Головна » Зарубіжна література

Він був живим до кінця... Б. Пастернак. Життєвий і творчий шлях поета. Особливості його лірики

Мета уроку: Ознайомити учнів з біографією Бориса Пастернака, простежити  еволюцію його творчого методу і стилю, з'ясувати чинники, що  вплинули на формування світогляду, літературного смаку. Розкрити  трагізм його письменницької долі. Розвивати пізнавальну діяльність учнів, вміння працювати з  додатковою літературою, навчати аналізу поетичного тексту.  Виховувати любов до поезії, естетичні смаки.

Тип уроку: Урок-знайомство

Обладнання: Портрет Б. Пастернака, виставка його творів, грамзаписи романсів на вірші Б. Пастернака, репродукції картин В. Васнецова, І. Рєпіна,  М. Врубеля, В. Сєрова та ін. художників

 

Епіграф:   Быть знаменитым некрасиво,

                  Не это поднимает ввысь.

                  Не надо заводить архива,

                  Над рукописями трястись.

                  Цель творчества - самоотдача,

                  А не шумиха, не успех,

                  Позорно, ничего не знача,

                  Быть притчей на устах у всех.

                  Но быть живым, живым и только,

                  Живым и только до конца.

                                                     Б. Пастернак

 

                                                        Хід уроку

І. Організаційний момент

 

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку

 

ІІІ. Робота по темі уроку:

- Звучить музика О. Скрябіна, С. Прокоф'єва (на вибір учителя)

1. Виразне читання учителем напам'ять епіграфу до уроку

 

2. Виразне читання учнями напам'ять віршів Пастернака, що сподобались

 

3. Слово вчителя про поета Б. Пастернака

    Щойно прозвучали вірші російського поета Б. Пастернака. Ім'я цього поета відоме

    кожній освіченій людині. Ви чули його твори, покладені на музику.

    - Хто згадав ці твори? ("Зимова ніч", пісні на слова Пастернака з кінофільму

    "Іронія долі, або з легким паром")

- Звучить аудіозапис пісень.

На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з поетом, непростим за своїм стилем і в той же час блискучим за художнім обдаруванням.

 

4. Виступ учня-історика

Народився Борис Леонідович Пастернак у 1890р. у талановитій сім'ї: батько був академіком живопису, мати - відома піаністка. Зрілий поет писав: "Життя без музики я собі не уявляв. Музика для мене була культом. Більше всього на світі я любив музику Скрябіна". У майстерні батька часто бували В. Сєров, М. Врубель,

В. Васнецов, тут поет вперше побачив картини І. Рєпіна, В. Сурікова, Б. Полєнова.

- Екскурсія в картинну галерею художників І. Рєпіна, В. Сурікова, Б. Полєнова та ін.

У 1905р. він закінчив гімназію, став студентом юридичного факультету Московського університету, але перевівся на історичний. У 1913р. закінчив філософський факультет.

 

5. Виступ учня-літературознавця

Перші проби пера в поезії сам поет вважав невдалими, але продовжував заняття поезією завдяки підтримці літературознавця С. Дуриліна, який мав власний гурток. Поет побував у Німеччині, де вивчав філософію. В Італії він познайомився з живописом, скульптурою. Перші 5 віршів опублікував в альманаху "Лірика" (1913). У 1914 році виходить збірка "Близнюк у хмарах", у 1917 - збірка "Сестра моя - життя", у 1927 - збірка "Дві книги", У 1931 - збірка "Поверх бар'єрів". До останньої збірки ввійшли твори, присвячені людям, доля яких хвилювала Пастернака -

В. Брюсову, А. Ахматовій, М. Цвєтаєвій.

- Читання учнями поезій "Февраль. Достать чернил и плакать!", "О, знал бы я, что так бывает"

- Виразне читання учителем вірша "Після дощу" із збірки "Поверх бар'єрів".

Аналіз вірша:

Які часові межі встановлює поет у перших двох строфах вірша?

Зачитайте слова, за допомогою яких автор створює динамічність змальованої картини ("давка", "небо упало", "всё ввалилось"). Чи відчувається у русі природи паніка?

Як в олюднену, майже казкову картину природи вривається реальний людський штрих?

Які художні засоби використані у вірші?

 

6. Виступ другого учня-літературознавця

З початку 30-х рр. Пастернак брав участь у створенні Союзу письменників. Напровесні 1936р. поет відкрито заявив про свою незгоду з деякими статтями "Правди": "Саме в 36-му році, коли почалися страшні процеси, все в мені зламалося, і єдність з часом перейшла в опір йому, і я цього не приховував. Я зайнявся перекладами, тому що зрозумів: особиста творчість закінчилась. Але вона знову пробудилась напередодні війни, у 1940-му р."

- Виразне читання учнем вірша "Передєлкіно"

 

7. Слово учителя

Роки війни і сталінського терору загартували Б. Пастернака. У тяжкі хвилини життя він читав В. Шекспіра, займався перекладами. Він переклав "Гамлета", "Антонія і Клеопатру", "Ромео і Джульєтту", "Отелло" В. Шекспіра, лірику Ш. Петефі,

П. Верлена, Дж. Байрона та ін. З молодих років писав прозові твори - оповідання і повісті. У 1945р. пише твір "Хлопчики і дівчата", який закінчив 1956р. під назвою "Доктор Живаго". У 1958 році за "видатні заслуги у сучасній ліричній поезії і в царині великої російської прози" Пастернак був удостоєний найвищої світової нагороди - Нобелівської премії. Спочатку поет подякував за заслужену ним нагороду, а вже через тиждень погроз і гонінь відмовився від неї. Були призупинені всі видання його книг. Становище письменника було нестерпним. 29 жовтня того ж року він пише телеграму в Стокгольм: "В силу того значення, яке отримала присуджена мені нагорода в суспільстві, до якого я належу, я змушений від неї відмовитись. Не вважайте образою мою добровільну відмову." Але ця відмова вже нічого не змінила. "Справа Пастернака" отримала широкий резонанс, його ледь не вислали за кордон і не лишили громадянства. Він був проклятим на батьківщині і популярним за кордоном. Душевний стан був дуже важким, але поет продовжував працювати над останньою збіркою "Коли розгуляється", яка побачила світ після його смерті. Ця книга була підсумком філософських роздумів про життя, про визначення справжніх і фальшивих життєвих цінностей.

 

- Звучить вірш "Нобелівська премія" (1959р)

Я пропал, как зверь в загоне,

Где-то люди, воля, свет,

А за мною шум погони,

Мне наружу ходу нет.

Тёмный лес и берег пруда,

Ели сваленной бревно.

Путь отрезан отовсюду,

Будь что будет, всё равно.

Что же сделал я за пакость,

Я, убийца и злодей?

Я весь мир заставил плакать

Над красой земли моей.

Но и так, почти у гроба,

Верю я, придет пора,

Силу подлости и злобы

Одолеет дух добра.

 

-Записи в зошитах книг Пастернака, що були видані після війни "Земний простір" (1945), збірка поезій "Коли розгуляється" (1956-1959), книга "Вірші і поеми" (1965).

Помер Пастернак 30 травня 1960р.

 

IV. Підведення підсумків уроку

Літературний диктант:

1. Коли і де, в якій сім'ї народився Б. Пастернак?

2. Де навчався поет?

3. Записати збірки його поезій

4. Кому поет присвятив вірші, що ввійшли до збірки "Поверх бар'єрів"?

5. Які твори переклав Б. Пастернак?

6. У якому році йому була присуджена Нобелівська премія?

7. Які збірки поезій були опубліковані після його смерті?

Робота з епіграфом: як він пов'язаний з темою уроку?

 

V. Домашнє завдання: Вивчити напам'ять один з віршів Б. Пастернака, зробити його письмовий аналіз


Теги: Пастернак, Гулик Л.В.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 236/27


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar