Головна » Зарубіжна література

Узагальнення та систематизація знань. Урок із світової літератури для 7 класу

Мета уроку: узагальнити і систематизувати вивчений протягом навчального року матеріал; ознайомити із перспективами вивчення світової літератури у 8 класі; розвивати зв’язне мовлення учнів, вміння систематизувати і узагальнювати вивчений матеріал; розвивати навички  роботи в  групах; виховувати шанобливе ставлення до літератури, її ролі у формуванні життєвих цінностей людини.

Обладнання: виставка художніх творів, які вивчатимуться у 8 класі, демонстраційні слайди, обладнання для демонстраційних слайдів, картки для гри «Літературне лото», картки до вправи «Встанови відповідність» (з теорії літератури), «скринька знахідок».

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

 

Епіграф уроку:           Читайте! Нехай не буде жодного дня, коли б ви не прочитали хоча б однієї сторінки з нової книжки  (К.Паустовський)

 

                                    Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель.  Впродовж навчального  року ми познайомилися з цікавими художніми творами, які входять до скарбниці світової літератури. Деякі з них стали вашими улюбленими, інші, можливо, ви захочете ще перечитати, щоб зрозуміти їхню справжню суть. Сьогодні у нас є можливість знову перегорнути сторінки підручника, сторінки вивчених творів.

ІІ. Робота над темою уроку

1. Оголошення теми , мети уроку.

2. Гра «Впізнай письменника». Демонстрація мультимедійних слайдів із зображенням портретів письменників, твори яких вивчалися в 7 класі.

За ознаками творчості письменника (від складнішого до простого) учні впізнають  письменника і називають його ім’я, потім з’являється на слайді його портрет та ім’я.

3. Вправа з теорії літератури «Встанови відповідність».

Друга частина таблиці розрізається. Учні визначають відповідність поняття щодо пояснення. Під час перевірки учні зачитують визначення літературознавчих термінів.

 І група

1. Балада.

 А) Різновид комічного, відображення смішного в життєвих явищах і людських характерах.

2.Історичний колорит.

Б) Підкреслене протиставлення протилежних думок, явищ, якостей, образів у літературному творі.

3.Антитеза.

В) Сукупність особливостей, характерних прикмет, наявних у художньому творі про далеке історичне минуле.

4. Гумор.

Г) Жанр ліро-епічної поезії фантастичного, історико-героїчного та соціально-побутового характеру з драматичним сюжетом.

 

ІІ група

1.  Повість.

А) твори, в яких автор зображує надзвичайні, нереальні явища, особливий, вигаданий світ, що є його творчою уявою.

2.  Анафора.

Б) Засіб художнього зображення, що полягає в надмірному перебільшенні характерних властивостей чи ознак певного предмета, явища або дії задля особливого увиразнення художнього зображення чи виявлення ставлення до нього.

3.  Гіпербола.

В) Єдинопочаток, повторення одного слова чи групи слів на початку цілого ряду віршових рядків або строф.

4.  Фантастика.

Г) Епічний художній твір з однолінійним сюжетом, менший, ніж роман, але більший, ніж оповідання.

 

4. Вправа «За поданими висловами встановити твір та його автора».

Учні читають вислови, називають автора та твір, з якого взятий цей вислів.

1. «Я знаю все й не знаю лиш себе»

2. «Нема зв’язку, святішого від товариства.»

3. «Вівсянка, сер!»

4. «Та коли люди починають діяти в інтересах гробаря, то вся фармакопея – марнота.»

5. «Головне – останній дюйм.»

6. «Завіщаю вам нині

Всім у щасті прожить

І своїй Батьківщині

З честю вірно служить.»

 

Лист контролю:

1. «Я знаю все й не знаю лиш себе»

Ф.Війон «Балада прикмет»

2. «Нема зв’язку, святішого від товариства.»

М.Гоголь «Тарас Бульба»

3. «Вівсянка, сер!»

Конан Дойл «Собака Баскервілів»

4. «Та коли люди починають діяти в інтересах гробаря, то вся фармакопея – марнота»

О.Генрі «Останній листок»

5. «Головне – останній дюйм»

Дж. Олдрідж «Останній дюйм»

6. «Завіщаю вам нині

Всім у щасті прожить

І своїй Батьківщині

З честю вірно служить.»

 

О.Твардовський «Я поліг біля Ржева»

 

5. Гра «Скринька знахідок».

 Із скриньки вчитель виймає предмети і пропонує учням назвати, яким літературним героям належать вони.

 

1. Рукавички

Кунігунда    (Ф. Шиллер, балада «Рукавичка»)

2. Люлька

Тарас Бульба   (М.Гоголь, «Торас Бульба»)

3. Скрипка

Шерлок Холмс   (Конан Дойл, «Собака Баскервілів»)

4. Стріла

Робін Гуд (фольклорні англійські балади про Робін Гуда)

5 Окуляри

Гуллівер (Дж. Свіфт, «Мандри Лемюеля Гуллівера»)

6. Гра «Літературне лото».

Учні отримують картки, фішки. Учні  на вибір беруть фішку, проголошують ім’я героя та встановлюють за назвою твору місце на картці, де потрібно її помістити.

                            Літературне лото «Розсели героїв»

О.Пушкін

«Пісня про віщого Олега»

 

В.Скотт

«Айвенго»

Р.М.Рільке

«Пісня про Правду»

М.Шолохов

«Доля людини»

О.Грін «Пурпурові вітрила»

 

А.Міцкевич «Альпухара»

Конан Дойл

«Собака Баскервілів»

О.Генрі

«Останній листок»

М.Гоголь «Тарас Бульба»

 

 

Ф.Шиллер «Рукавичка»

О.Генрі

«Дари валхвів»

Дж. Олдрідж

«Останній дюйм»

 

7. Мікрофон.

Твір, який найбільше мені сподобався…

ІІІ. Підсумок уроку

Вчитель про виховне та пізнавальне значення  літератури.
Усна екскурсія виставкою літературних творів, які вивчатимуться у 8 класі.
Звернення до епіграфу уроку.

 

Використана література:

1. Дорофеєва Н.І., Касьянова С.П. Зарубіжна література: Підручник для 7 кл. середніх загальноосвітніх закладів. – К.: Вежа, 2007.

2.Сутула О., Тригуб І. Орієнтовне планування уроків зарубіжної літератури // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2008.- № 9.

3.Лесин В.М. Літературознавчі терміни: довідник для учнів. – К.: Радянська школа, 1985.


Теги: світова література, Волошина І.О.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 1009/156


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar