Головна » Зарубіжна література

Жанр байки у світовій літературі

Мета: поглибити поняття байка, значення байки для культурного розвитку людства, пригадати імена і твори відомих байкарів; розвивати творчі, аналітичні здібності, логічне та образне мислення; виховувати всебічно розвинену людину, особистість, прищеплювати інтерес до духовних надбань людства.

Обладнання: портрети байкарів та збірки байок, ілюстрації до творів.

 

                                                                          Епіграф

                                                               Сократ і Бабрій, Федр і Лафонтен,

                                                               Сковорода, Крилов-

                                                               Всім вистачило тем:

                                                               Всім шлях премудрий розкрився,

                                                               Хто до Езопа добивався,

                                                               Хто позичав сюжетів та ідей,

                                                               Щоб байкою збагачувать людей.

                                                                                                М. Годованець

 

Хід уроку

I   Організаційний момент.

II  Оголошення теми, мети, завдань уроку, очікуваних результатів.

III Актуалізація опорних знань.

1) Робота зі змістом епіграфа уроку

               -  Про який жанр літератури йдеться у цих словах? (Про байку).

               -  Імена яких байкарів згадує М. Годованець?

               -  Як ви розумієте слова: “Хто позичав сюжетів та ідей”?

               -  У кого навчалися ці поети складати байки? (У Езопа)

               -  Для чого служить байка, на думку М. Годованця?

IV Повідомлення теми, мети уроку.

1) Слово вчителя

   Байка — один із рівновидів ліро-епічного жанру,  який  поєднує сатиру чи гумор з глибоким повчальним змістом. Байки, що поширювались під іменем Езопа, ввійшли в шкільний побут, допомагали прищеплювати школярам народну мудрість, розвивати їх уміння говорити.

   Байки стисло і надзвичайно влучно показують людські недоліки. Багато віків минуло відтоді, як жив Езоп, але досі байка повчає та цікавить нас.

   Отже, сьогодні підведемо підсумки. Розпочинаємо урок-конкурс “Жанр байки у світовій літературі”.

V Конкурсна програма

   1. Конкурс “Розминка” (оцінювання: кожна назва — 1б)

Завдання: протягом однієї хвилини перелічити якнайбільше вивчених байок

   2. Конкурс “Ерудит” (Учні мають відповісти на запитання, за кожну правильну відповідь 1бал)

   Завдання для I команди:

1.У якому столітті жив Езоп.

2.З яких частин складається байка?

3.Якою мовою писав байки І. Крилов?

4.Як називають сюжети, що переходять від одного байкаря до іншого?

5.Як ви розумієте значення виразу: “Езопові байки-скарбниця світової літератури”

   Завдання для II команди

1.Кому належать перші поетичні байки?

2.Якою мовою писав байки Федр?

3.Як ви розумієте поняття “езопова мова”?

4.Чому героями байок, як правило, виступають звірі, птахи, рослини, а не люди?

5.Який художній прийом є обов'язковим для байки?

   3. Конкурс “Знавець”

  Закінчити мораль байки, вказавши назву і автора байки, вислів із якої написано на дошці (за кожну правильну відповідь-2 бали).

1. “Якщо ти співала влітку...(то потанцюй узимку. Езоп. “Мурашки і цикада”)

2. “У сильного безсилий...(винен завжди. І. Крилов. “Вовк і ягня”)

3. “Коли б ти мав також розум...(“тобі більше не бракувало б нічого, щоб стати царем”. Езоп. “Крук і лисиця”)

4. “Когда в товарищах согласья нет...(“на лад их дело не пойдет”. И. А. Крылов. “Лебедь, щука, рак”)

5. “Чем кумушек считать трудиться...”(“не лучше ль на себя. Кума, оборотиться”. И. А. Крылов “Зеркало и обезьяна”)

   4. Конкурс — захист ілюстрацій до байки.

   Кожна команда представляє три малюнка. Оцінювання: від 1-го до 3-х балів. (Учитель має визначити найкращий малюнок у кожній команді)

   5. Конкурс на кращого читця байки. (По 2 учасники з кожної команди читають напам'ять байку. Максимальна кількість балів — 5).

   6. Конкурс “Третій зайвий”. Визначити  зайвий  образ. (за кожну правильну відповідь -1 бал).

   I команда

а) Вовк, лисиця, ягня.

б) Крук, мурашка, лисиця.

в)Мавпа, ведмідь, ягня.

  II команда

а) бджола, виноград, лисиця.

б) Лисиця, цап, осел.

в) Соловей, лебідь, яструб.

   7. Конкурс “Упізнай мене”

   Учитель показує ілюстрації до байок. Назвіть байку та її автора, розкажіть про епізод байки, зображений на ілюстрації. (За правильну відповідь -1 бал).

   8. Конкурс “Упізнай рядок”.

   Завдання: пригадайте, з  якої байки І. А. Крилова ці рядки.

   I команда

а) “Ай... знать она сильна, коль лает на слона”.

б) “Мартышка к старости слаба глазами стала”.

в) “А я бы, право, был гораздо более рад, Зерну ячменному...”

   II команда

а) “Голубушка, как хороша! Ну что за шейка, что за глазки”

б) “Кто виноват из них, кто прав, судить не нам, да только воз и ныне там”

в) “Ничуть меня то не тревожит; в нём проку мало вижу я”

   9. Конкурс капітанів. За правильну відповідь - 1 бал.

    I команда.

1. Хто із байкарів був рабом? (Езоп, Федр).

2. Приховане зображення людини в образах тварин, рослин, предметів. (Алегорія)

3. Назвіть байку Крилова, з якої взято вислів “Щоб бути музикою, потрібне тут уміння”.

   II команда

1. Кого вважають “батьком байки”? (Езоп)

2. Назвіть Ім'я байкаря, геніального живописця, вченого, архітектора і скульптора, музиканта і поета. (Леонардо да Вінчі)

3. З якої байки ця мораль: “Вперед чужой беде не смейся, Голубок”. (И. Крылов “Чиж и голубь”).

   10. Інсценізація байки. (Домашнє завдання). Максимальна кількість балів — 5

   I  команда “Квартет” І. Крилов.

  II  команда “Вовк і ягня”

VI Підбиття підсумків уроку-конкурсу.

   Оголошення результатів змагання.

   Учитель вітає переможців і дякує всім учасникам.


Теги: байки, Нарли О.М.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 552/15


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar