Головна » Зарубіжна література

Жанрова специфіка фольклорної та літературної казки. Різновиди казок (про тварин, чарівні, соціально-побутові), їх характерні ознаки

Мета:  ознайомити і допомогти учням усвідомити жанрову специфіку народної  та літературної казки, навчити розрізняти види казок, їх характерні ознаки; розвивати образне та логічне мислення, навички роботи з підручником; на основі гуманістичного змісту казок сприяти вихованню кращих людських якостей, любові до книги.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, урок-подорож

Обладнання: підручник, збірки казок, ілюстрації до них, «чарівна скринька», лист від феї, «маршрутний лист», веселий кросворд, конверти із домашнім завданням.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку

Вступне слово учителя

Мабуть, не буде помилкою, коли я скажу, що у більшості дітей і, навіть, дорослих, улюбленим жанром фольклору є казка. Їх створювали у сиву давнину талановиті оповідачі з народу й передавали з покоління в покоління, а потім цю естафету підхопили письменники й продовжували дивувати світ захопливими літературними казками. Люблять казки і наші сучасники. Адже кого не приваблює те, що добрі, працьовиті, справедливі герої отримують нагороду, а злі, бездушні, несправедливі – покарання? Хто не прагне помріяти про дива, які створюють люди, зазирнути в далеке майбутнє! Адже багато з того, що нафантазували в казках, здійснилося, хоча, можливо, і не в такій формі. Згадаймо про чоботи-скороходи, килим-літак – тепер це різні види транспорту; дзеркальце, в якому видно все, що робиться у світі, - телевізори й комп’ютери. Сьогодні ми й поговоримо про казки, їх види, спробуємо визначити характерні ознаки та особливості, а допоможе нам ось цей лист. Його надіслала фея, яка запросила нас у гості до казки. Дорога туди зображена у маршрутному листі. (Учитель показує «маршрутний лист»)

 

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

Бесіда (Станція «Давайте познайомимося»)

Які казки ви читали?
Про що чи про кого розповідається в казках?
Яка ваша улюблена казка, улюблений герой? Чому?
Чого навчає казка?

 

«Навчаючи – учуся» (Станція «Теоретична»)

Учні об’єднуються у пари і опрацьовують теоретичний матеріал підручника. І пара – «Народна казка», ІІ пара – «Казки про тварин», ІІІ пара – «Чарівні казки», ІV – «Соціально-побутові казки». Пари самостійно опрацьовують статті, а потім знайомлять своїх однокласників із їх змістом.

 

Практична робота (Станція «Схематична»)

Колективно створюється схема «Народна казка та її різновиди»

 

Народні казки

 

Казки про тварин                           Чарівні казки                     Соціально-побутові казки

 

«Курочка Ряба»                            «Василина Премудра»           «Язиката Хвеська»

 

Словникова робота

Казки про тварин вважаються найдавнішими, адже раніше люди жили серед природи і їхнє існування часто залежало від вдалого чи невдалого полювання на диких звірів. Тварин навіть обожнювали, складали про них легенди й казки. Звірі в казках уособлювали людські риси характеру.

 

Додайте означення, якими характеризують казкових персонажів:

Лисиця – (хитра),

Вовк – (жорстокий),

Заєць – (боягузливий),

Осел – (упертий).

 

Алегорія – це художній засіб, коли ознаки одного образу передаються за допомогою іншого.

 

У казках часто відбувається протиставлення: добро – зло, бідність – багатство, вірність – зрада і т.п. Це є спеціальним художнім прийомом.

 

Антитеза  - це протиставлення понять, якостей, явищ у художньому стилі.

 

Слово вчителя (Станція «Літературна казка»)

Як ви знаєте, казки складалися в народі не лише для розваги слухачів, а й для їхнього виховання. Фантастичні розповіді передавалися з покоління в покоління, переінакшувалися, доповнювалися. З часом вони могли загубитися, забутися.
Хто допоміг донести до наших часів цей неоціненний скарб? (Фольклорости, збирачі фольклору)
Потім казками зацікавилися й інші письменники, стали писати свої власні казкові твори.

 

Літературна казка – це казка, написана письменником.

 

ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

Гра «Чарівна скринька» (Станція «Ігрова»)

Учні почергово витягують зі скриньки аркуші з назвами речей чи понять і пояснюють, чому вони потрапили в скриньку на сьогоднішньому уроці.

 

V. Підбиття підсумків уроку

     1. Веселий кросворд (Станція «Жартівлива»)

     Відповіді на питання кросворду учні заносять у клітинки.

 

Оцінювання

 

VІ. Домашнє завдання

       Станція «Сюрприз»

      - Наша подорож добігла кінцевої зупинки. Всі старанно працювали і тому фея виявила бажання приготувати для вас сюрприз. Зараз усі уважно подивіться під свої парти – там ви і знайдете конверт із…  домашнім завданням.

 

Література

Загоруйко О.Я. Світова літератури. 5 клас (за підручником О.М. Ніколенко, Т.М. Конєвої, О.В. Орлової та ін.). – Х.: Вид. група «Основа», 2013. – 144, [2] с.: табл., іл. – (Серія «Мій конспект»).
Паращич В.В. Усі уроки світової літератури. 5 клас. І семестр. – Х.: Вид. група «Основа», 2013. – 254, [2] с.: іл., табл., CD. – (Серія «Усі уроки»).

 

Веселий кросворд

По вертикалі

Казка, в якій дівчинка пішла за велінням мачухи до зимового лісу за підсніжниками і дійсно принесла їх. («Дванадцять місяців»)

Хитрий і спритний герой утік від усіх, тільки не від Лисиці. (Колобок)

Казка, в якій звірі створили музичну групу і перемогли ворогів. («Бременські музиканти»)

 Земноводна тварина мала високий державний титул. (Царівна Жаба)

 

По горизонталі

Хлопчик, який мав довгий дерев’яний ніс. (Буратіно)
Овоч виріс дуже великим, і, щоб його вирвати, довелося скликати всю родину. («Ріпка»)
Птах із довгим дзьобом і хитрий звір по черзі запршували один одного до себе на обід, але так і залишилися голодними. («Лисиця й Журавель»)

Чоловічок середніх літ, що мав моторчик і пропелер. (Карлсон)
Дівчинка, що загубила на королівському балу черевичок, за яким потім її і знайшли. (Попелюшка)
Дочка високопоставленої особи, яка весь час плакала, і ніхто не міг її потішити. (Царівна Несміяна)
Троє веселих тварин, які будували собі хатини, щоб захистити себе від Вовка, але це вдалося лише одній. («Троє поросят»)
 Свійська пташка залагодила шкоду, заподіяну гризуном, і збагатила своїх господарів. («Курочка Ряба»)


Теги: казки, Миргородець В.М.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 1021/127


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar