Головна » Зарубіжна література |
Мета уроку: повторити та узагальнити вивчений навчальний матеріал за програмою 8 класу; розвивати логічне мислення, вміння встановлювати відповідність між різними літературними явищами, навички зв’язного мовлення учнів; формувати і розвивати в учнів читацькі уміння та інтерес до читання; виховувати допитливих читачів. Обладнання: карта подорожі «Від Античності до Відродження», картки з завданнями, кросворд «Середньовіччя», медіапрезентація «Впізнай письменника», виставка літератури для вивчення у 9 класі. Епіграф: Кожна епоха, набуваючи нових ідей, дивиться на світ по-новому. Г.Гейне
Хід уроку І. Мотивація навчальної діяльності. ІІ. Оголошення теми, епіграфа та мети уроку. Вчитель. Сьогодні ми з вами відправимося в останню подорож сторінками світової літератури від Античності до Відродження. Кожен з вас сам зможе з`ясувати, наскільки він був уважним читачем, дослідником теорії літератури та світового літературного процесу. Бажаю всім вдалої подорожі. ІІІ. Робота над темою уроку. І. АНТИЧНІСТЬ Перепустка до пункту «Античність» - Гра «Так - Ні» Завдання: визначте, чи є назване твердження характерною рисою доби Античності. Увага до людини, її внутрішнього світу та того, що її оточує (Так).
Гра «Впізнай письменника». Слайди 2,3,4.
Завдання: «Знайди зайве, поясни». 1 Тіртей, Архілох, Анакреонт, Софокл 2 Есхіл, Софокл, Евріпід, Сапфо Відповіді: 1) Софокл – драматург; 2) Сапфо – поетеса. Завдання. Встанови відповідність автора до його твору 1. Гомер А) «До Мельпомени» 2. Горацій Б) «Іліада» 3. Есхіл В) «Енеїда» 4. Вергілій Г) «Прометей закутий» Відповіді: 1. – Б), 2. – А), 3. – Г), 4. – В). ІІ. СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ Перепустка до пункту Середньовіччя. Завдання: створити гроно «Жанрове розмаїття середньовічної літератури».
Довідка: персько-таджицька поезія, героїчні епоси, рицарський роман, поезія, похвальні пісні, рицарська лірика, поезія вагантів, провансальські трубадури.
Гра «Впізнай письменника». Слайди 5, 6, 7.
Кросворд «Середньовіччя» Улюблений жанр трубадурів, які оспівували і навіть поетизували війну (сирвента). ІІІ. ВІДРОДЖЕННЯ Перепустка до пункту «Відродження». Завдання: продовжити речення. Ознаки доби Відродження: Великі географічні … (відкриття).
Впізнай письменника. Слайди 8, 9, 10, 11. 1.Франческо Петрарка А) «Декамерон» 2. Джованні Боккаччо Б) «Канцоньєре» 3.Мігель де Сервантес В) «Гамлет» 4.Вільям Шекспір Г) «Дон Кіхот» Відповіді: 1. – Б), 2. – А), 3. – Г), 4. – В).
Гра «Доміно». Завдання: Відновити відомі поетичні рядки, назвати автора. Як не любов, то що це бути може? Зло? – Але ж муки ці солодкі, Боже! Добро? – Таж в ній скорбота нищівна. А як любов, то що таке вона?
Горіти хочу? Бідкатись негоже. Хто твій тягар здолати допоможе? Живлюща смерте, втіхо навісна, Не хочу? То даремна скарг луна.
В човні хисткому рушив без керма; Неначе в просторінь морську безкраю, Чужій чи власній волі я служу?
Чого я хочу – й сам уже не знаю: Про мудрість тут і думати дарма – Палаю в стужу, в спеку – весь дрижу.
Відповідь: Франческо Петрарка. Сонет 132
Як не любов, то що це бути може? А як любов, то що таке вона? Добро? – Таж в ній скорбота нищівна. Зло? – Але ж муки ці солодкі, Боже!
Горіти хочу? Бідкатись негоже. Не хочу? То даремна скарг луна. Живлюща смерте, втіхо навісна, Хто твій тягар здолати допоможе?
Чужій чи власній волі я служу? Неначе в просторінь морську безкраю, В човні хисткому рушив без керма;
Про мудрість тут і думати дарма – Чого я хочу – й сам уже не знаю: Палаю в стужу, в спеку – весь дрижу.
ІУ. Підсумок подорожі. Вправа «Мікрофон». Яке значення має кожна доба для розвитку літературного процесу?
Відповіді учнів: 1. За часів античності зароджується літературознавство: Арістотель розділив літературу на три роди – епос, лірику і драму. Своєрідним ключем до культурних надбань стала міфологія. Легендарним основоположником еллінської та європейської літератури є Гомер. Давньогрецька і давньоримська літератури – одне з джерел європейського художнього письменства і культури людства. 2. У добу Середньовіччя особливо великий внесок у світову літературу зробили далекосхідний, середньо східний і європейський культурні регіони. Родоначальником персько-таджицької лірики вважають Рудакі. Омар Хайям – майстер рубаї. Вершиною французького класичного середньовічного героїчного епосу є поема «Пісня про Роланда». Зародилася рицарська поезія. Яскравим явищем стала творчість вагантів. А поему Данте «Божественна комедія» називають енциклопедією середньовіччя, вона вказує людству шлях від гріховності й анархії до спасіння і щастя.
3.Діячі Відродження, яких називали гуманістами, вірили в самоцінність людської особистості, її безмежні здібності, вважали людину «окрасою всесвіту». У цю добу література стає національною, відмовляючись від латини і звертаючись до рідних мов, фольклору, відтворюючи особливості життя і ментальність народів Європи. Зростає інтерес до античної культури. Франческо Петрарка – віртуоз жанру сонета. Джовані Боккаччо – родоначальник нової європейської художньої прози, насамперед новели. М.Сервантес започаткував новий твір європейського роману. Трагедія «Гамлет» В.Шекспіра є одним із шедеврів світової літератури. Розпочалося відродження гуманітарних наук.
У. Самооцінка учнями своїх досягнень. УІ. Огляд літератури, знайомство з якою чекає на учнів під час літніх канікул та в 9 класі. УІІ. Підсумок уроку. Вчитель. Протягом наших занять ви отримали уроки мудрості від Омара Хайяма, Рудакі, Шекспіра і Сервантеса, Данте і Гомера. Можливо, ці уроки стануть вам у пригоді в щоденному житті, бо це насамперед були уроки добра, мудрості, мужності, краси.
Література: 1.Ю.І.Ковбасенко, Л.В.Ковбасенко. Зарубіжна література: Підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Грамота, 2008. 2. О.Сутула, І.Тригуб. Календарне планування уроків зарубіжної літератури // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. - 2009. , № 4.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |