Головна » 5 клас » Світова література |
Мета: допомогти учням розібратися в будові великого епічного твору; з’ясувати роль спостережень та переживань автора у творі; розвивати навички виразного читання, переказу повісті, уміння визначати сюжетні лінії та епізоди, характеризувати героїв і художні засоби, висловлювати власну думку; виховувати повагу до старших, уміння орієнтуватися в складних ситуаціях, почуття оптимізму. Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору. Теорія літератури: повість, автобіографічний твір, мотиви, багатоплановість, художні образи та художні засоби. Хід уроку I. Мотивація навчальної діяльності школярів — Письменники — люди особливі. У них багаті фантазія та творча уява. Але найкраще пише той, кому близькі думки й почуття героїв, добре знайомі складні ситуації, радощі й печалі життя. Як ми знаємо з біографії, Марк Твен був саме такою людиною. У дитинстві — бешкетник, винахідник, кмітливець. У юності й дорослому житті — людина, яка багато знала й бачила, змінила чимало професій, відчула радість перемоги і гіркоту поразок, невдач, злиднів. Утім письменник не забув, як йому жилося в дитинстві, що тоді хвилювало, з чим він, стикаючись із дорослим життям, погоджувався, а що категорично не сприймав. Отже, завершуючи ознайомлення з повістю Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра», ми відчуваємо, що це пригоди не лише хлопців, а й самого автора, навіть його тітонька Поллі сприймається нами як близька людина. Звісно, історії, які траплялися з хлопцями, мабуть, дуже перебільшені, але цілком імовірні, що є характерною ознакою художнього твору. Отже, вперед, до «Заключного слова»! II. Оголошення теми й мети уроку III. Актуалізація опорних знань Перекажіть епізод про те, як і чому Том і Беккі заблукали в печері. Зверніть увагу на те, чи робили вони що-небудь для своєї безпеки. (Захопилися; прокинувся дух дослідників; ставили знаки на стіні свічкою; втікали від кажанів) Повідомлення (стислі) учнів про сталактити й сталагміти, кажанів. Згадайте ситуації, в яких Том повівся: як лицар; як кмітлива людина; як сміливець. IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу 1. Прогнозування учнів Як ви вважаєте, чим закінчиться пригода Тома і Беккі в печері й узагалі твір? (Відповіді учнів.) 2. Виразне читання XXXII, XXXIII, XXXIV розділів повісті Марка Твена (с. 277–280 — за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; с. 221–227 — за підручником Є. Волощук або за повним текстом) 3. Словникова робота за запитаннями учнів 4. Обмін враженнями про прочитане, евристична бесіда Чи справдилися ваші передбачення? Якою мірою? Що найбільше вразило вас у прочитаному? Чи варто було, на вашу думку, Томові під час розповіді про своє з Беккі визволення з печери додавати «чимало власних вигадок, щоб було цікавіше»? Що негативного було в поведінці та діях хлопців? («Пахкали люльками», наражалися на небезпеку) Що здалося вам смішним у прочитаних розділах, наприклад, у XXXIV? (Як дорослі, знаючи вже таємницю Гека, хвалили його; яких мук завдавав Гекові новий костюм.) У чому виявляється американський національний характер твору? (Удова Дуглас вирішила взяти Гека на виховання, дати йому освіту й допомогти відкрити свою справу; зберігання середнім класом грошей у банку; деякий авантюризм, потяг до мандрів і пригод, винахідливість.) V. Закріплення знань, умінь та навичок Прочитайте вислів американського письменника-критика про повість Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра». (Зліва направо: «Це найкраща повість, написана для хлопчиків».) VI. Домашнє завдання Прочитати «Заключне слово» повісті (с. 281–184 — за підручником Ю. І. Ковбасенка, Л. В. Ковбасенко; Є. Волощук — за повним текстом); повторити основні епізоди твору, уміти переказувати від імені героїв, характеризувати образи. VII. Підбиття підсумків уроку Інтерактивна вправа «Мікрофон» Учням пропонується закінчити одне з речень: «Якби я потрапив (потрапила) у печеру…»; «Якби я знайшов (знайшла) скарб…»; «На мою думку, письменник…»; «Кінець твору мені здався…».
| |
Переглядів: 570 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |