Головна » 5 клас » Світова література

Дж. Р. Кіплінг «Мауглі». Образ головного героя Мауглі та засоби його художнього втілення

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про повістьказку; допомогти учням усвідомити ідейно-художнє значення змальованих автором образів і картин; розвивати навички визначати головне, характеризувати героїв та висловлювати своє ставлення до них і тих моральних настанов, носіями яких вони є; виховувати любов до природи, гуманізм, естетичні почуття.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації художників та учнівські ілюстрації.

Теорія літератури: повість-казка, характеристика образів, пейзаж, портрет.

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності школярів

— Найголовніший Закон Джунглів, як уже з’ясували ми під час читання

розділів книги Дж. Р. Кіплінга «Мауглі»,— «Ми з тобою однієї крові». Це свідчить про те, що всі істоти мають однакові права, тому повинні допомагати одне

одному, піклуватися, а не ворогувати. Більшість мешканців джунглів дотримувалися законів, якими б суворими вони не були. Порушників зневажали,

засуджували й карали (зажерливий тигр Шер-Хан, підступний шакал Табакі,

мавпи Бандер-Логи, дикі собаки). Отже, у світі звірів панують справедливість,

порядність, вірність. А як же чинять у світі людей? У ньому також існують закони. Але їх часто порушують. Заради власного збагачення деякі люди чинять

злочини — насильство, убивство. Головний герой Мауглі перебуває ніби посередині між світом звірів і світом людей.

Саме образу Мауглі й буде присвячений наш урок.

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Актуалізація опорних знань

1. Переказ епізоду з повісті «Мауглі», який найбільше запам’ятався

(з обґрунтуванням вибору)

2. Складання «Анкети» головного героя повісті-казки «Мауглі»

(див. Додаток на с. 138)

IV. Формування й розвиток навчальних умінь та навичок

1. Колективне складання плану до характеристики Мауглі

Орієнтовний план

1) Несподівана поява людського дитинчати біля лігва вовків; його зовнішність

та поведінка.

2) Життя в новій сім’ї.

3) Учинки Мауглі (перемога над Шер-Ханом, порятунок Мессуа, боротьба з рудими собаками тощо).

4) Моральні якості та риси характеру героя (розум, сміливість, чесність, великодушність, любов до природи, кмітливість, вірність Закону Джунглів).

5) Зовнішність юнака Мауглі.

6) Ставлення автора до свого героя.

7) Моє ставлення до Мауглі (оцінка його як особистості).

2. Усна зв’язна розповідь-характеристика Мауглі учнями

3. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

Визначте головну думку повісті-казки «Мауглі».

Орієнтовні відповіді

— Людина повинна любити природу й жити в злагоді з нею.

— Людина повинна вміти знаходити вихід із будь-якої скрутної ситуації

і при цьому залишатися людиною.

— Природа розуміє силу Людини, поважає її, тож необхідно з нею рахуватися, також поважати.

— Люди багато чого можуть навчитися у звірів.

— Сказка — ложь, да в ней намек — добрым молодцам урок.

4. Проблемні запитання

Як розуміти вислів Каа: «Нелегко міняти шкіру»? (Нелегко кардинально,

різко змінювати своє життя, свої погляди та звички.)

Чому Мессуа здалося, що Мауглі — не її син, а Бог лісів? (Мауглі був сильний, дужий, красивий, дикий; йому підкорялися всі звірі; мати знала легенди про Джунглі і їх богів, вірила в них.)

Чому Мауглі повернувся до людей, адже із Джунглів його не виганяли? (Це

був природний поклик крові; йому цікаво було, чи змінилася Людська Зграя

з часу його останньої невдалої зустрічі з нею.)

Про що свідчать інші назви звірів, понять, наприклад: Каа — Пласкоголовий, Тигр — Смугастий, вогонь — Червона Квітка, битва з дикими собака-

ми, дхолями — Ніч Рудих Собак, весна — Пора Нових Пісень? (Про образне

мислення героїв, уміння виділяти головні ознаки.)

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Слово вчителя з елементами бесіди

— Отже, ми завершуємо наше ознайомлення з казкою Дж. Р. Кіплінга «Мауглі». Талановитий автор своєю творчою уявою зумів проникнути в найпотаємніші куточки незайманої природи, цікаво й майстерно відтворити її в яскравих

образах диких звірів, прикрасити дотепною вигадкою та тонким гумором.

Повість (великий, на відміну від оповідання, прозовий твір із багатьма героями та подіями) Дж. Р. Кіплінга відрізняється від народних і літературних

казок про тварин тим, що його герої-тварини не є носіями певних рис людського

характеру, наприклад сміливості, хитрості, боягузтва або благородства. Вони —

мислячі істоти, які діють залежно від конкретних обставин.

Образ Мауглі вигаданий, бо такого хлопця ніколи не існувало. Кіплінг лише

вірив у те, що так могло бути: дитина, вихована вовками, засвоїла під опікою

мудрих вихователів Закони Джунглів і залишилася Людиною, не втратила найкращих людських якостей.

А як ви вважаєте, що було в характері Мауглі негативного? Відповідь обґрунтуйте.

Очікувані відповіді

— Мауглі дещо жорстокий (напустив на село Джунглі).

— Іноді нерозважливий (взяв анкас, незважаючи на попередження про небезпеку).

— Буває самовпевненим, неслухняним.

VI. Домашнє завдання

Підготувати інсценування діалогів за книгою Р. Кіплінга «Мауглі».

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про розділи, епізоди

повісті-казки, що не вивчалися, зокрема «Як страх прийшов».

VII. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учням пропонується закінчити одне з речень:

«Я вважаю цей урок…»;

«Мені хочеться…»;

«Я переконався (переконалася)…».


Переглядів: 196 | Теги: Кіплінг

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar