Головна » 5 клас » Українська мова

Іменник. Іменники, що означають назви істот і неістот. Голосні у відмінкових закінченнях

Мета: повторити вивчене про іменник як частину мови, його основні граматичні ознаки (рід, число, відмінок, три відміни), особливості відмінкових закінчень; удосконалювати навички правильно виділяти відмінкові закінчення іменників; визначати іменники - назви істот і неістот, виховувати цікавість до життя, любов і повагу до родини; розвивати мислення, мовлення, пам’ять, удосконалювати граматичний лад мовлення, збагачувати й уточнювати словник учнів.
Тип уроку: урок повторення вивченого.
Обладнання: підручник, таблиці

Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
*Робота біля дошки. Записати речення. Визначити частини мови.
Після дощу сонце засяє. Сонце на всіх однаково світить. На ледачій землі і трава не росте. Родить не земля, а руки.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання
ІV. Повторення ключових питань.
* Бесіда.
• Яка частина мови називається іменником? Навести приклади.
• Як розрізняють назви істот і неістот? Навести приклади.
• У чому полягає відмінність між написанням іменників-власних назв та іменників-загальних назв? Навести приклади.
• Яке зі слів і чому пишуть з великої літери у словосполученнях місто Львів, річка Дніпро, село Мрійливе, кіт Туман, горобець Чив?
• Як визначається рід іменників?
• Що означають іменники у формі однини та іменники у формі множини?
• Як змінюються іменники? Назвати відмінки іменників.
• Скільки відмін іменників вам відомо? Навести приклади іменників І, ІІ та ІІІ відмін.
V. Виконання вправ на повторення.

* Пояснювальний диктант.
Іменники підкреслити. Поставивши до кожного питання, визначити іменники – назви істот і назви неістот. Визначити рід, число, відмінок та відміну виділених іменників.
Соняшникам сонечко посміхалось сонячно. (Л.Куліш-Зіньків.) Зранку, після ночі промінчик сонця золотий влетів бабусі в очі. (М.Могилевич.) Ми пішли з дідусем по вербову гілку. Дід зробив із неї голосну сопілку. (В.Косовський.) Добре має серце лісове джерельце. Воно дає водиці звірятку і птиці, дереву, травині, квітці і людині. (За М.Чепурною.)
* Робота з підручником. Виконання вправи 17, 19
* Переписати, вставляючи на місці крапок пропущені закінчення. Визначити відмінок іменників.
Усі ріки до мор.. течуть. По мор.. плавав, а вод.. не бачив. Тиха вода гребл.. рве. Не ходи у воду за птиц.. , а в ліс за риб.. . Ложк.. моря не вичерпаєш. З вогн.. не жартуй, а вод.. не вір. Язик.. сіна не накосиш. Хто кине камен.. до неба, дістане ним по голов.. .
Народна творчість.
* Записані на дошці іменники записати в три колонки за відмінами.
Хліб, хатина, мати, приязнь, душа, вогонь, паляниця, радість, затишок, серце, батько, брат, неділя, родина, осінь, земля, піч, любов.
* Диктант із коментуванням. Підкреслити іменники. Визначити рід, число, відмінок та відміну кожного з них.
Умій поважати працю своїх батька й матері. Бережи їх здоров’я і спокій. Найбільше для них щастя – то твоє чесне життя, працьовитість, старанне навчання. Принось у дім радість, оберігай щастя в сім’ї. Якщо тебе вважають поганою людиною, це велике горе для твоєї рідні.
За В.Сухомлинським.
V. Підбиття підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання. Вправа 23

Автор: Оксана


Переглядів: 89 | Теги: іменник

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar