Головна » Зарубіжна література

Знайомство з американським письменником-фантастом Реєм Бредбері. Символічне значення фіналу «Усмішки»

Мета. Показати вплив Леонардо да Вінчі на творчість письменника. Звернути увагу на зневіру автора в майбутньому технократичної цивілізації. Дати поняття про науково-фантастичну літературу та новелу, як один із жанрів прози. Розвивати інтерес до творів мистецтва, навички виразного читання. Виховувати любов до художньої літератури.

 

                „Я повинен примусити вас

                Повірити у любов, у життя”.

                              Рей Дуглас Бредбері.

Тип уроку. Урок засвоєння нового матеріалу.

Обладнання. Репродукції картин Леонардо да Вінчі, портрети Леонардо да Вінчі та Р.Бредбері.

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів (міркування)

Завдання 1

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності...

 

Кожен з нас з цікавістю поглядає у майбутнє? Якою буде планета Земля? Якими станемо ми? Фантастична література дає нам можливість перенестися в той чудовий світ і посідає одне з чільних місць у мистецтві. Сьогодні ми познайомимося з найвідомішим американським письменником–фантастом Реєм Дугласом Бредбері.

 

ІІІ. Робота з підручником

(Опрацювання статті про письменника “Рей Дуглас Бредбері”. В ході роботи учні розгадують кросворд)

 

Запитання:

1). Як Рей Бредбері здобував освіту? (самотужки)

2). Що вважає найвищою цінністю в житті? (сім’я)

3).Де мріяв побувати Рей Бредбері? (космос)

4). Який навчальний заклад,за словами Бредбері, закінчив? (бібліотека)

5). Де буває частим гостем? (школа)

6).Як називаються художні твори у яких автор прогнозує майбутнє? (фантастика)

7). Невеликий за обсягом прозовий твір з несподіваним фіналом? (новела)

 

ІV. Запитання до бесіди:

1.Літературу якої країни презентує творчість Рея Дугласа Бредбері?

2.Які книги любив читати письменник?

3.Яку обрав професію?

4.Які науки вивчав?

5.Скільки творів написав Рей Бредбері? Які з них ви читали?

 

V. Визначення теми і мети уроку.

Упродовж двох уроків ми будемо знайомитись з творчістю Рея Дугласа Бредбері – видатного американського письменника автора багатьох фантастичних творів. ( звертаємось до завдання 1)

Автор добре розуміє значення досягнень у житті людини, але висуває застереження людству: майбутнє може нести лихо. Потрібно протистояти небезпеці. Байдужість до прекрасного – шлях деградації суспільства. Наше майбутнє залежить від нас. Але бачить і майбутнє “технократичної цивілізації”. На перший план виходять машини,  які не мають душі, не можуть зрозуміти найкращих людських почуттів, попереджає людство про те, що людина повинна знайти дієві форми співіснування і співробітництва з машиною, не підкоряючись егоїзму мислячого робота. Ви вже можете сказати назву новели, яку будемо читати? ( завдання 2)

VI. Засвоєння теоретичних знань.

Науково-фантастична література – художні твори, у яких автори під впливом науково – технічного прогресу намагаються в образній формі прогнозувати майбутнє, показувати прийдешню долю людства.

Новела – один із прозових жанрів, невеликий за обсягом твір переважно про одну незвичайно життєву подію з несподіваним фіналом.

VII.Обговорення схеми “Художні особливості фантастики Бредбері”

Технічна достовірність

 

Поєднані з казковістю, містикою, страшними легендами, романтикою

                                                         

                                                                                         

VII. Слово вчителя.

Дія в новелі “Усмішка” розгортається навколо картини Леонардо да  Вінчі “Джоконда” (“Мона Ліза”).

 

VIII. Мистецтвознавча довідка

Розповідь про картину “Джоконда”.

Леонардо да Вінчі (1452-1519) – італійський художник, поет, інженер, математик, механік, філософ.

Одна з найвидатніших картин художника “Джоконда” (1503-1506р.)

(Ліза ді Антоніо Марія ді Нользо Герардіні, дружина Франческо Джокондо).

Зберігається вона в Луврі (Франція). На полотні зображено прекрасну жінку, яка загадково всміхається. Що криється за цією усмішкою?

Жінка на картині – немов жива, це відчувається в усьому: в руках, які спокійно лежать; у волоссі під прозорою накидкою, у складках одягу. Надзвичайне – це очі Мони Лізи, які пронизали століття, вони проникають у саму душу, вона ніби розмовляє з вами. Контраст між уважним поглядом та усмішкою на вустах вказує на протиріччя її переживань. Художникові вдалося передати відчуття безперервної мінливості людської міміки при спокійних очах, що уважно і спокійно дивляться на вас. Леонардо вдалося майже неможливе: він надав обличчю і погляду Джоконди такий вираз, що здається, ніби вона сама розглядає глядача, сама забирає в нього душу. І хоч як ви б не намагалися уникнути її погляду – це просто неможливо. Він змушує вас споглядати себе, бо ви ті за ким споглядає Джоконда.

Тож Джоконда не так відповідь, як запитання, спрямоване до людини. А за цим її німим запитанням стоїть сам художник.

Останні наукові дослідження стверджують, що на картині Леонардо да Вінчі зашифрував своє знання про майбутній світ, м’яко, іронічно ставлячись до передбаченого ним майбутнього. Джоконда – це сповідь художника у фарбах, його розумінні людини, світу, самого себе, Бога і Диявола, всього сущого що знаходить утілення в людині, “Бог і Диявол” – це зображення. А поле їх битви – серце Джоконди “відображення цієї битви” – її обличчя “

 

ІX. Читання новели

Виразне читання вчителем.

“Черга не зібралась................мало в кого вистачало на це грошей”

(стор. 202-203)

Читання в особах.

“Том вдивлявся поперед себе.................... аби вони могли взяти участь у знищенні”.

(стор.203-205)

Виразне читання. вчителем.

“Том і кліпнути не встиг.......................,а місяць веслував собі у холодному небі спершу догори, потім донизу назустріч ранку”.

(стор. 205-206)

X. Запитання для бесіди.

Про які часи розповідається в новелі?
Яке це майбутнє за новелою?
Чи згодні ви з письменником?
На яке свято збиралися люди?
Як би ви назвали те, що в новелі названо святом?
З ким познайомилися у новелі?
Які риси притаманні Тому?
Якої думки автор про вчинок Тома?
Чому Р.Бредбері назвав свою новелу “Усмішка”?
Чому саме до картини “Джоконда” звернувся письменник?
Як ви розумієте слова Р.Бредбері, що стали епіграфом до нашого уроку?
Що найбільше вас вразило в творі і чому?

 

XI. Складання плану оповідання.

Був саме ярмарковий і святковий день.
У черзі засміялися.
Ненависть до всього, пов’язаного з минулим.

4.Свята останніх років.

5.Але вона ж гарна.

6.Том хвилюючись кинувся геть.

7.А усмішка не зникла у темряві.

 
XII.Домашнє завдання

Переказувати близько до тексту новелу “Усмішка”.

Поміркувати над фіналом новели та над словами видатного російського письменника Ф.Достоєвського: “Краса – це жахлива річ! Тут Диявол із Богом змагається, а поле битви – серця людей”.

 

Урок 2

Тема. Символічне значення фіналу “Усмішки”

Мета. Вчити переказувати близько до тексту новелу “ Усмішка”, висловлювати судження про події, зображені в творі, вчити учнів визнавати філософський сенс та гуманістичні ідеї новели, розвивати вміння аналізувати художній образ, виховувати любов до праці, відповідальність за майбутнє людства.

Тип уроку.  Комбінований.

 

Хід уроку

І.Переказ близько до тексту новели “Усмішка” за планом (див. урок1)

ІІ. Усвідомлення змісту.

1. Визначити тему новели!

2.Знайдіть у тексті і прокоментуйте описи майбутнього людства в оповіданні: ( Всюди зруйновані будинки, іржавий казанок, зруйнована вибухом кам’яна стіна, зруйнований завод зруйноване місто, уламки будівель, на кожному кутку... стояли полісмени. Сморід зруйнованого міста ширився в спекотному повітрі.

3. Опишіть людей, які стояли в черзі до картини. (...засмальцьований, з міцної мішковини одяг,...негусто було покупців, бо мало в кого вистачало на це грошей,...страхітлива одіж, брудні капелюхи, “всередині все злиплось від голоду, самі живемо в печерах”.

Суспільство прийшло до краху: знищивши все, продовжує знищення духовних надбань минулого. Бредбері як письменник-фантаст передбачає таку модель розвитку суспільства і надсилає людству свій код застереження.

 

Боротьба

Зла

Добра

Тут вся річ у ненависті до минулого.

Чому всі мусять плювати?

Людина ненавидить все те, що зламало її, покалічило її життя.

Хіба не огидний такий безлад?

Що цивілізація? Кому вона потрібна?

Було в ній щось і гарне.

Дарма переймаєшся!...То все  одно пусте.

Ще з’явиться, от побачите, якийсь головатий і підлатає цивілізацію. Та людина матиме чутливе серце.

Не може бути цього!

А я кажу – з’явиться. Людина, яка матиме чутливе серце до прекрасного....щоб ми могли жити мирно.

 

ІІІ. Постановка проблемного завдання(робота з текстом)

Як ви розумієте слова Ф.Достоєвського: ”Краса – це жахлива річ! Тут Диявол із Богом змагається, а поле битви – серця людей.”

IV.Оптимістичне звучання фіналу твору (висновок)

Віра в майбутнє, віра в органічну цивілізацію; Віра в те, що нове суспільство збудують люди, які обов’язково з’являться і будуть дбати про людей.

 

 

V. Асоціативний зв’язок

Боротьба добра і зла в душі Тома

                Місце в черзі                                                  їй 400 років

 

Том не схибить і                                                     Але вона ж гарна!

 

 Плюне як слід                       ТОМ                      

 

    Кажуть, ВОНА                                                 Чому всі мусять плювати?

    НЕ СПРАВЖНЯ

 

Як її звати?                                   Міцно притискав до грудей клаптик полотна.

                

 

На долоні у нього лежала Усмішка.

 

VI. Метод “Мікрофон”.

Яка людина зможе зробити органічну цивілізацію?

(Душа якої горнеться до прекрасного, тобто вона така, як Том.)

 

VII. Підсумок уроку.

Бесіда

“Все довкола спало під місячним сяйвом”. А що робив Том?

(Його душа відкрита для прекрасного, він веде мовчазний діалог з красою)

2. “А на долоні в нього лежала Усмішка.” Що може означати усмішка, яка лежить на долоні дитини?

(Надія на те, що майбутнє відбудеться).

3. У чому суть філософського сенсу новели?

(“Усмішка” – великий неспокій за майбутнє людства, віра в красу шедеврів, створених руками людини, що знаходять стежку до дитячого серця. Краса врятує світ. Зберегти майбутнє, зробити його прекрасним – це у ваших руках, бо майбутнє належить вам.).

 

VIII. Домашнє завдання.

Прочитати новелу Р. Бредбері “Все літо в один день”.

Подумати над питанням: “Що я можу розповісти онукам про своє дитинство?”


Теги: Бредбері, Тхоржевська Т.В.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 196/19


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar