над поведінкою цього вітру.

• Тропічні циклони — урагани — являють собою жахливу бурю, що супроводжується сильними вітрами та зливами. Вони сягають 800 км у ширину. Ураганні вітри та хмари рухаються з усіх боків по спіралі

до центра циклону, який дістав назву «око бурі». Ця область діаметром 25 км є безхмарною зоною затишшя, оточеною з усіх боків стіною густих хмар, з яких виливаються потоки дощу. Урагани характерні для Атлантики. У Тихому та Індійському океанах урагани звуться відповідно тайфунами та тропічними циклонами. Ураганні вітри легко можуть виривати з корінням дерева, зривати дахи з будинків та перекидати автомобілі, вони спричиняють великі повені та шторми. Прибережним низовинним районам урагани завдають колосального збитку. Сучасні засоби спостереження за допомогою космічних супутників дозволяють виявити зародження та напрямок руху тропічних циклонів та вжити відповідних заходів. Людей попереджують та евакуюють у безпечні райони. Але такі заходи не можуть зберегти будівлі. Так, у 2005 році тропічний ураган «Катрін» зруйнував захисні дамби поблизу американського міста Новий Орлеан, і воно повністю було залито водою. Все це супроводжувалося страшним вітром і зливою. Збитки, завдані «Катрін», експерти оцінили в сотні мільярдів доларів.

• Смерч — атмосферний вихор, що виникає в грозовій хмарі та поширюється вниз, інколи до самої землі, у вигляді темного хмарного рукава діаметром у десятки або й сотні метрів. За секунду він переміщається на 10–20м. Усередині вихрового стовпа швидкість вітру може перевищувати 100 м/с!

На морі іноді можна побачити одне з грізних і незвичайних явищ природи — водяний смерч. Смерч рухається неширокою смугою, відносно легкі предмети він піднімає високо вгору і може перенести на значну відстань. Іноді він вбирає в себе воду з морської затоки, ставка чи озера разом із рибами, медузами, раками, жабами, а іноді піднімає з пустель червонуватий пил.

Походження смерчів у природі пояснюється суто фізичними причинами, а саме — могутніми завихреннями повітряної маси під час проходження грозових хмар.

• Грозові смерчі — часте явище в США. Там вони називаються торнадо (від ісп. «той, що обертається»). Американський торнадо мандрує протягом багатьох годин і завдає великих руйнувань із численними жертвами. Для того щоб цього не сталося, у країні працює спеціальна служба попередження жителів про небезпеку. Люди ховаються у підвалах будинків або у спеціально відведених місцях.


Переглядів: 95 | Теги: Погода

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar