Головна » 6 клас » Географія

Біосфера

Мета: формування знань про біосферу та її складові; формування первинних навичок визначати та пояснювати закономірності поширення живих організмів, оцінювати вплив людини на біосферу; виховання бережливого ставлення до біосферних багатств Землі.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: атласи, підручники, схема (рисунок, відеосюжет) «Розвиток живих організмів на Землі», геохронологічна таблиця.

Опорні поняття: рослини, тварини, фотосинтез, літосфера, гідросфера, атмосфера.

Базові поняття: біосфера, природні території, що охороняються.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Прийом «Бліц-опитування»

• Які оболонки Землі ви знаєте?

• Наведіть приклади взаємодії названих оболонок між собою.

• Яка частина природи Землі, на вашу думку, не увійшла до складу названих оболонок?

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Прийом «Дивуй!»

Жива природа нашої планети — це унікальна лабораторія, в якій кожен її об’єкт має своє призначення. Є в цій лабораторії і свій годинник. Наприклад, соняшник, повертаючись «обличчям» до сонця, відстежує рух світила небосхилом. А багато квіткових рослин відкриваються і закриваються у чітко визначений час. Листок кожної рослини — це міні-біоенергостанція, яка у процесі фотосинтезу перетворює енергію Сонця на поживні речовини, виділяючи при цьому кисень. Наприклад, одне листяне дерево бук виробляє за годину 1,7 кг кисню. Денна «продукція» такого «кисневого заводу» може задовольнити потреби 64-х осіб!

Ви вже знаєте про те, що живі організми беруть активно участь у вивітрюванні гірських порід, формуванні нових форм рельєфу, утворенні водойм (наприклад, унаслідок будування загат бобрами), створенні гірських порід (кам’яного вугілля, крейди тощо), зміні кліматичних характеристик місцевості, регулюванні мінерально-сольового складу води Світового океану.

Загальна маса живих організмів Землі становить не більш ніж 0,01 % маси літосфери, але їх діяльність і роль у природі Землі винятково велика, оскільки вони здійснюють у ній не менші зміни, ніж діяльність річок, вітру, льодовиків та інших екзогенних факторів. Про діяльність і роль живих організмів, закономірності їх поширення на Землі та зв’язок «живої» оболонки з іншими оболонками Землі ви дізнаєтесь сьогодні на уроці.

IV. Вивчення нового матеріалу

Розгорнутий план етапу

1. Що таке біосфера? (Формулювання поняття за допомогою прийому «Мозкова атака»)

2. Час виникнення та розвиток біосфери. Аналіз геохронологічної таблиці розвитку живих організмів на Землі. (Відеосюжети, схеми)

3. Складові біосфери. (Робота з підручником)

4. Межі біосфери

Складання схеми-рисунка в зошитах.

5. Взаємозв’язок біосфери з іншими оболонками Землі. (Робота в парах)

Завдання. Наведіть приклади взаємодії двох оболонок: біосфера — атмосфера; біосфера — гідросфера; біосфера — літосфера.

6. Закономірності поширення живих організмів на Землі. Аналіз умов, необхідних для розвитку та існування живих організмів

7. Унікальність живих організмів на Землі. (Виступи учнів, демонстрація ілюстрацій)

V. Закріплення вивченого матеріалу

Альтернативні варіанти

1. Прийом «Експрес-тест»

• Повністю заселена живими організмами:

а) атмосфера;

б) гідросфера;

в) літосфера.

• Основоположником учення про біосферу є:

а) академік В. І. Вернадський;

б) давньогрецький учений Геродот;

в) океанограф Жак Ів Кусто.

• Найбільш різноманітними є представники органічного світу:

а) тропічних широт;

б) помірних широт;

в) екваторіальних широт.

• «Фабрикою» з виробництва продуктів харчування вважаються:

а) бактерії;

б) тварини;

в) рослини.

• Найвищу здатність виживати в найважчих умовах мають:

а) гриби;

б) рослини;

в) бактерії.

 

1. Прийом «Проблемне питання»

• Чи змінюються в часі межі біосфери? Відповідь обґрунтуйте.

• Проаналізуйте вплив людини на біосферу. Відповідь оформіть у вигляді таблиці.

Вплив людини на біосферу

Позитивний

Негативний

 

 

 

2. Назвіть, які тварини і рослини найбільш поширені у вашій місцевості.

 

VI. Підсумок уроку

«П’ять речень»

Учні п’ятьма реченнями формулюють висновки уроку.

VII. Домашнє завдання

• Опрацювати текст параграфа.

• Навести приклади пристосувань тварин і рослин до різноманітних умов навколишнього середовища.

Додатковий матеріал до уроку

• Уся рослинність земної кулі протягом року забирає з атмосфери близько 550 млрд вуглекислого газу та повертає 440 млрд т кисню.

• Один гектар хвойного лісу протягом дня виділяє до 30 кг ефірної олії, яка знищує всі шкідливі мікроорганізми в атмосфері, очищуючи в такий спосіб повітря. За рік гектар лісу очищує 18 млн м3 повітря. До того ж він, ніби гігантський пилосос, щороку усотує з повітря 36 тонн пилу.

• Найбільш різноманітні на Землі породи дерев ростуть в області верхньої течії Амазонки в Перу, де вчені нарахували 300 видів на одному

гектарі. Вважають, що перуанський ліс є також найбагатшим у світі на види птахів, метеликів і земноводних.

• На другому місці за розмаїттям — ліси Південно-Східної Азії. Тут росте близько 200 видів дерев на одному гектарі, а в лісах Центральної Африки — близько 120 видів.

• Зелене царство рослин Землі налічує до 500 тис. видів, з яких близько 50 тис. росте в нашій країні.

• Найдовша рослина у світі — ліаноподібна пальма, що росте в гірській області Індії. Довжина її стовбура може досягати 354 м.

• Найбільше листя має пальма, яка росте в басейні Амазонки. Довжина її листка сягає 22 м, а ширина — близько 12 м. Один такий «листок» може послужити ковдрою для десятьох осіб одночасно.

• У південноамериканських лісах Параґваю та Аргентини росте «залізне дерево» з надзвичайно міцною і важкою деревиною. Це — квебрачо, що в перекладі з іспанської означає «зламай сокиру». А найважчу деревину має південноафриканське дерево «олеа лоурифоліс». Один кубічний метр її важить близько 1,5 т.

• Цікаві так звані «динамітні дерева» ростуть у Мексиці. Їхні плоди сягають розміру великого гарбуза, які, дозрівши, «вибухають» і розкидають навсібіч гостре насіння.

• Нещодавно вчені виявили надзвичайний вид дерев, що також ростуть у Мексиці. Вони вмить випускають струмінь неприємної липкої рідини в кожного, хто «скривдить» рослину, зірве з неї бодай листок. Така зброя відлякує тварин, які хотіли б поласувати його листям.

• Усім відомий жучок «сонечко» лише за день з’їдає до 200 шкідливих комах, а личинки сонечка б’ють рекорд, знищуючи за день до 400 шкідників рослин! У США цих жуків розводять на спеціальних фермах, а потім продають у спеціальних ємностях на 3,785 л, куди вміщується 135 тисяч жучків, за ціною 15–20 доларів. Навесні жучків випускають у сади, городи, поля.

• Лише за 1 годину мешканці одного лісового мурашника знищують близько 100 тис. екземплярів попелиці та 2 тисячі гусениць.


Переглядів: 692 | Теги: Біосфера

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar