Головна » Зарубіжна література

Уславлення боротьби за незалежність в оповіданні Р. М. Рільке “Пісня про Правду”. Роль народної пісні у творі

Тема Уславлення боротьби за незалежність в оповіданні Р. М. Рільке “Пісня про Правду”. Роль народної пісні у творі.

Епіграф уроку Правдо, мати рідна, орлице крилата, Де ж той син, що прийде тебе відшукати? Р. М. Рільке “Пісня про Правду”

Актуалізація опорних знань. Бліц-опитування. Як охарактеризовано у оповіданні давні часи на Україні? Чия важлива роль у долі людини та житті суспільства згадується на початку оповідання? До чого звертаються люди у тяжку годину, що допомагає їм? Коли виникає потреба в іконі?

Робота з текстом Запитання та завдання для учнів Розкажіть про життя Петра Яковича та членів його родини. Якою працею, крім шевської володіє Петро і чи змінює вона його особистість? Чи по-справжньому духовною людиною постає перед нами Петро? Чи пощастило йому з останніми дітьми? Що було в його хаті не таким, як бажалося батькові?

Рольова гра Завдання для учнів Спробуйте розповісти про Олексу від імені: а) його батька; б) його матері; в) його сестри; г) самого героя.

Робота над характеристикою Олекси Образ Олекси Запитання для учнів Як ви думаєте, у чому крилася причина самотності Олекси? Що чудного у вдачі Олекси? Чи можна вважати Олексу поганою людиною, невдячним сином? Як мати ставиться до сина? Як до його сватання поставилася Мар’яна? Чому його не прийняли в ченці? Що він любив найбільше? То яким, на вашу думку, був Олекса?

Бесіда з елементами текстологічного аналізу твору З чого починаються зміни у звичному житті родини Петра? Що в оповіданні є провісником незвичайного? (“до дверей, звідки навкоси через стіл падала смуга світла”, “немовби нічний птах…”) Що, на вашу думку, вони провіщають? (Світло і птах – символи високого) Яке місце посідає цей епізод у оповіданні, якщо говорити про композиційну побудову твору? (Кульмінація – момент найвищої напруженості сюжету) Що відбувається “одного теплого, тихого вечора”? Чи випадково у кульмінаційний момент оповідання з’являється старий кобзар?

Робота над характеристикою кобзаря Образ кобзаря Запитання для учнів Як з’являється старий кобзар? Яким зображено старого Остапа? Про що були його пісні? Які імена вам здалися знайомими?

Нема в світі Правди, не знайти, немає. Хто забуту Правду нині відшукає? Нема в світі Правди, не знайти до скону, Правда – під п’ятою лютого Закону. Тепер свята Правда сидить у темниці, а вельможна Кривда – з панами в світлиці. Правду зневажають, як сірому голу, а Кривда сідає до панського столу. Тепер святу Правду топтано ногами, а вельможну Кривду поєно медами. Правдо, мати рідна, орлице крилата, де ж той син, що прийде тебе відшукати? Стане Бог великий йому на підмогу І вкаже, єдиний, праведну дорогу.

Скульптура “Кобзар Остап Вересай”

Текстологічний аналіз твору Завдання і запитання для учнів Виразне читання тексту. (Епізод “Кобзар співає пісню”) Бесіда з учнями Як люди сприймали пісню кобзаря? Про що співав старий кобзар? Чому автор, який до цього передавав зміст дуже коротко, робить такий детальний опис? Які слова двічі повторюються у цьому фрагменті і чому? На які рядки пісні треба звернути особливу увагу?

В. Касіян “Ілюстрація до поезії Т. Г. Шевченка “Перебендя”

Текстологічний аналіз твору Художні особливості оповідання Прийом троєкратності Скільки разів кобзар співав пісню? Як звучала вона кожного разу? (Щоразу – по-новому: 1 – скарга; 2 – докір; 3 – наказ, гнів, захват) Подумайте, з якою метою автор використовує прийом троєкратності? Для якого жанру він характерний? Знайдіть у тексті і зачитайте, який вплив мала пісня на людей? Чи багато говорили слухачі після третього виконання “Пісні…”? Яке питання зародилося після прослуховування пісні? Що воно означало? Чому молодий спитав у старого?

Текстологічний аналіз твору Бесіда з учнями Чому Олекса прийшов проводжати старого кобзаря? Чому він не запитав про те, що його схвилювало раніше, при всіх? Чи довго Олекса вагався перед тим, як прийняти рішення? Чому Олекса вирішив піти на війну? Хто і чому чекав Олексу надворі? Чому у нього “стало якось чудно на серці”? Що зробив батько, коли стало зрозуміло, що Олекса пішов воювати? Яка це частина оповідання за композиційною побудовою?

Збір повстанців Прийом до війська

Селянське повстання

О. Сластьон “Гайдамаки слухають кобзаря”

Текстологічний аналіз твору Проблемні моменти твору Що робив далі старий кобзар? Як ви гадаєте, чому автор вибрав такий кінець твору? Подумайте, чому Евальд сказав, що “цей старий був сам Бог”. Яка роль у оповіданні відводиться народній пісні? Як ви думаєте, Олекса живе, чи “роздивляється”? Що слід зробити, щоб почати жити?

Пам’ятник кобзарю у м. Чигирин

Пам’ятник кобзарю у м. Канів

Проблемне запитання для учнів Прочитайте епіграф уроку. Чи можете ви, проаналізувавши твір, дати відповідь на питання, поставлене у пісні?

Підсумки уроку Узагальнююче слово вчителя Пісня та мистецтво завжди впливали на долю окремої людини і суспільства в цілому, народжували в душі людини найкращі почуття, закликали до боротьби, пробуджували національну свідомість. Недарма М. Горький писав: “Искусство будит героический дух народа, его сердце и ум”. Робота над твором-мініатюрою “Які проблеми порушуються в оповіданні Р. М. Рільке “Пісня про Правду”?”

Домашнє завдання Підготуватися до уроку позакласного читання: прочитати розділи повісті О. C. Пушкіна “Дубровський” 1-6, скласти до кожного план.


Теги: Рільке
Навчальний предмет: Зарубіжна література
Переглядів/завантажень: 600/164


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar