Головна » 5 клас » Історія України

Відлік часу в історії. Знайомство з історичною картою

Мета: формувати початкові знання про історичний час, історичний простір та одиниці його вимірювання; знайомити учнів у загальному вигляді з поняттями хронологія, дата, лінія часу, легенда карти; розвивати хронологічні просторові вміння; формувати історичну свідомість, прищеплювати відчуття причетності до минулого України, бажання більше дізнатися про нього.

Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.

Обладнання: Власов В., Д анилевська О. Вступ до історії У країни. — К .: Ґенеза, 2005; М исан В. Вступ до історії У країни. — К .: Ґенеза, 2005; роздавальний матеріал, атлас «Історія України. 5 клас».

Поняття: «хронологія», «дата», «лінія часу», «легенда карти».

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ . Актуалізація знань учнів

Назвіть, на які питання дає відповідь історія.

ІІ . Мотивація навчальної діяльності

У ч и т е л ь. Щоб зрозуміти, як давно і де саме сталася та чи інша подія, ми повинні навчитися працювати з історичною картою та стрічкою часу.

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІІ . Вивчення нового матеріалу

Працюємо з поняттями

У ч и т е л ь.

Досліджуючи минувшину, завжди відповідаєш на запитання: коли сталася та чи інша подія? Дізнатися про це дозволяє хронологія — наука про час.(Записати визначення поняття в зошити.)

Які одиниці виміру часу ви знаєте? (Доба, тиждень, місяць, рік)

У ч и т е л ь.

Оскільки хронологія — наука про час, то основою цієї науки є конкретні дати. Дата — це точний час певної події. (Записати визначення поняття в зошити.) Назвіть по одній даті зі свого життя.

Лічба років від певної події — літочислення або ера. (Записати визначення поняття в зошити.) Великі проміжки часу лічать століттями — 100 років, тисячоліттями — 1000 років.

Наша ера бере свій початок від дати народження Ісуса Христа. Отже, зараз 2012 рік від Різдва Христового, 2012 рік нашої ери.

Працюємо зі стрічкою часу

 

Показуємо 0 від початку нашої ери.

Наголошуємо на тому, що 100, 200 — останні роки століття, 101, 201 — перші роки наступного століття.

Роздаємо картки з датами кожному з учнів (100 р. до н. е., 359, 782, 814). Учні мають визначити століття, до якого належать запропоновані дати.

Учитель записує на дошці слова «тисячоліття», «ера», «століття», «десятиліття». Учні мають розташувати у зростаючому порядку відрізки часу: тисячоліття, ера, десятиліття, століття.

Розвиваємо просторові вміння

Починаючи працювати з історичною картою, необхідно пам’ятати такіправила:

1. За кольорами відрізняють одну територію від іншої.

2. Штриховкою позначають події та явища, що пов’язані з певною територією. Приміром, перехід району від однієї держави до іншої.

3. Місця битв позначають перехрещеною зброєю.

4. Стрілками позначають пересування військ і народів.

5. Кордони держав, інші межі позначають кольоровими лініями.

6. Міста позначають кружечками, квадратиками або малюнками.

Завдання

1. Знайдіть кордони держав.

2. Що означає колір на історичній карті?

3. Як позначаються міста, столиці, річки, рух військ?

ІV. Підбиття підсумків уроку

Запитання та завдання

1. Що таке хронологія?

2. Зобразіть стрічку часу. Позначте умовний початок нашої ери цифрою нуль.

3. Розташуйте у зростаючому порядку дати народження своїх рідних та власний день народження. Прокоментуйте зроблене.

V. Домашнє завдання

Читати, переповідати текст підручника, підготувати одне запитання до теми (Власов В., Данилевська О. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — § 1–2, С. 11–13; Мисан В. Вступ до історії України. — К.: Ґенеза, 2005. — § 1, С. 14; § 6, С. 33–34).


Переглядів: 234 | Теги: історичні джерела, історія України

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar