Головна » Зарубіжна література

Утвердження в образі Андрія Соколова перемоги людяності, мужності, відповідальності за долю Батьківщини (за оповіданням “Доля людини”)

Тема Російський характер в оповіданні “Доля людини”. Утвердження в образі Андрія Соколова перемоги людяності, мужності, відповідальності за долю Батьківщини.

Епіграфи уроку …І хотілося б думати, що ця російська людина, людина незламної волі, все здолає… М. Шолохов “Доля людини” И воевать научились по-настоящему, и ненавидеть, и любить. На таком оселке, как война, все чувства отлично оттачиваются… М. Шолохов “Наука ненависті”

Актуалізація опорних знань. Запитання та завдання для учнів. Згадайте історію написання оповідання “Доля людини”. Яка, на вашу думку, роль прототипу в створенні образу Андрія Соколова? Коли ми вперше почули ім’я героя? Чому він відразу не відрекомендувався співрозмовнику? Чому у своїй розповіді про військові події герой детально передає навіть діалоги? Які головні риси характеру Андрія Соколова?

Проблемне запитання Для роботи учнів на протязі всього уроку У чому полягає загадковість і сила російського характеру в оповіданні М. Шолохова?

Два виміри сюжету твору Евристична бесіда У яких вимірах розвивається сюжет твору? Подумайте, з якою метою Шолохов використовує цей прийом? Як автор розкриває характер головного героя?

Історія життя та риси вдачі головного героя Переказ прочитаного з творчим завданням Відтворіть історію життя головного героя, виділивши найголовніші епізоди. (Роки громадянської війни, кохання, одруження, сім’я, Велика Вітчизняна війна, полон, смерть сина, зустріч з Ванюшею.) Подумайте, яку фразу найчастіше повторює Андрій Соколов? (“Я повинен!” Перед нами людина дії, здатна на сміливі вчинки, вірна обов’язку.) Схарактеризуйте риси вдачі Андрія Соколова. (Доброта, порядність, вірність обов’язку, мужність, сила волі, витримка, стійкість духу, широта натури, щирість.)

Бесіда з елементами текстологічного аналізу Де довелося воювати Андрію Соколову? Чому він рідко писав листи додому? Чи можна сказати, що на війні йому було легко? Чи брав він участь у особливо небезпечних операціях? Як Андрій Соколов потрапив у полон? У ті часи потрапити в полон вважалося зрадою. Чи можна назвати героя зрадником? Як Андрій поводився у полоні?

Дороги війни

Андрій Соколов на фронті

Після вибуху

Полон

Полонені у церкві

Розстріл полонених

Робота з таблицею “Дороги війни” Небезпечні ситуації Вміння залишатися людиною Два поранення У листах з фронту: “Все в порядку.” (на те ти й мужчина, на те й солдат, щоб все витерпіти) Терміновий рейс із снарядами під бомбардуванням “Сам вантажив так, що гімнастьорка до лопаток прикипала.” “Я мушу проскочити, та й усе!” Вибух, контузія, оточення. Зустріч з фашистськими автоматниками. Забрали чоботи. “Зняв онучі, простягаю йому.” Колона полонених, не міг швидко йти “Наші підхопили мене на льоту, заштовхали всередину і з півгодини вели під руки.” Заперті в храмі Зустріч з лікарем, який допомагав пораненим. Підслухана розмова про задуману зраду взводного Вбивство зрадника Втеча, цькування “Били не за те, що ти – росіянин… не так поглянеш, не так ступиш…”

Концтабір

Андрій Соколов у концтаборі

Допит

Психологічний поєдинок А. Соколова з фашистом Мюллером Запитання для учнів За що комендант викликав Андрія Соколова на допит? Яким зображено Мюллера? Як розкривається його внутрішня сутність? Яка художня деталь підкреслює жорстокість коменданта? Які риси характеру Андрія Соколова розкриваються під час цієї розмови? Чим Соколов вразив Мюллера? Хто, на вашу думку, переміг у цьому поєдинку?

Андрій Соколов на допиті у Мюллера

“Не хочеш пити за нашу перемогу? В такому разі випий за свою погибель.”

Робота з таблицею “У полоні” Небезпечні ситуації Вміння залишатися людиною Табір Б-14 “Від 142 чоловік нашого ешелону через 2 місяці залишилось нас 57” “Їм по 4 кубометри виробітку дай, а на могилу кожному з нас і 1 кубометра забагато” Виклик до коменданта “І почав я збиратися з духом, щоб поглянути в дуло пістолета безстрашно, як і годиться солдату” “Я ж голодний, як вовк, відвик від людської їжі” “Щоб я, російський солдат, та пив за перемогу німецької зброї?!” Очікування розстрілу “За свою погибель і за визволення від мук я вип’ю”; “Захотілося мені їм, проклятим, показать, що хоч я з голоду пропадаю, але давитися їхньою подачкою не збираюсь, що у мене є своя, російська гідність і гордість і що в скотину вони мене не перетворили”; “Всім порівну”

Проблемні запитання Якби у військовому житті Андрія Соколова більше не було ніяких подій, чи можна, дивлячись на ці епізоди, вважати його патріотом, справжньою людиною? Чи можна стверджувати, що герой – це лише той, хто на передньому краї, на виду у всіх, у великій битві здійснює подвиг?

Бесіда з елементами текстологічного аналізу Як Соколову вдалося втекти з полону? Яким було життя героя після полону? Чи припинилися трагічні випробування в його житті? Що трапилося з сім’єю Соколова? Хто з рідних знайшов Соколова на фронті? Як герой втратив останню дорогу людину? Що в оповіданні свідчить про глибину його страждань?

Погоня

Втеча з полону

Згарище на місці рідного дому

Повернення на фронт

Останній постріл війни. Загибель сина

Андрій Соколов і Ванюша Запитання і завдання для учнів Як Андрій Соколов зустрів Ванюшу? Чому бувалого солдата тягне до бідного і нужденного хлопчика? Доросла самотина зустрілася з дитячою самотністю. Що об’єднує дитину і дорослого? Які порівняння вживає Соколов, описуючи Ванюшу? Чому він вирішив забрати хлопчика до себе? Свою думку підтвердіть словами з тексту. Це було миттєве рішення? Чи легко було герою прийняти його? Як жінка, чужа людина, реагує на події? Як цей вчинок характеризує Андрія Соколова?

Ванюша біля чайної

“І от одного дня бачу коло чайної оцього хлопчину, другого дня – знов бачу. Такий собі маленький обдертус…”

“Таточку рідний! Я знав! Я знав, що ти мене знайдеш!”

“Притулився до мене і весь тремтить, мов билинка на вітрі. А в мене в очах туман, і теж всього дрож б’є, і руки трясуться…”

“…нового свого синка взяв на руки, несу до хати.”

“Хазяйка борщу йому тарілку насипала, та як глянула, що він їсть, наче прибув з голодного краю, так і залилась слізьми.”

“… Спати я ліг вкупі з ним і вперше за довгий час заснув спокійно.”

Батько і син

Сенс подальшого життя Андрія Соколова Запитання для учнів Які нові риси відкриваються в образі головного героя? Чому герой не втратив людяності, здатності до співпереживання? У чому Андрій Соколов бачить сенс свого майбутнього життя? Що найбільше турбує героя? Чому оповідач, дивлячись вслід Соколову і Ванюші, не може стримати сліз і відвертається?

Фінал оповідання Проблемні запитання Чи можете ви сказати, якою буде подальша доля героїв? Як би ви відповіли на запитання: “Чому плачуть літні чоловіки?”

Самостійна робота Запис складного плану характеристики героя Орієнтовний план 1. Андрій Соколов – головний герой оповідання “Доля людини” М. Шолохова. 2. Рядовий солдат як втілення морально-етичних поглядів автора на людину. а) На полях громадянської війни. б) Довоєнне життя Андрія Соколова. в) Чорне крило війни. г) Звістка про смерть рідних. д) Останній постріл війни. е) Зустріч з Ванею. є) “Що жде їх попереду? 3. Моє ставлення до героя.

Опрацювання проблемного питання У чому полягає загадковість і сила російського характеру в оповіданні “Доля людини” М. Шолохова? (Це стійкість і мужність, відвага і здатність зберігати людську гідність у найскрутніших ситуаціях. А ще – надзвичайно висока моральність, гуманізм, людяність, які не могли знищити навіть нелюдські страждання.)

Підсумки уроку Робота з епіграфами Як ви розумієте зміст першого епіграфа? Чи згодні ви зі словами М. Шолохова, що є другим епіграфом уроку? Бесіда з учнями Чому втративши рідних, переживши тяжкі страждання Андрій Соколов не зламався? У чому полягає подвиг людяності героя? Що стало початком нового життя Соколова?

Домашнє завдання Дібрати матеріал про образ оповідача в оповіданні. Індивідуальні завдання: провести дослідження “Роль пейзажу у творі”, “Мова героїв”.


Теги: Шолохов
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 807/200


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar