Головна » Зарубіжна література

Уславлення боротьби за незалежність в оповіданні Р. М. Рільке „Пісня про Правду”. Роль народної пісні у творі

Мета: на прикладі оповідання «Пісня про Правду» поглибити знання учнів щодо творчості Рільке; розвивати навички аналізу прозового твору, характеризування образів, виразного читання, переказу; виховувати любов до художнього слова, народної пісні, сприяти формуванню морально-етичних поглядів школярів.

Обладнання: тексти оповідання, ілюстрація в підручнику, запис гри тріо бандуристок.

Форми роботи:

усний виступ учня;
формулювання учнями запитань до прочитаного уривку;
бліц-опитування «Продовжи речення»;
аналіз тексту;
захист твору-мініатюри.

 

Хід уроку

 

Правда, мати рідна, орлице крилата,

Де ж той син, що прийде тебе відшукати?

 

І. Оголошення теми, мети та завдань уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів у формі бліц-опитування «Продовжи речення»

У творчій долі Р.М. Рільке віддзеркалилася українська земля. Інтерес до неї пробудила… (Лу Андреас Саломе)
Вона народилася… ( в Петербурзі, в родині російського генерала французького походження)
Рільке здійснив подорож Україною та Росією… (1899-1900 р.р.)
Особисто знайомий Р.М. Рільке був з відомим російським письменником… (Львом Толстим)
Листувався Рільке з видатними російськими поетами… (Мариною Цвєтаєвою і Борисом Пастернаком)
Рільке відвідав такі російські міста… (Москву, Тулу, Новгород, Ярославль, Петербург)
На Україні побував у… (Києві, Кременчуці, Полтаві, Харкові)
Ці мандри пробудили в поетові бажання… (ближче ознайомитися з історією Київської Русі)
Найбільше вразили поета під час подорожі… (українська пісня і краса української природи)
Під час перебування в Україні поета схвилювала історія життя… (відомого українського кобзаря Миколи Вересая, котрий осліп у 14-річному віці. Навчившись гри на кобзі, ходив із села до села, виконуючи пісні й думи)
У «Пісні про Правду» йдеться про період… (визвольної боротьби українського народу проти польських панів)
Особливість твору Рільке полякає в тому, що це… (оповідання в оповіданні)

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Робота над епіграфом.

- До кого звертається кобзар у пісні? (до Правди)

- Як називає правду? Який художній прийом використовує? (Матір’ю рідною, орлицею крилатою. Такий художній прийом називається метафорою)

- Чому саме так звертаються до Правди? (Рідна мати – найдорожча у світі людина. Орлиця – могутній, величний птах, літає на значні відстані)

- Яке смислове значення мають метафори? (Правда – духовне багатство людини, вона вічна, невмируща, передається з уст в уста, для неї немає кордонів)

2. Прослуховування запису гри тріо бандуристок.

3. Запитання.

- Яке враження справило почуте?

(Мелодія піднесена, примушує прислухатися, замислитися, спонукає до дії. Про буремні часи йдеться у пісні, коли людині необхідно зробити вибір)

4. Слово вчителя.

Так, не можна бути байдужим до майбутнього своєї країни. Настане час, коли людина сама себе запитає: що я зробив для того, щоб жилося краще.

5. Рольова гра: розповідь про Олексу від першої особи (Учень отримав випереджувальне завдання як домашнє).

Я – Олекса, син Петра Якимовича. Мій батько – швець. У вільний час малює ікони. Так склалося, що він майже ніколи не втручався в сімейні справи. Матір звати Якилина. Народила мене вже немолодою. Живемо вчотирьох: мати, батько, сестра і я, 17-річний парубок. Одного разу батько вирішив мене залучити до малярства – доручив намалювати Пресвяту Богородицю. Коли малював, згадував Мар’яну, дочку козака Голокопитенка. Давно запала мені в душу гарна дівчина. Батько, побачивши моє «творіння», злякався, а пізніше замалював дошку образом святого Димитрія.

У сім’ї відчував себе завжди чужаком. Цілими днями гуляв у степу з рушницею, але ніколи з неї не стріляв. Вирішив освідчитись Мар’яні, та вона почала кепкувати з мене. На Січ хотів податися – не взяли, навіть ченці в монастирі до себе не прийняли. Отак і живу тихо, непомітно. Не цікавий я ні батькові, ні матері. Друзів немає. Життя проходить повз мене. Я спостерігаю за ним, а воно, немов води спокійної річки, плине і плине…

6. Робота з текстом.

Виразне читання учнями уривків оповідання (с. підр. 142).

Виразне читання напам’ять вчителем слів «Пісні про Правду».

7. Бесіда за прочитаним (робота у парах: учень формулює запитання, інший – відповідає).

- Де був Олекса, коли кобзар Остап завітав до їхньої хати? (Сидів на ослоні).

- Чи випадкова ця деталь? (Ні, не випадкова, свідчить про відсутність дії).

- Скільки разів виконував кобзар «Пісню про Правду»?

- Як вона звучала кожного разу?

- Які словосполучення є свідченням про подію? (Короткі вигуки, брязкіт зброї, плач жінок)

- Що відбулося через годину?

- Чому Олекса вирішив піти на війну?

- Хто благословив Олексу?

- Яка деталь говорить про велике материнське серце?

- Як батько зреагував на те, що син пішов на війну?

8. Захист твору-мініатюри «Які проблеми порушуються в оповіданні Р.М. Рільке «Пісня про Правду».

 

Орієнтовний твір

Для мене оповідання австрійського письменника Р.М. Рільке – особливий твір, тому що в ньому поставлена проблема, яку ніхто не може обійти. Це проблема морального вибору, який рано чи пізно робить у своєму житті кожна людина.

Спочатку Олекса був спостерігачем, пасивним, бездіяльним, ні на що не здатним. Душевні й фізичні сили міцно спали у сімнадцятирічному хлопцеві. Пісня кобзаря Остапа розбудила їх. Олекса взяв зброю і пішов на війну проти польських панів, бо хотів бачити свою землю вільною. Думаю, що він буде гідно боронити батьківщину від кривди. Це правильний вибір людини з твердими переконаннями у своїй правоті й справедливості тієї справи, за яку взявся.

9. Робота з ілюстрацією О. Сластьона «Козак-бандурист» (с. підр. 142)

- Яким зображений бандурист?

- Про що його пісня?

- Як видумаєте, чи схожий він на бандуриста Остапа?

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

Прочитайте ще раз епіграф. Дайте відповідь на запитання, поставлене у пісні.

( Сина, який відшукає і захистить Правду, звати Олекса).

Чому він пішов на війну? (Пісня пробудила душу, свідомість, залишатися байдужим Олекса не міг).
Що є Кривдою в оповіданні? (Принизливе становище українського народу).
Що є Правдою? (Активна життєва позиція, боротьба з ворогом).

V. Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи з теми «Україна та її історія в літературі».


Теги: Рільке, Тьотка Н.В.
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 592/175


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar