Головна » Зарубіжна література

Заглиблення в людську психологію, поетизація людини та краси її почуттів, оспівування кохання в сонетах Вільяма Шекспіра

 Мета: закріпити знання учнів про сонет як літературний жанр, ознайомитись із історією створення та особливостями шекспірівських сонетів; розвивати вміння аналізувати та співставляти сонети різних  авторів, виразно їх читати; виховувати моральні якості учнів.

Тип: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет В.Шекспіра, слайди, проектор, комп’ютер,

                             пісня А.Пугачової «Сонет».                                

      

«Сонети – це ключ, яким Шекспір

відмикає своє серце» (В.Вордсворт)

 

«Мені ж від зір найбільша честь припала:

Твоя любов, велика і тривала» (В.Шекспір)

 

Хід уроку

І. Духовно – естетичний блок (організація класу).

              1.Вітання.

              2. Вправа для настрою на роботу «Імпульс» (пожміть один одному руку, посміхніться і передайте гарний настрій).

              3. Роздача листків самоконтролю.

 

Лист самоконтролю

                   

ІІ. Установочно – мотиваційний блок (актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності і повідомлення теми і мети уроку)

    1. Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань учнів.

         1.1.Аукціон знань. Вправа «Мозковий штурм»:

               - Літературу якої доби ми вивчаємо? (Відродження)

              - Назвіть головні ідеї доби Відродження.(Саморозвитку людини, можливості її морального вдосконалення, здобуття свободи, здатності до перетворення світу силою свого розуму, душі, творчості).

              - Який принцип лежить в основі культури епохи Відродження? (Принцип гуманізму – утвердження краси й гіності людини, її розуму й волі, творчих сил і можливостей).

              - Який естетичний ідеал Відродження? (Образ людини, що сама себе створює, не маючи жодних сумнівів).

             - Назвіть представників доби Відродження.

             - Із творчістю яких письменників доби Відродження ми познайомились?

   1.2. Самозаглиблення. Робота з опорною схемою. Слайд № 1.

   2. Мотивація навчання, повідомлення теми і мети уроку.

       - Слово учителя. Сьогодні ми продовжимо знайомство із творчістю письменників доби Відродження. А тему нашого сьогоднішнього уроку ви спроектуєте самостійно, якщо відгадаєте кросворд. Додаток.

          1) Прізвище англійського письменника, творчість якого ми вивчаємо, автор трагедії «Ромео і Джульєтта»?

          2) Зброєносець Дон Кіхота.

          3) Дама серця Дон Кіхота.

          4) Автор «Божественної комедії».

          5) Автор «Книги пісень».

Отже, тема нашого уроку

             Сонети... Якого письменника? (Шекспіра)

     А девізом уроку будуть слова

                           «Мені ж від зір найбільша честь припала:

                              Твоя любов, велика і тривала»

А чи знайомі ви вже із сонетом?
Що це за вірш?  Слайд № 2.
Хто заснував цей жанр? (Данте Аліг’єрі)
А хто розвинув? (Франческо Петрарка)

   3. Цілевизначення. Так для чого ж нам ще раз звертатися до цього жанру? Давайте спробуємо визначити, що ми повинні знати і вміти.

Знати: - особливості сонета як літературного жанру;

               - історію створення і особливості шекспірівських сонетів.

Вміти: - аналізувати сонети;

              - виразно їх читати.

ІІІ. Змістовно – пошуковий блок (формування нових знань)

Слово вчителя. Сонети Шекспіра вважають ліричним щоденником

автора. І не випадково англійський поет В.Вордсворт вважав:

             Слайд № 3.  « Сонети – це ключ, яким Шекспір відмикає своє серце»

Як ви розумієте ці слова?  (Вордсворт у своєму вислові використав яскравий образ: ключ, що відмикає серце поета, розповідає його таємниці).
Які ж таємниці душі мав Шекспір, які образи описав словами? Про це нам розповість сам поет. Зустрічайте, до нас завітав Вільям Шекспір.

Інтерв’ю з поетом.

Доброго дня, Вільяме! Дозвольте задати вам декілька запитань.
Скажіть, будь ласка, скільки сонетів ви написали і про що?

(Я написав 154 сонети. У них звучать глибокі філософські роздуми про життя, утверджуються кохання, вірність, дружба, чесність, моральна чистота. Я також засуджую підлість, несправедливість, підношу  силу та значення мистецтва.)

                 - Як довго ви писали сонети?

                          (Сонети я писав упродовж шести років 1592 – 1598 р.р.

                  1609 року вийшло єдине видання, що побачило світ за мого життя)

                 - Кому ви присвятили свої поезії?

                                   (Сонети 1 – 126 присвячені другові;

                                                127 – 152 – смаглявій коханій;

                                                153 – 154 – темі радості життя.)

                 - За формою ваші сонети такі ж як і у Петрарки?

                             ( Ні, в моїх сонетах три катрени  - чотиривірш, і двовірш).

Дякуємо за співрозмову.

Слово вчителя. А зараз, діти, ми безпосередньо звернемось до сонетів

Шекспіра. І досі вчені сперечаються, кому Шекспір присвятив свої поезії, кого він змалював? Присвяту «WH» дослідники трактують по- різному. За однією з версій WH – це той, на честь кого написані сонети, за другою – це особа, завдяки якій видавець Торн зміг їх надрукувати. Серед можливих кандидатур на роль незнайомця називають графа Саутгемптона, графа Пемброка і навіть самого Шекспіра.

Читання напам’ять сонетів та їх аналіз.

              Сонет № 66 (напам’ять). А) Ліричний герой цього сонета розмірковує про смисл буття, суперечності реального життя. Вірш поділяється на 3 нерівні частини.У першому рядку поет говорить про свій пригнічений настрій, бажання померти («Стомившись, вже смерті я бажаю»).

                                    Б) Далі пояснюються мотиви такого рішення, адже в житті панує неправда; перевага не віддається чесним, розумним, талановитим, вірним; неміч перемагає силу; добро змушене служити злу. Та поет відкидає думку про смерть, бо у нього є провідна зоря – любов, яка дає сили перебороти несправедливість.

                                      В) Кожна строфа середньої частини починається з «і», побудована на протиставленні – антитезі. Сонет розкриває перед нами протиріччя доби Відродження: з одного боку – пристрасна закоханість у життя й замилування дійсністю, з другого – жорстокі, несправедливі порядки, загроза смерті.

        Сонет № 116 (напам’ять). З гіркотою дізнався ліричний герой, що його кохана та друг «поєднали серця». Любов – це вірна опора, маяк серед бурхливого життєвого моря. Справжнє кохання не можна зрізати наче серпом троянди. Він болісно сприймає подвійну зраду, та все ж поет віддає перевагу чоловічій дружбі.

        5. Слово вчителя. У сонетах 127 – 152 перед нами поступово розкривається історія кохання ліричного героя. Імені його дами ми не знаємо, але нам відомо, що вона мала звичайну зовнішність – жорстке темне волосся, темно – карі очі, смагляву шкіру.

          Сонет № 130 (напам’ять). Цей вірш побудований на порівнянні коханої з тим ідеалом жінки, який раніше зображувався у сонетах: очі, як зорі; вуста, як корали; шкіра біла, мов сніг.

Учитель. Серед можливих прототипів «смаглявої леді» називають доньку придворного музиканта Бассано Емілію, придворну даму королеви Єлизавети Мері Фіттон та інших жінок.Проте, як зауважив дослідник Анкіст, «Шекспір писав не про якусь реальну жінку, а створював сам образ кохання, що пережив часи і лихоліття», тобто, показав невмирущість цього почуття.

ІУ. Оціночний блок (закріплення).

        1.Учитель. Ми познайомились із сонетами Шекспіра. Спробуйте зробити висновок, що нового вніс Шекспір у цей жанр? ( дослідження сонетів Шекспіра і Петрарки, слайд № 4):

                  - тема сонетів;

                  - хто головний герой; як змальований;

                  - форма твору.

        2. Творча робота. Написати сенкан на тему «Сонети Шекспіра» або лист Шекспіру (на вибір учнів).

        3. Перевірка творчих робіт.

        4. Заповнення листків самокотролю, виставлення оцінок.

У. Духовно – естетичний блок, рефлексія.

         1.Слово вчителя. Змінюються часи. Народжуються, розквітають і зникають літературні жанри. І лише сонет пройшов від Середньовіччя через Ренесанс аж до сучасності. Він навчає переживати розчарування і втрати, гідно зносити випробування, які посилає доля. Він говорить про

складність  людських почуттів, закликає до духовного відродження.

         2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»:

                 - На уроці я дізнався…

                 - Мене зацікавило…

                 - мені запам’яталося…

         3. Прослуховування  сонета № 90 у виконанні А.Пугачової.

 

Домашнє завдання: прочитати трагедії Шекспіра (за вибором учнів).

 

ДОДАТОК

 

Використані джерела інформації.

1.О.М.Ніколенко, І.Л.Столій. Зарубіжна література, 8 клас.

     Харків. АН ГРО ПЛЮС 2008, с. 212 – 214; 275 – 282.

2.Д.М.Веприняк. Світова література 5 – 8 класи.

Київ – «Альфа» - 1993, с. 224 – 225.

   3. В. Шекспір. Твори в двох томах. Т.    


Теги: Копачова Н.О., Шекспір
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 155/15


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar