Головна » 11 клас » Українська мова |
Мета: повторити основні відомості про звертання, вставні слова й вставні конструкції, розділові знаки під час їх виділення; розвивати вміння правильно й комунікативно доцільно висловлювати власні думки за допомогою звертань, вставних слів і вставних конструкцій; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до літературної мови й культурних надбань рідного народу. Внутрішньопредметні зв’язки: Стилістика: емоційно-експресивне забарвлення мовних засобів. Культура мовлення: етикетні форми звертання. Морфологія: кличний відмінок. Міжпредметні зв’язки: Література: виразне читання, приклади речень зі звертаннями та вставними конструкціями. Тип уроку: урок розширення й поглиблення знань та розвитку практичних умінь. ПЕРЕБІГ УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Ознайомлення з темою, метою і завданнями уроку ІІІ. Актуалізація опорних знань IV. Розширення й поглиблення синтаксичного матеріалу Стилістичні спостереження
Прочитайте уривок зі статті. Перепишіть текст, вводячи вставні слова з довідки. Якого значення вони надали тексту? Аморально повсякчас наголошувати на тому, що в нас найнеозоріші простори, найбагатші надра, найдовші (у сукупності) річки. Все це ми не виплекали своїми руками, а одержали у спадок. Ми зовсім не примножуємо природні багатства, а безсоромно розбазарюємо їх. Те саме стосується й мови. Для нас вона справді «най» — наймилозвучніша, найлагідніша, найінформативніша… А для французів, англійців, німців? А їхні мови — для нас? Ми кидаємо-таки тінь на слово чуже, коли своє наділяємо синтезом достоїнств чи не десятка інших мов. Не зовсім ґречно стверджувати, що лише ми маємо велике минуле і ще більше майбутнє. Роздмухуючи оті «най», «най», ми обов’язково відгородимося від неоднозначного, бурхливого й мінливого світу. Бо ж ніяка культура не самотня. Вона мусить контактувати та взаємодіяти з іншими (За М. Сливинським). Довідка: Певна річ, безперечно, без сумніву, безумовно; зрештою, певно, до речі; очевидно, напевно, мабуть; мабуть, певно, напевно, може, можливо; до речі, між іншим, зрештою; по-друге; по-перше, крім того; може, можливо, мабуть. Лінгвістичне дослідження
У поданих реченнях визначте звертання, які стосуються співбесідників, і риторичні, що називають неживі й абстрактні предмети, тварин або відсутніх людей. Поясніть, яку роль у мовленні відіграють ці звертання. 1. Ти, сило наша, світлосяйна сило! (П. Тичина). 2. Друже мій, скільки мелодій, краси в шумі ранкового лісу! (О. Максименко). 3. О думи мої! О славо злая! За тебе марно я в чужому краю караюсь, мучуся… але не каюсь! (Т. Шевченко). 4. Не шуміть, явори, за вікном у дворі, не будіть мого сина (М. Стельмах). 5. Катрусю, доки ти, небого, будеш слабувати? (В. Стефаник). 6.Здоров будь, Пушкін мій, землі орган могутній (П. Тичина). 7. — Що ви, бабо, гриби збираєте? Назбирали вже? — з перебільшеною цікавістю питає хлопець (М. Стельмах). 8. Співці, не вгадуйте, ви, вчені, не шукайте, хто був той цар і як йому наймення (Леся Українка). Поясніть пунктограми. Визначте головні й другорядні члени у 5 й 6 реченні. Робота в парах. Складання діалогу
Складіть діалог «Розмаїття світу» (або поділіться думками з товаришами з приводу прочитаної статті) із використанням звертань та вставних слів. Стилістичний експеримент
У поданих реченнях визначте звертання та поясніть, якою частиною мови вони виражені і якого відтінку вони набувають залежно від місця в реченні. Запишіть речення, поширивши звертання епітетами з довідки. Поясніть, яких додаткових значень і почуттєвих відтінків надають звертанням прикладки й епітети. 1. Києве, мій Київ.., малинове місто юності й пісень… (В. Сосюра). 2. Ой ти, дубе.., лист на тобі рясний; ти, козаче.., словами прекрасний (Народна пісня).3. Ой… колодязю, …ключі! (Народна пісня). 4. Рости, рости, моя пташко, мій… цвіте (Т. Шевченко). 5. Прилинь, …орле, бо я одинокий сирота на світі (Т. Шевченко). 6. Не спочинь, моя думо-турбото, не втомляйтесь, …руки мої (М. Стельмах). Довідка: кучерявий, рідний, зореносний, студений, молоденький, золотий, сизий, натруджений, пречудовий, глибокий, маковий. Мовний етикет
Використовуючи кличну форму, утворіть звертання з кожним із таких іменників — власних назв людей: Іван Павлович, Ганна Пилипівна, Петренко, Ясногородська, Ніна, Максим, Івасик, Ганнусенька, поєднавши їх з одним із слів: друже, шановний, шановна, вельмишановний, вельми шановна, дорогий, дорога, любий, люба, милий, мила. Зразок: Вельмишановний Іване Павловичу! Дорогий Іване Павловичу! Любий Іване Павловичу! V. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок
Які види звертань було розглянуто? Для чого вживаються вставні слова й конструкції? Яких емоційно-експресивних відтінків можуть надавати тексту звертання, вставні слова й конструкції? VI. Підсумок уроку VII. Домашнє завдання
Складіть окличні речення з риторичними звертаннями, вираженими кличною формою іменників пісня, слово, зоря, місяць, вітер, море, кінь, придумавши до кожного з них відповідний епітет та додавши один із присвійних займенників мій, моя, моє, наш, наша, наше. Речення записати. Зразок: Пісне крилата моя, лети над полями! Епітети: буйногривий, ясний, буйний, дзвінке, синє, крилата, промениста.
| |
Переглядів: 1093 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |