Головна » Зарубіжна література

Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів

Мета:  познайомити учнів зі змістом твору і дати відчути його гуманістичне спрямування, теплоту взаєморозуміння героїв; вдосконалювати навички текстологічного аналізу твору (роль деталі); розвивати навички зв’язного мовлення учнів, їх творчих здібностей; виховувати чуйне ставлення до оточуючих, відповідальність за тих, хто поруч.

Обладнання: портрет О.Генрі, малюнки учнів до твору, ілюстрації з зображенням осені (І.Левітан «Золота осінь», «Осінь. Дорога в селі» та інші), картки з груповими завданнями у вигляді осінніх  листочків, пам’ятка «Сенкан», пам’ятка «Як працювати в групі»,  малюнок дерева без листя (стовбур з гілками).

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

                                                ХІД УРОКУ

                                                                                                                   

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

     Слово вчителя.

     Ви, мабуть, не раз замислювались над питанням: що в людському житті найголовніше, без чого людина не може бути людиною? Яке слово вам перш за все спадає на думку, коли ми говоримо про людські взаємини?

Повага – взаєморозуміння – відповідальність – чуйність …

Все вірно. Тема людських взаємовідносин завжди була у центрі уваги митців. Чому?  Ми  ще  раз  спробуємо  відповісти  сьогодні, проаналізувавши новелу

О.Генрі «Останній листок».

ІІІ. ФОРМУВАННЯ  ЗУН.

1. Бесіда.

В яку пору року відбуваються основні події твору.
Визначте настрій розповіді.

 

2. Робота з ілюстраціями.

     Розгляньте подані ілюстрації та малюнки, які намалювали ви. Які з них перегукуються з настроєм твору? Поясніть свою точку зору. (Репродукції картин Ісаака Ілліча Левітана «Золота осінь», «Осінь. Дорога в селі»).

3. Асоціативний ряд («Відкритий мікрофон»)

     Які асоціації виникають у вас, при згадуванні осені, описаної О.Генрі в новелі «Останній листок»?

Смуток – печаль – невідомість – страх – хворобливість – бруд – холодна злива – смерть – кінець – пронизливий вітер – гола земля – похмуре небо.

4. Виразне читання з коментуванням.

- Що є особливою прикметою осені в цьому творі? Знайдіть і зачитайте уривок, в якому описується ця прикмета. (Хвороба. 2-й абзац на стор. 202)

- Які художні засоби використовує автор, змальовуючи хворобу (уособлення, епітети).

5. СЕНКАН. (Робота в парах, 5 хв.).

     На основі опрацьованого абзацу, складіть сенкан про те, як виглядає хвороба у новелі О.Генрі «Останній листок»

- Згадати правила складання сенкану (використання пам’ятки).

- Складання сенкану.

Можливий приклад:

Пришелець

Невидимий, крижаний.

Бродить, полює, напосідає.

Несе біль та смерть.

Вбивця.

6. Робота в групах.

Характеристика героїв.

                            КАРТКА № 1          

Попрацюйте в групі та підготуйте розповідь про одного з героїв твору.

Хто така Джонсі?
Якою ви її собі уявляєте?
Яка доля її спіткає?
Що заважало її одужанню?
Чи серйозною була ця перешкода?

                           КАРТКА № 2           

Попрацюйте в групі та підготуйте розповідь про одного з героїв твору.

Хто така Сью?
Як Сью ставиться до Джонсі? Доберіть цитати з тексту, які характеризують це ставлення
Доведіть, що Сью виконає всі настанови лікаря за будь-яких умов.
Що надає їй сили триматися самій та підбадьорювати подругу?

                            КАРТКА № 3          

Попрацюйте в групі та підготуйте розповідь про одного з героїв твору.

Хто такий Берман?
Яке перше враження склалося у вас про художника?
Що ви можете сказати про його талант і майстерність?
Назвіть ключові слова, які характеризують Бермана?
Які слова свідчать про справжнє ставлення цього похмурого старого пиячки до дівчат?

7. Роль деталі у творі. (Бесіда)

- Що називається конфліктом,

- Навколо чого точиться конфлікт у цьому творі?

- На чому зосередив увагу читачів автор, вирішуючи проблему? Який літературознавчий термін тут необхідно застосувати? (На останньому листку, це художня деталь).

- Чим став останній листок для героїв твору?  З якою метою автор акцентує увагу на цій художній деталі?

- Є в творі і інші художні деталі. За допомогою яких деталей ви дізнались, що Джонсі одужує, адже в новелі не розповідається про одужання.

ІV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. ЗАСТОСУВАННЯ ЗУН.

1. Запитання для учнів, проблемного характеру.

- Який висновок можна зробити з прочитаного твору? (Справжня допомога і доброта непоказні, вони не кричать про себе, а знаходять засоби допомогти дорогій людині, навіть жертвуючи собою.)

- Повернемось до питання, яке стояло на початку уроку. Чому митців завжди приваблювала тема людських взаємовідносин?

2. Дерево людських взаємовідносин.

     На листочках, які знаходяться у учнів, їм пропонується записати ті моральні поняття, які були порушені у творі, які вони вважають найважливішими в людських взаємовідносинах, і ті, які вони хотіли б виховати в собі. Ці листочки учитель пропонує прикріпити до малюнку дерева.

- Але нам необхідно пам’ятати, що про це дерево необхідно дуже ретельно дбати, бо воно може загинути від людської неуваги, байдужості, злоби, заздрощів…

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

     Творче завдання: написати твір за метафорою «Одного ранку я прокинувся (прокинулась) і зрозумів (зрозуміла), що я перетворився (перетворилась) на …» (останній листок, пневмонію, крапельку дощу…).

     Чи виконати завдання № 2(з третьої групи запитань на стор. № 208)


Теги: Івашкіна Л.М., Генрі
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 736/172


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar