Головна » Зарубіжна література

Зіставлення образів Фанні Мальво й Анастазі де Ресто. Роль Дервіля в розгортанні та відтворенні подій у повісті „Гобсек”

Мета: розглянути  головні життєві пріоритети  героїв повісті « Гобсек»;  простежити руйнівний вплив хибної філософії на психіку людини, вчити розуміти  психологію особистості, робити висновки, порівнювати і  аналізувати; розвивати критичного мислення учнів і зв’язне усне мовлення; формувати уявлення учнів про справжні життєві цінності.

Тип уроку:  аналіз художнього твору.

Обладнання: презентація ( слайди 1 – 7 ):  таблиці, схеми.

                                                                                  Художник має право  переходити межу.

О. де Бальзак

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок. Повторення понять  порівняння,  гротеск, художні особливості.

ІІ. Основний зміст уроку.

Слово вчителя. Будь – яке явище, яке ми спостерігаємо в житті і не може виявлятися односторонньо. Для більш яскравого виявлення  необхідна наявність оточення, соціального середовища,  передумов тощо. Так і Бальзак у своєму творі створив цілу галерею  колоритних постатей, які і  «допомогли»  Гобсеку самовиразитися. тож сьогодні на уроці ми продовжимо спілкуватися з Гобсеком, але вже через  сприйняття інших героїв: Фанні Мальво, Анастазі де Ресто, Дервіля, Максима де Трая.

1.Вправа «  Спробуємо порівняти».  ( Слайд 2 )

 

2. Вправа  « Знайди істину». Завдання. Віднайди у тексті повісті слова, фрази, що характеризують героїнь. Зроби висновок,  як ставиться автор до цих персонажів. ( Слайд 3 ).

3  Вправа « Давайте розберемося ».  Проблемне запитання.  Максим  де

Трай – геній марнотратства.  Які небезпеки криються у цьому образі. Доповни  схему. ( Слайд  4)

                   Вважає, що найцінніший капітал – це…

                   Це свого роду амфібія, у нього рис чоловічих стільки ж, …

                   Може вчинити благодіяння, а може…

                   Істота дивовижна…

 Висновок. Анастазі де Ресто – красива, розумна жунка – стала інтриганткою, спалила цінні папери, залишила дітей без спадку.  До послуг Гобсека звернулася заради розваг. Вона погана дочка, дружина, мати,  бо здатна на злочин перед людьми і перед совістю.

Фанні Мальво  звернулася до послуг Гобсека заради роботи та життя. Фея Самотності.  Працелюбна, гарна господиня.

Максим де Трай. Жорстокість – головна риса характеру  цього світського чепуруна, більше вимазаного багнюкою, ніж заплямованого кров’ю.

4. Вправа « Я думаю так ». Яка роль Дервіля у повісті “ Гобсек”?

    Добери 5 –6 характерних рис  Дервіля.  ( Слайд 5 )

Висновок. Дервіль зумів зберегти людську гіднісь, чесність, благородство.

      5. Вправа  « Є проблема!» Чи може людина протистояти владі грошей?      ( Слайд 6).  Робота зі схемою з елементами дискусії.

Питання для дискусії.

1. Які риси Гобсека сучасні? (Гобсек - це уособлення влади грошей. Головна його риса - прагнення будь-що заробити гроші, примножити капітал. Він розуміє цінність грошей і твердо оцінює їх значення для людини. Його своєрідна формула актуальна й сьогодні: гроші дають свободу, а великі гроші владу. Над усе він цінує гроші, як це дехто робить і зараз. Гроші для нього цінніші за дружбу, кохання, родинні стосунки, - на жаль, ця риса досить типова й для сучасності. І в наш час - час майнового розшарування - губляться певні цінності і стосунки.)
3. Чого не зрозумів Гобсек? (По-перше, не зрозумів, що вже на певному етапі не він володіє грошима, а вони керують ним. Втративши моральні орієнтири, Гобсек пропустив момент, коли гроші зробили його бранцем золота. По-друге, Гобсек збіднив своє життя, не зумівши поставити гроші на службу хоч би собі і своїй далекій родичці. Адже він міг насолоджуватися теплом родинної любові, дарувати кохання, по-іншому бачити цей прекрасний світ. Але він прожив павуком біля грошей.)
4. Ставлення до грошей –чи це є проблемою і нашого часу?. (Бальзак показав, скільки грошей потрібно нормальній людині, звичайно, не називаючи суму. Як саме слід ставитися до грошей, дізнаємося з опису життя Фанні Мальво та Дервіля. Гроші мають служити для життя, для справи. Слід регулювати свої потреби відповідно до статків, а якщо позичаєш, то розраховуй, як повертатимеш борг. І слід пам'ятати, що світ не закінчується грошима, є й інші цінності в житті)

Висновок. Кожна людина вирішує  проблему грошей по різному. Але завжди треба памятати про те, що ти маєш право вибору. І Хай цей вибір завжди буде гідним.

Домашнє за вдання.

На вибір

1. “ Хіба не цікаво заглянути в найпотаємніші куточки людського серця? Хіба не цікаво розгадати чуже життя й побачити його зсередини,  без жодних прикрас? ” ( Бальзак)

       Запишіть свої спостереження: “ Що я побачив у “  куточку серця ” Гобсека, Анастазі де Ресто, Фанні Мальво?”

    2.  Написати iнтерв’ю з одним iз персонажiв повісті  “ Гобсек”.                                                                      

    3. Написати листа до одного з персонажiв повiстi “Гобсек’. 


Теги: Бальзак, Хмельницька О.Л.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 5600/228


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar